Bundkort til AMD Athlon XP?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-02-02 00:04

Hejsa!

Jeg står og overvejer at samle en ny PC fra bunden, det er efterhånden
lang tid siden jeg har set efter nye komponenter osv., så jeg er
faktisk lidt på bar bund igen - det hele går jo hurtigt :)

Jeg tænker på at købe en AMD Athlon XP-CPU - hvilke bundkort skal jeg
kigge efter? De sidste 3 bundkort jeg har haft har alle været Asus, så
det tænker jeg selvfølgelig på igen.

Indbygget netkort vil være fint (men ikke nødvendigt, det er jo bare
at sætte mit nuværende PCI-kort i). Lydkort - tja... måske - er de
noget værd dem der er indbygget?

Chipsets har jeg ingen forstand på - hvad skal man være opmærksom på?

ACR-port? Det har jeg ikke hørt om før, er det noget 'man' har brug
for?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 07-02-02 00:39

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i

> Jeg tænker på at købe en AMD Athlon XP-CPU - hvilke bundkort skal jeg
> kigge efter? De sidste 3 bundkort jeg har haft har alle været Asus, så
> det tænker jeg selvfølgelig på igen.

Fornuftigt Jeg er i hvert fald meget glad for mit A7V266-E.

> Indbygget netkort vil være fint (men ikke nødvendigt, det er jo bare
> at sætte mit nuværende PCI-kort i). Lydkort - tja... måske - er de
> noget værd dem der er indbygget?

A7V266-E kan fås med onboard lyd, og faktisk er det ganske udmærket. Det
understøtter også fire højttalere ligesom eksempelvis SBLive.

> Chipsets har jeg ingen forstand på - hvad skal man være opmærksom på?

Jeg vil råde dig til at gå efter et af de nyeste, og selvfølgelig ét der
er Athlon XP kompatibelt.
VIA KT266-A som sidder på det førnævnte A7V266-E er kendt for at være
stabilt og blandt de hurtigste på markedet (hvis ikke det hurtigste). Du
kan dog også vælge et bundkort med Nvidias N-Force chipsæt. Den eneste
fordel jeg umiddelbart kan se ved dette er, at det har indbygget
grafikkort og forholdsvis billigt, men det er ikke nær så hurtigt som fx
VIA KT266A.

> ACR-port? Det har jeg ikke hørt om før, er det noget 'man' har brug
> for?

Nej, det er også en eller anden gimmick ASUS har opfundet. Man skulle
vist nok kunne bruge porten til at tilslutte netkort, lydkort og andre
himstregimser fra ASUS på, men det har vist aldrig fået den store
udbredelse.

mvh
Peter

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 03:32

> Chipsets har jeg ingen forstand på - hvad skal man være opmærksom på?

At DET er det ALLERVIGTIGSTE element mht til den performance du vil kunne få
ud af dit nye system, når det gælder valg af bundkort.

Til en XP processor bør du pt gå efter et bundkort med KT266A chipset.

Hvad angår performance er forskellen på de forskellige producenter YDERST
marginal og ikke nødvendigvis bedre hos de dyrere producenter (f.eks er Epox
et af de KT266A bundkort der har den "bedste" performance), det er selve
chipsettet der gør den væsentligste forskel på performance når man vælger
bundkort.

Pris, brugervenlighed, features og til dels stabilitet vil du dog i højere
kunne finde forskel på ved at vælge imellem de forskellige producenter.

TBC

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-02-02 14:58

TBC skrev:

>At DET er det ALLERVIGTIGSTE element mht til den performance du vil kunne få
>ud af dit nye system, når det gælder valg af bundkort.

Okey dokey.

>Pris, brugervenlighed, features og til dels stabilitet vil du dog i højere
>kunne finde forskel på ved at vælge imellem de forskellige producenter.

OK. Jeg påtænker at dette
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v266-e/overview.htm - der står
både jeg kan få onboard lyd og netkort - men hvor køber jeg det
herhjemme? Hvor meget er priserne større i forhold til udgaven uden?

Jeg kan se det er DDR-RAM der skal i, hvilke mærker skal man gå efter,
og hvilke skal man holde sig fra?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 07-02-02 15:58

> Jeg tænker på at købe en AMD Athlon XP-CPU - hvilke bundkort skal jeg
> kigge efter? De sidste 3 bundkort jeg har haft har alle været Asus, så
> det tænker jeg selvfølgelig på igen.

Hvis pengene er en væsentlig faktor, så kan du overveje ECS K7S5A (SIS 735
chipsæt). Det fås med onboard lyd og netkort for omkring 600kr (ekstremt billigt!).
I boardet kan man sætte enten DDR eller SD-RAM. Desværre højst 2 moduler.

Boardet har ikke særlig mange tweaks og indstillinger, og er ikke specielt godt
til overclocking. Men det kører stabilt og er næsten lige så hurtigt som KT266a
baserede bundkort.

mvh
Jeppe Seidelin Dam