Min kat rækker tunge?
Fra : Morten L. Jensen

Dato : 06-02-02 13:10

Hejsa newsgruppe.

Jeg har to indekatte, hvor den ene lige har smidt sine hjørnetænder for
en uge siden. -de er 6 mdr. gamle. For et par dage siden begyndte han så
at gå med tungen et par milimeter ude hele tiden. Han har ivrigt slikket
sig ren her de sidste dage, da han har været inde i en fældeperiode. Det
er en alm. huskat. Om det er derfor, eller der er noget andet galt, ved
jeg ikke. Han går også og mijaver en del for tiden, som var han
hjælpeløs. (lyder grådkvalt ;))

Så til morgen idag, så jeg til min overraskelse at han ikke kunne lukke
munden, da hans ene hjørnetand i undermunden sidder udvendigt på den
ovenfor. De sidder nærmest 1 2 1 2 -hvor 1 er tænder i undermunden, og 2
er tænder i overmunden set fra venstre forfra. 1 og 2 i højre side
sidder helt normalt. Det ligner tanden i undermunden er vokset helt
skævt fremefter.

Er der nogen her som har oplevet noget tilsvarende, og som ved hvad jeg
evt. skal gøre? Han både spiser og drikker med velbehag, og tumler med
sin brormand som intet var galt. Det ser bare lidt fjollet ud som han
går der med let åben mund og med tungen strittende frem *ss*

Mvh. Morten, Bubber og Tumle

Fra : Gitte J

Dato : 06-02-02 14:12

Prøv at kontakte en dyrlæge. Det er generelt det smarteste, hvis man er
bekymret og det synes jeg da der er reel grund til at være, hvis katten går
rundt med tungen ud af munden hele tiden. Det lyder jo som om tandsættet
ligefrem tvinger mis til at række tunge hele tiden, hvilket næppe kan være
sundt på sigt, også selvom den lige nu spiser og drikker med velbehag.
Slikkeriet og den grådkvalte mjaven taget i betragtning ... det kan jo også
være tegn på utilpashed, smerte eller lignende ...
-Gitte

Fra : Morten Lehmann Jense~

Dato : 07-02-02 21:43

"Gitte J" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
> Slikkeriet og den grådkvalte mjaven taget i betragtning ... det kan jo også
> være tegn på utilpashed, smerte eller lignende ...

Han er hos dyrelægen nu, og skal ha missetanden trukket ud i morgen
formiddag. Roden ved tanden var helt violet, som havde han hængt fast i
noget med den, samt tanden ovenfor manglede en stump. Tanden sidder helt
forkert, og vi blev enige om at det var bedst at få den fjernet nu, for
på langt sigt ikke at ødelægge ham. Jeg har sat min lid til at lægen ved
hvad som er bedst for den -og hun mente den skulle fjernes. -bare rolig,
det er ik dyremishandler "Breth" i Horsens jeg bruger. Valgte at holde
mig derfra efter at ha læst indlægget om ham tidligere!!! De er
skammeligt nok blevet kastereret hos ham :( -men heldigvis uden mén.

Fra : Gitte J

Dato : 08-02-02 08:41

Nååår, det stakkels lille pus. Dejligt at det bliver ordnet, og godt at du
tog turen til vet'en ... jeg har en ide om, at sådan en tunge bliver ret tør
af at hænge og flagre i luften så. Det er nok en rigtig god ide at tanden
bliver fjernet. Min dyrlæge nuppede også et par af frejas (rådne, viste det
sig) fortænder ved den tandrens hun blev udsat for en måned efter at vi fik
hende, og tro mig ... det hjalp på hendes tyggeevne og lugten ud af
munden.... til gengæld hader hun ham nu endnu mere.