/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
STOR båd - hvilke beviser.
Fra : Hans-Henrik Andresen


Dato : 07-02-02 18:12

Hej,

Så vidt jeg ved går grænsen for hvad man må sejle uden papire på 19.99 brt.
(og ikke planene både)

Hvad skal der til hvis båden er over 20 brt.

(Vi snakker rent lystsejlads)

Hvad er i øvrigt brutto registertons/hvordan måles den. ?

/HHA



 
 
Bjarke Christensen (07-02-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 07-02-02 19:48

Hvis båden er over 20 brt skal du være Yachtskipper for at sejle båden. Hvis
du kun skal sejle i Scandinavien er 3die grad ok, men skal du sejle
oversøisk skal du læse videre til 1ste grad. 2nd grad findes ikke mere.

Brutto register ton (BRT) er det gamle mål for bådes størrelse. Det nye
Internationale mål er Nettotonage. Fælles for dem begge er, at det ikke har
noget med vægten at gøre (til trods for ordet "ton"), men er ubenævnte mål
for skibes indvendige rumfang.

Min tidligere Maxi på 29 fod havde et mål på 6 BRT.

Jeg tror bestemt ikke at der er forskel på om båden er planene eller ej.

Er der mere du vil vide så spørge endelig. Jeg skal jo øve mig ....

Bjarke
Yachctskippe 3 - studerende .....


"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk> wrote in message
news:3c62b50b$0$62870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Så vidt jeg ved går grænsen for hvad man må sejle uden papire på 19.99
brt.
> (og ikke planene både)
>
> Hvad skal der til hvis båden er over 20 brt.
>
> (Vi snakker rent lystsejlads)
>
> Hvad er i øvrigt brutto registertons/hvordan måles den. ?
>
> /HHA
>
>



Hans-Henrik Andresen (07-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans-Henrik Andresen


Dato : 07-02-02 20:38

Hej Bjarne

> Jeg tror bestemt ikke at der er forskel på om båden er planene eller ej.

Nej det var heller ikke lige det jeg mente, men blot at man skal have papire
på hvis enten båden er planene eller over 20 BT (Men naturligvis ikke samme
papire)

> Brutto register ton (BRT) er det gamle mål for bådes størrelse. Det nye
> Internationale mål er Nettotonage. Fælles for dem begge er, at det ikke
har

> Er der mere du vil vide så spørge endelig. Jeg skal jo øve mig ....


Jeg var en tur på sofartstyrelsen.dk og fandt dette:
::Målebrevet oplyser skibets bruttotonnage (BT) der er udtryk for skibets
størrelse, og nettotonnage
::der er en numerisk størrelse der er et begreb for skibets indtjeningsevne.

Iflg. det så er BT og NT ikke det samme ?

(Nu da du selv opfordrede til spørgsmål)

/HHA



Bjarke Christensen (07-02-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 07-02-02 21:37

nåhh. ja selvfølgelig, jeg havde ikke fattet, at det var
"speedbådskørekortet" der blev hentydet til med ordet "plannene". Det skal
til hvis båden har mange heste ift den størrelse.

BRT (bruttoregistertonnagen) og NRT (nettoregistertonnagen) er de "gamle"
mål fra 1954 "loven om måling af skibe". BRT er et udtryk for rumfanget af
alle målepligtige rum i skibet. NRT er BRT med fradrag for alle de
"ineffektive" rum, nemlig rum for fører, navigation, besætning, proviant og
den del af maskinrummet. 1 registerton svarer til 2,83 m3 eller 100 engelske
kubikfod.

I 1982 trådte en ny lov om måling af skibe i kraft. Herefter anvendes
reglerne i "Den intternational konvention om måling af skibe" fra 1969 også
i Danmark. Disse er:

GT (bruttotonnage eller gross tonnage) som er et ubenævnt tal for rumfanget
af alle lukkede rum i skibet, og NT (nettotonage) der er et udtryk for
rumfanget af alle lastrum eller "nytterum" i skibet.

Alle skibe over 24 meter skal være målt efter de nye regler hvorimod skibe
under 24 meter fortsat kan bruge deres gamle mål.

Typisk giver de nye GT'ere lidt større tal for det samme skib end de gamle
BRT mål.

Jeg ser nu min tidligere tekst kunne misforstås (jeg fik det roddet lidt
sammen). Kravet til yachtskipper uddannelse er 20 GT, og ikke 20 BRT. Det
vil sige det er de *nye* må der fastsætter grænserne til uddannelse.

/Bjarke









"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk> wrote in message
news:3c62d723$0$62886$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Bjarne
>
> > Jeg tror bestemt ikke at der er forskel på om båden er planene eller ej.
>
> Nej det var heller ikke lige det jeg mente, men blot at man skal have
papire
> på hvis enten båden er planene eller over 20 BT (Men naturligvis ikke
samme
> papire)
>
> > Brutto register ton (BRT) er det gamle mål for bådes størrelse. Det nye
> > Internationale mål er Nettotonage. Fælles for dem begge er, at det ikke
> har
>
> > Er der mere du vil vide så spørge endelig. Jeg skal jo øve mig ....
>
>
> Jeg var en tur på sofartstyrelsen.dk og fandt dette:
> ::Målebrevet oplyser skibets bruttotonnage (BT) der er udtryk for skibets
> størrelse, og nettotonnage
> ::der er en numerisk størrelse der er et begreb for skibets
indtjeningsevne.
>
> Iflg. det så er BT og NT ikke det samme ?
>
> (Nu da du selv opfordrede til spørgsmål)
>
> /HHA
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste