HJÆLP kan jeg krediteresfor sexsider
Fra : K. Larsen

Dato : 06-02-02 19:33

Hej

Mit spørgsmål er om man kan krediteres ved at gå ind på sex sider mår man
har TDC ADSL ?
ps. der er ikke noget modem tilsluttet comp.

Min påstand er at det kan men ikke da men ikke kan ringe op til de dyre
numre

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-02-02 19:37

K. Larsen wrote:

> Min påstand er at det kan men ikke da men ikke kan ringe op til de dyre
> numre

Din påstand er korrekt (under forudsætning af at du ikke giver nogen
"personhenførbare" oplysninger).

Men hvad er der nu galt med en tube lotion og Ugens Rapport?

FUT: dk.snak.seksualitet, alt efter karakteren af svaret

--
"...in Spain!"

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-02-02 23:05

"K. Larsen" wrote:

> Hej
>
> Mit spørgsmål er om man kan krediteres ved at gå ind på sex sider mår man
> har TDC ADSL ?

Kun hvis du rent faktisk indgår en aftale. Om der rent faktisk er
indgået en juridisk gyldig aftale, må i sidste ende afgøres ved en
retssag. Hvis du ikke mener, at du har indgået en aftale, kan du
roligt benægte hvis der kommer en opkrævning. Hvis den eneste
oplysning, de har om dig, er din IP addresse, får de svært ved at
bevise, at der er indgået en aftale.

Hvis du møder en side hvor der står: "Denne side er gratis, men
for at bevise, at du er over 18 år, bedes du indtaste dit
kreditkortnummer." bør du straks blive mistænkelig.

Lad være med at aflevere dit kreditkortnummer på mistænkelige
sider.

> ps. der er ikke noget modem tilsluttet comp.

Heldigt for dig. Selvom du havde et modem tilsluttet kunne du
ikke blive opkrævet betaling for at besøge sider på nettet. Men
du kunne blive opkrævet for brug af telefonlinien. Hvis din
computer uden dit kendskab begyndte at ringe til dyre numre,
ville du muligvis kunne afkræves betaling.

> Min påstand er at det kan men ikke da men ikke kan ringe op til de dyre
> numre

Hvis din computer ikke er forbundet til dit telefonstik kan den
naturligvis ikke foretage opkald. Men med ADSL er der jo lige det
problem, at der rent faktisk er en fysisk forbindelse mellem
computeren og telefonlinien. Computeren burde stadig ikke have
nogen mulighed for at foretage opkald. Hvis den rent faktisk kan,
må det betegnes som en fejl i det udstyr, du har fået leveret fra
TDC. I så fald vil jeg tro, at de også hæfter for udgiften.

Du kan ikke opkræves penge for en ydelse, hvis ikke du har indgået
en aftale. Du har indgået en aftale med din internetudbyder og dit
teleselskab. Læs vilkårene grundigt igennem og find ud af, i
hvilket omfang de kan opkræve penge for tredjepart. Din internet-
udbyder burde ikke forebeholde sig nogen ret til at opkræve penge
for tredjepart.

Når du henter sider fra nettet vil serveren automatisk kende din
IP addresse. Ud fra denne kan man finde din internetudbyder. Din
udbyder bør ikke uden videre udlevere personlige oplysninger om
dig, blot fordi en tredjepart påstår at din IP addresse har været
anvendt til bestilling af ydelser, misbrug, etc.

Spørg evt. i en gruppe om jura, da det her nok i højere grad er et
spørgsmål om juraen end om teknikken. Og mit kendskab til jura er
ret overfladisk.

--
Kasper Dupont
For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 07-02-02 15:29

"K. Larsen" skrev:
> Mit spørgsmål er om man kan krediteres ved at gå ind på sex sider mår
man
> har TDC ADSL ?
> ps. der er ikke noget modem tilsluttet comp.

Når der slet ikke er tilkoblet et almindeligt modem, behøver du ikke
være bekymret for, at din computer skal komme til at ringe op til dyre
telefonnumre i udlandet. Fra pressen har du sikkert hørt om nogen, der
fik telefonregninger på 30.000 kroner for en uges sex-surfing, gætter
jeg på.

Men der er andre ting, som kan give sikkerhedsproblemer. F.eks. skal du
passe godt på kreditkortet.

Læs evt. mere i Opasia's tema om at surfe sikker sex:
http://sikkerhed.opasia.dk/artikel.php?id=1116

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)