Konvertere (/Bridge/Route) mellem Token Ri~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-02-02 09:46

Er der nogen der har et bud på nogle produkter (og evt en listepris?) på
nogle produkter der kan ovenstående?
Jeg har søgt lidt tilbage i gruppen og har set problematikken med at
bridge/route mellem Token Ring / Ethernet. Men har ikke umiddelbart kunne
finde nogle deciderede konvertere, anyone?

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-02 10:05

On Thu, 7 Feb 2002 09:45:53 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> Jeg har søgt lidt tilbage i gruppen og har set problematikken med at
> bridge/route mellem Token Ring / Ethernet. Men har ikke umiddelbart
> kunne finde nogle deciderede konvertere, anyone?

Man kan ikke "konvertere" fra ethernet til token-ring. Man kan
bridge, eller man kan route. Hvis anvendelse af de samme adresser
på begge net ikke er et absolut must, vil jeg klart anbefale, at
man router.

En ethernet/token-ring router er Cisco 2612.

-A

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-02-02 10:09

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> bridge, eller man kan route. Hvis anvendelse af de samme adresser
> på begge net ikke er et absolut must, vil jeg klart anbefale, at

Blew, så faldt jeg sku i alligevel selvom jeg HAVDE læst tilbage i gruppen
;)
Umiddelbart lyder det til i mine ører at hvis man skal route mellem de 2 net
bliver det dyere end med en bridge. Hvad er grunden til du ikke vil anbefale
en bridged løsning? , det er noget arrig skralderværk man skal forvente
mange timers hovedpine af eller?

> En ethernet/token-ring router er Cisco 2612.

Taxa :)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-02 10:19

On Thu, 7 Feb 2002 10:08:57 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> Umiddelbart lyder det til i mine ører at hvis man skal route
> mellem de 2 net bliver det dyere end med en bridge.

Næ, snarere tværtimod.

> Hvad er grunden til du ikke vil anbefale en bridged løsning?

Det er mere kompliceret at forstå (og konfigurere). Det er dog
selvfølgelig ligegyldigt, hvis man får nogle andre til at gøre
det for sig.

-A

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-02-02 11:56

> [...]
> på begge net ikke er et absolut must, vil jeg klart anbefale, at
> man router.
>
> En ethernet/token-ring router er Cisco 2612.

Nu har jeg været ved at læse lidt omkring og så vidt jeg har forstået et
2600 serien udstyret med 2 bays hvor der kan sættes moduler i, er det
korrekt forstået at den sidste del af navnet er alt efter hvad for et modul
den er 'født' med?
Burde man i princippet så ikke kunne tage en eksisterende 2613 TR router og
sætte en ekstra Ethernet modul i?

Men hvad kan man forvente at preformance på sådan en 2612(/13)?

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-02 12:37

On Thu, 7 Feb 2002 11:56:27 +0100, "Dennis Pedersen"
> [...]

> et 2600 serien udstyret med 2 bays hvor der kan sættes moduler i, er
> det korrekt forstået at den sidste del af navnet er alt efter hvad for

Nej. Nummeret angiver, hvilke *faste* LAN interfaces, routeren er
født med, ikke hvad man fylder i af WICs og/eller NM'er.

> Burde man i princippet så ikke kunne tage en eksisterende 2613 TR router
> og sætte en ekstra Ethernet modul i?

Jo, man kan sætte et NM-1E (alm. ethernet) i en 2613. Derimod er
NM-1FE (fast ethernet) ikke supporteret i 2600-serien.

> Men hvad kan man forvente at preformance på sådan en 2612(/13)?

En 261x kan flytte op til 15 Kpps, hvilket burde være nok til at
'fylde' et halv duplex ethernet. Men det afhænger af, hvad
routeren laver udover at flytte pakker mellem de to interfaces,
og om den router eller bridger.

-A

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-02-02 13:22

> Nej. Nummeret angiver, hvilke *faste* LAN interfaces, routeren er
> født med, ikke hvad man fylder i af WICs og/eller NM'er.

Ahae så blev man også klogere idag..

> Jo, man kan sætte et NM-1E (alm. ethernet) i en 2613. Derimod er
> NM-1FE (fast ethernet) ikke supporteret i 2600-serien.

Lækkert.
Sådan en burde ikke have noget problem med at håndtere en en 2mbit fast
opkobling samtidigt med den router mellem TR og Ethernet? (bortset fra at
CPU'en på et tidspunkt nok melder pas.)

> [...]
> 'fylde' et halv duplex ethernet. Men det afhænger af, hvad
> routeren laver udover at flytte pakker mellem de to interfaces,

Goodie..
Men hvad står jeg overfor her sådan rent krone øre messigt for hardwaren?
En 15-20 stykker for en 2612'er og en 4-5stykker for et Ethernet modul - er
det helt hen i skoven eller?

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-02 14:18

On Thu, 7 Feb 2002 13:21:48 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> Sådan en burde ikke have noget problem med at håndtere en en 2mbit
> fast opkobling samtidigt med den router mellem TR og Ethernet?

Nej.

> Men hvad står jeg overfor her sådan rent krone øre messigt for hardwaren?
> En 15-20 stykker for en 2612'er og en 4-5stykker for et Ethernet modul - er
> det helt hen i skoven eller?

Hvis du køber en 2612, så har du jo allerede både et E og et R.
Hvis NM-1E skal give mening, skal det være fordi du har en 2613
og burde have købt en 2612.

Global list prices er:
Cisco 2612 3 k$
Cisco 2613 2,5 k$
NM-1E 1 k$
(Plus det løse med RAM og flash, afhængig af software etc.)

Hvad det faktisk kan købes for, ved jeg ikke.

-A

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-02-02 16:09

> Hvis du køber en 2612, så har du jo allerede både et E og et R.
> Hvis NM-1E skal give mening, skal det være fordi du har en 2613
> og burde have købt en 2612.

Det viser sig at der allerede er en 2613 så det er præcis tilfældet ;)

> Global list prices er:
> Cisco 2612 3 k$
> Cisco 2613 2,5 k$
> NM-1E 1 k$
> (Plus det løse med RAM og flash, afhængig af software etc.)

Okai mange tak
Så har jeg en rettesnor ihvertfald..

/Dennis