giftig plante??
Fra : Majer

Dato : 07-02-02 19:26

Hej med jer!!

Er der nogen af jer der ved, om planten "Nolina" er giftig for katte??...

Peter er total tosset med den, og bider i den som var det kattegræs!! Den
kan da også godt ligne kattegræs...*S*.... Så måske er det en variant?!?...

Hilsen Majer

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 07-02-02 20:11

Hej Majer

Det jeg kan læse mig til er: Nolina=Elefantfodstræ
Elefantfod=Yucca og den er giftig
Går ud fra at elefantfodstræ og elefantfod er noget nær det samme (men ret
mig endelig hvis jeg er forkert på den)

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : none@none.com

Dato : 08-02-02 16:20

Vores katte kaster altid op efter de har gnavet i vores elefantfod, så
giftig er den nok. Er der kattegræs (f.eks. hjemmedyrket) vil de dog hellere
have det. Jeg købte engang 3 poser frø på en udstilling og har knapt nok
brugt én endnu. Det er jo lidt billigere end hos dyrehandleren.

vh
Lars

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-02-02 16:39

Hej Lars

Hvad er det for noget kattegræs du bruger? Uanset hvad jeg har prøvet, så
gider Neo & Dixie det ikke. Jo Neo lægger sig på det, men det er så også det
*G*
Så jeg køber stuebambus til dem og det er de vilde med

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : none@none.com

Dato : 08-02-02 17:03

Hej Joan,

Der står ikke hvad det er for noget, men mine ringe biologevner gætter på at
det er hvede eller byg. De synes en smule gladere for det fra dyrehandleren,
så det er nok ikke helt samme sort. Jeg har overvejet at så lidt græs i en
bakke til dem..

hilsen
Lars

Fra : Majer

Dato : 08-02-02 19:02

<none@none.com> skrev i en meddelelse
> Vores katte kaster altid op efter de har gnavet i vores elefantfod, så
> giftig er den nok.

Hej Lars
Hvor giftig er sådan en elefantfod??... jeg mener, kan katten blive meget
syg, eller ligefrem dø af den??... Så vidt jeg kan forstå, så har du selv
sådan en plante. Jeg vil meget gerne beholde mine, men ikke på bekostning af
kattens liv..

VH
Majer

Fra : none@none.com

Dato : 08-02-02 19:55

Hej Majer,

Det ved jeg ikke. Jeg kan prøve at undersøge det. Jeg har ikke gjort noget
ved det tidligere fordi vores har kastet det op igen, når de har spist af
den og ikke har set ud til at være påvirket af det.

Hmm.. tilsyneladende sælges der ekstrakt af Yucca sp. til hunde og katte
(dog fra et sted, der sælger homeopatiske "Nødhjælpspakker", beregnet til
når man finder et bevidstløst dyr..(!!) Bedøm selv.

ABC's Yucca Schidigera
8 oz
$10.19 Plus Actual Freight
ABC's Yucca Schidigera is a 100% natural powder and is made entirely from
the Yucca Schidigera plant. The extract of the Yucca plant has been known to
be beneficial for disorders like, Arthritis, Bursitis, Rheumatism, Ulcers,
and persistent inflammation.
Directions:
Dog (20 pound) - 112 day supply
Cat 224 day supply

Adult Cat Formula
Specially formulated for adult cats.
Low Magnesium and Ash
PRE-PROT Fiber System
Yucca Schidigera Extract
OMEGA HEALTHT for Skin and Coat
16.5lb Bag $23.33 ITEM #400
ORDER NOW

Men altså, jeg har ikke kunnet finde noget om hvor giftig den er. Min
vurdering - og jeg er ikke dyrlæge - er at den i små mængder giver opkast og
måske dårlig mave. Jeg har ikke observeret andet med vores tre katte og har
ikke kunnet finde noget på nettet, der siger andet. I større mængder kan den
måske være mere skadelig. Hvis du er i tvivl, så forær den væk og/eller
ring og hør dyrlægen.

vh
Lars

Fra : Majer

Dato : 08-02-02 21:33

Hej Lars!!

Mange tak for indsatsen!.. Jeg tror at jeg vil se tiden an, og se om Peter
bliver ved med at bide i den. Eller om det bare er fordi den er ny, og
spændende...

Ha en go' weekend!

VH
Majer

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-02-02 21:48

"Majer" <majer[NO-SPAM]@hansen.mail.dk> skrev...
> [...]
> sådan en plante. Jeg vil meget gerne beholde mine, men ikke på bekostning

Hej Majer

Den er faktisk ret så meget giftig - i Kattens Grønne Blad får den 2
"stjerner", som svarer til "en del giftig" (det højeste er 3). Og det er
alle delene af planten, som er giftig.
Tja, jeg ville vælge at forvise den til et sted, hvor katten ikke kan nå
den - eller helt skaffe mig af med den - især hvis kattene ikke lade den
være (dette gælder også til Lars...

Mvh. Camilla

Fra : none@none.com

Dato : 09-02-02 12:39

Hej Camilla,

Tak for infoen. Planten står allerede på en piedestal, der gør det lidt
vanskeligere at nappe i den. Heldigvis er vi i høj grad selv herrer over om
den bliver til kattemad: Vi skal bare have noget kattegræs stående, så lader
de husets planter være.

vh
Lars