Og de nominerede er......
Fra : Torben Larsen

Dato : 06-02-02 23:57

Her er så de nominerede til dk.kultur.musik Prisen 2002. Jeg har sakset
Peter Brandt Nielsens opsummering fra den 29/1, og medtaget de nye
nomineringer
i den tråd. (U)heldigvis var en vis Å. Haldorsen røget midlertidigt i mit
killfilter
så jeg ved ikke om den omtalte herre har haft nogen nomineringer i den tråd,
eller
det bare har været det sædvanlige brok om ring-i-cohones musik og blabla.
Et par ting der skal afklares inden vi skrider til afstemning (på mandag
??):
1) Der er nogle kategorier med 1 eller 2 nominerede. Er det nok til en
afstemning ?
2) Nogle sangskrivere mangler. Er der en der gider google dem op ??
3) Jeg har råt og brutalt fjernet U2 og Coldplays albums fra listen, da de
kom i 2000.

Hvis det skal gå lidt tjept, er der næsten ikke anden mulighed end at 1
(helst 2!) banker
en gratis mailadresse op og tæller stemmer sammen. Alternativt har jeg en
_meget_ løs
aftale med Jakob 'Zoidberg' fra dk.kultur.film om at han laver en
afstemningsside for os,
men hvem kan hoste den (altså have den liggende hos deres isp, ikke hoste
som i hosthost)?

Torben

AND THE NOMINEES ARE:

ÅRETS UDENLANDSKE ALBUM
Radiohead - Amnesiac
The Strokes - Is this it?
Gorillaz - Gorillaz
Manu Chao - Proxima Estacion: Esperanza
Elton John - Songs from the West Coast
Bob Dylan - Love and theft
Mercury Rev: All Is Dream
Mogwai: Rock Action
Bo Kaspers Orkester: Kaos
New Order: Get Ready
Nick Cave & the Bad Seeds - No More Shall We Part
Air - 10000 Hz. Legend
Groove Armada - Goodby country, hello nightclub
Faithless - Outrospective
Daft Punk - Discovery
Faithless - Outrospective

ÅRETS DANSKE ALBUM
Future 3 - Like...
Sort sol - Snakecharmer
Love Shop - Anti
Baby Woodrose - Blows Your Mind
Rhonda Harris - The Trouble With....
Swan Lee - Enter
Bjørn Svin - Kantropisk
Marie Frank - Vermillion
Jensen - One Fine Day

ÅRETS UDENLANDSKE BAND
Radiohead
Destiny's Child
U2
Mercury Rev
Travis
New Order
Coldplay
Aerosmith
R.E.M.
Rammstein
Daft Punk
Faithless
Jamiroquai

ÅRETS DANSKE BAND
Luksus
Düreforsög
Safri Duo
Love Shop
Sort Sol
TV-2
Swan Lee
Saybia

ÅRETS UDENLANDSKE SOLIST
Manu Chao
Michael Jackson
Alicia Keys
Ed Harcourt
Björk
Craig David
Nelly Furtado
Robbie Williams
Kylie Minogue

ÅRETS DANSKE SOLIST
Thomas Helmig
Marie Frank
Jensen (Allan Jensen)

ÅRETS NYE UDENLANDSKE NAVN
Gorillaz
The Strokes
Alicia Keys
Ed Harcourt
The Strokes
Nelly Furtado
Coldplay
Destiny's Child

ÅRETS NYE DANSKE NAVN
Safri Duo
Jupiter Day
Swan Lee
Jensen

ÅRETS UDENLANDSKE KONCERTNAVN
Mercury Rev
U2
Nick Cave
Faithless
The Flaming Sideburns
Depeche Mode
Mark Knopfler
Blackmore's Night

ÅRETS DANSKE KONCERTNAVN
Sort Sol
Düreforsög
Baby Woodrose
Kitty Wu
Tim Christensen
Saybia

ÅRETS UDENLANDSKE PLADECOVER
Radiohead - Amnesiac (Limited edition)
Mercury Rev - All Is Dream
Tool - Lateralus

ÅRETS DANSKE PLADECOVER
Bjørn svin - Kantropisk

ÅRETS DANSKE SANGERINDE
Marie Frank
Annisette (Savage Rose)
Pernille Rosendahl (Swan Lee)

ÅRETS UDENLANDSKE SANGERINDE
Mary J. Blige
Alicia Keys
Björk
Nelly Furtado
Dido
Anastacia
Lisa Stansfield
Kylie Minogue

ÅRETS DANSKE SANGER
Steen Jørgensen (Sort sol)
Peter Frödin
Jens Unmack (Love Shop)
Erann DD
Jensen (Allan Jensen)

ÅRETS UDENLANDSKE SANGER
David Gahan (Depeche mode)
Michael Stipe (R.E.M.)
Jonathan Donahue (Mercury Rev)
Ed Harcourt
Bo Sundström (Bo Kaspers Orkester)
Craig David
Josh Haden (Spain)

ÅRETS UDENLANDSKE ROCKUDGIVELSE
Travis - The Invicible band
R.E.M. - Reveal
Elton John - Songs from the West Coast
Mercury Rev - All Is Dream
Tool - Lateralus
Aerosmith - Just Push Play
New order - get ready
Dandy Warhols - bohemean like you

ÅRETS DANSKE ROCKUDGIVELSE
Sort Sol - Snakecharmer
Saybia - EP

ÅRETS UDENLANDSKE POPUDGIVELSE
Nelly Furtado: Whoa, Nelly!
Dido: No Angel
Kylie Minogue - Fever
Human League - Secrets

ÅRETS DANSKE POPUDGIVELSE
Swan Lee - Enter
Jensen - One Fine Day

ÅRETS UDENLANDSKE RAPUDGIVELSE
Outkast - Stankonia
Live Human [albumnavn?]
Nas - Stillmatic
Jay-Z - The Blueprint
Dilated Peoples - Expansion Team
Beatnuts - Take It or Squeeze It
D-12 - Devil's Night

ÅRETS DANSKE RAPUDGIVELSE
Sund Fornuft - Super formula
DGP - Def. af en stodder
Karen - vis mig du min mand
USO - Mister Mister
Funk Flush - Barfly Legends
Sphaeren - Kugleregn

ÅRETS DANSKE R&B-UDGIVELSE

ÅRETS UDENLANDSKE R&B-UDGIVELSE
Mary J. Blige - No More Drama
Michael Jackson - Invincible
Destiny's Child - Survivor
Lisa Stansfield - Face Up [album]

ÅRETS UDENLANDSKE DANCE/HOUSE/TECHNO-UDGIVELSE
(herunder remixes mhp.dansegulvet)
Depeche Mode - I feel loved (Danny Tenaglia's Labor Of Love Edit)
Gorillaz - Clint Eastwood (Ed Case/Sweetie irie re-fix)(edit)
Fatboy Slim - Halfway Between the Gutter & The Stars
Basement Jaxx - Rooty
Groove armada - Goodbye Country, Hello Nightclub
Faithless - Outrospective
Daft punk - Discovery
Lamb - What Sound
Röyksopp - Melody A.M.
Kevin Yost - Road Less Traveled
Future Sound of London - Papua New Guinea Translations

ÅRETS DANSKE DANCE/HOUSE/TECHNO-UDGIVELSE
(herunder remixes mhp. dansegulvet)
Safri Duo - Episode 2
Brother brown - Star Catching Girl
Bjørn svin - Kantropisk

ÅRETS DANSKTOP/COUNTRY-UDGIVELSE [1]
Længe leve livet (Birthe Kjær)
Girls Night Out (Cowgirls)

ÅRETS FOLK-UDGIVELSE
Blackmore's Night - Fires At Midnight

ÅRETS UDENLANDSKE VIDEO
Gorillaz - 19-2000
Travis - Sing
Fatboy Slim - Weapon of Choice
Gorillaz - Clint Eastwood
Destiny's Child - Bootylicious
Michael Jackson - You Rock My World
Kylie Minogue - Can't Get You Out Of My Head
Madonna - What It Feels Like For A Girl
Galleon - So I Begin

ÅRETS DANSKE VIDEO
Peter Frödin og Jimmy Jørgensen - Vent på mig
Safri Duo - Samb-Adagio

ÅRETS UDENLANDSKE SANGSKRIVER
Elton John/Bernie Taupin
Ed Harcourt
Jonathan Donahue (Mercury Rev)
*Train (for "Drops of Jupiter") [*]
*R.E.M. [*]
*Aerosmith [*]

ÅRETS DANSKE SANGSKRIVER
*Swan Lee [*]

ÅRETS UDENLANDSKE PRODUCER
Fatboy Slim
Dave Fridman (Mercury Rev, Mogwai)
Brendan O'Brien (Train)
Brian Eno (U2)

ÅRETS DANSKE PRODUCER
Morten Friis/Uffe Savery/Michael Parsberg (Safri Duo)

ÅRETS SANG
Travis - Sing
Luksus - Put mig
The Strokes - Last Nite
Carsten Lykke - Gid det var dig
Alicia Keys - Fallin'
Elton John - This Train Don't Stop Here Anymore
Peter Frödin/Jimmy Jørgensen - Vent På Mig
Karen Busck/Eran Drori - Når Hjertet Ser
Coldplay - Trouble
Aerosmith - Jaded
Train - Drops of Jupiter
Destiny's Child - Survivor

ÅRETS MUSIKJOURNALIST
Henrik Milling (P3, DR2 bl.a. Milling uden tvilling og Stereotest)
Klaus Lynggaard (Information, anmelder og journalist)
Henrik Milling og Nikolaj Molbech (P3) [3]

* Her bør der vel stå navnene på de enkelte sangskrivere? Med-
mindre altså hele gruppen faktisk har skrevet sangene sammen.

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-02-02 00:41

"Torben Larsen" <turbonegro@[REMOVE]hotmail.com[THIS]> wrote in message
> 1) Der er nogle kategorier med 1 eller 2 nominerede. Er det nok til en
> afstemning ?

Det synes jeg personligt ikke, men det kan jo ikke udelukkes, at Bjørn Svins
cover ganske enkelt er så lækkert, at der ikke er tvivl. Hvad ved jeg, jeg
har ikke set det. Jeg har tidligere foreslået, at der skulle være et
minimumskrav, om at der skulle være en vis mængde stemmer i en kategori,
f.eks. at kategorien minimum har fået 5 (10?) stemmer eller stemmer fra 10%
af de deltagende - for at sikre, at man kan tale om dk.kultur.film's pris,
ikke bare et par folks kæledægge.

> 3) Jeg har råt og brutalt fjernet U2 og Coldplays albums fra listen, da de
> kom i 2000.

Klart nok. Jeg tænkte selv på det samme.

> Hvis det skal gå lidt tjept, er der næsten ikke anden mulighed end at 1
> (helst 2!) banker
> en gratis mailadresse op og tæller stemmer sammen.

Hvis der ikke går noget igennem med Zoidy har jeg oprettet en midlertidig
adresse til formålet. Den bliver postet, hvis det bliver nødvendigt.

> [...]
> afstemningsside for os,
> men hvem kan hoste den (altså have den liggende hos deres isp, ikke hoste

Jeg mener, at vores domæne har asp, men ikke SQL. Jeg kan godt hoste det om
nødvendigt, men ved ikke, om domænet kan bruges.

> ÅRETS MUSIKJOURNALIST
> Henrik Milling (P3, DR2 bl.a. Milling uden tvilling og Stereotest)
> Klaus Lynggaard (Information, anmelder og journalist)
> Henrik Milling og Nikolaj Molbech (P3) [3]

Bittert hvis Milling kommer til at lide under stemme-splitning. Men egentlig
burde han jo kun have være nomineret sammen med tvillingen. Hallo derude!!!

/Nikolaj

Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 07-02-02 08:06

Vi mangler stadig Saybia, i kategorien nye danske navn.
Eller ser det fint ud.

Fra : Torben Larsen

Dato : 07-02-02 09:43

"Jakob Strandgaard Andersen" <jakobsa@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Vi mangler stadig Saybia, i kategorien nye danske navn.
> Eller ser det fint ud.

Tjah, der er ingen der har nomineret dem, så deeeeettt....

Torben

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-02-02 16:00

> "Jakob Strandgaard Andersen" <jakobsa@mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Tjah, der er ingen der har nomineret dem, så deeeeettt....

Jeg er lidt kritisk overfor, om en EP kan regnes for en egentlig debut. Stod
det til mig, figurerede de heller ikke under rockudgivelse. Men hvis der
derimod var en kategori for årets mest hypede band... . Anyway, bare
synd, hvis ingen har nået at få dem nomineret. Jeg ærgrer mig også lidt
over, at vi ikke fik nomineret Mike P som årets udenlandske sanger, men jeg
overlever nok :)

/Nikolaj

Fra : Kasper Aae

Dato : 07-02-02 16:35

On Wed, 6 Feb 2002 23:57:20 +0100, "Torben Larsen"
<turbonegro@[REMOVE]hotmail.com[THIS]> wrote:

>ÅRETS NYE UDENLANDSKE NAVN
>Destiny's Child

Deres første album udkom i 1998 eller 99, så de hører hvis ikke til
her, eller hvad?

>ÅRETS UDENLANDSKE RAPUDGIVELSE
>Live Human [albumnavn?]

Iflg. cdnow.com og allmusic.com er der to albums:

Elefish Jellyphant og Monostereosis. Begge fra 1999 eller 2000.

>ÅRETS UDENLANDSKE DANCE/HOUSE/TECHNO-UDGIVELSE
>(herunder remixes mhp.dansegulvet)
>Fatboy Slim - Halfway Between the Gutter & The Stars

Allmusic.com siger den er fra 2000. Ved ikke om den udkom senere i
Danmark.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-02-02 16:48

"Kasper Aae" <nospam@for.me> wrote in message

> Deres første album udkom i 1998 eller 99, så de hører hvis ikke til
> her, eller hvad?

Næh, de er da ikke nye.

/Nikolaj

Fra : Niels Overgård

Dato : 07-02-02 22:24

"Kasper Aae" <nospam@for.me> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Elefish Jellyphant og Monostereosis. Begge fra 1999 eller 2000.

> Allmusic.com siger den er fra 2000. Ved ikke om den udkom senere i

Det gjorde den ikke.

mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Torben Larsen

Dato : 07-02-02 23:36

Og Coldplay er også nomineret i kategorien årets nye udenlandske navn. Deres
album (Parachutes) er fra 2000, OG de var nomineret som årets nye
udenlandske navn i DMA 2001, som Anastacia han vandt ;)
Så måske de også skal slettes....selvom det sat'me er noget god musik de
laver !

Torben

Fra : nikolaj borg

Dato : 08-02-02 00:16

> Så måske de også skal slettes....selvom det sat'me er noget god musik de
> laver !

Det gjorde Elvis også. Kan jeg få ham nomineret?

/Nikolaj
- der _ikke_ er Elvis-fan

Fra : Torben Larsen

Dato : 08-02-02 00:21

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message
> Det gjorde Elvis også. Kan jeg få ham nomineret?

Jada, til dk.kultur.musik prisen 2003 ;)

Torben

Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 08-02-02 11:03

Da jeg prøved at starte denne afstemning, var det for det første for at få
nomineret noget ordenlig musik, som ikke kun var slået igennem kommercielt.
Tanken var også at det skulle være en aftemning, hvor alle kunne have en
mening, men hvor vi ikke skulle hænge os i peditesser.
DERFOR hvis et band er udkommet med et album i nov. eller dec. 2000, kan vi
altså godt nominere dem til 2001, det kan jeg altså ikke se noget problem
i!!!
For det andet, f.eks. kan vel sagtens nomieres som nye danske navn, uden at
have udgivet et egentlig album. Det er jo ikke et desideret album der blive
nomineret i denne kategori! Ligesom bands som ikke har udgivet noget,
sagtens kan vinde i årets Navn.

Lad os nu kommer videre, og få sat en afstemnings side op!!!!!!!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 10-02-02 23:21

"Torben Larsen" <turbonegro@[REMOVE]hotmail.com[THIS]>
> [...]

Man kunne bare slå disse to sammen, så er der fire nomineringer
i alt. Flere af de øvrige med få nomineringer (danske rock- og
popudgivelse) synes jeg er helt i orden, som de er. De bunder
mest af alt i få udgivelser, ikke i manglende interesse.

> ÅRETS DANSKTOP/COUNTRY-UDGIVELSE [1]
> Længe leve livet (Birthe Kjær)
> Girls Night Out (Cowgirls)
>
> ÅRETS FOLK-UDGIVELSE
> Blackmore's Night - Fires At Midnight

Mon ikke dette er tegn på manglende interesse for i hvert fald
sidstnævnte, måske også førstnævnte kategori?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk