Malawi-cichlider
Fra : Jannie og Lars Refsg~

Dato : 06-02-02 12:53

Hej derude,

jeg skal til foråret til at starte et akvarie op (næsten for første
gang) her til sommer og i den forbindelse har jeg et spørgsmål. Jeg har
for mange år siden haft et akvarie med Cichlider, hvorfor jeg har tænkt
mig at fortsætte i den boldgade, da jeg fandt dem meget spændende. Jeg
planlægger at anskaffe mig et akvarie på ca. 250 ltr. og havde tænkt mig
at gøre det i Malawi-cichlider. Her kommer spørgsmålet så:

Kan jeg frit vælge mellem de forskellige arter eller skal jeg passe på
med, hvilke arter jeg sætter sammen i akvariet ???

MVH
Lars Rasmussen

Fra : Aardvark

Dato : 06-02-02 13:25

>Kan jeg frit vælge mellem de forskellige arter eller skal jeg passe på
>med, hvilke arter jeg sætter sammen i akvariet ???
>
>MVH
>Lars Rasmussen

Hej.
Du skal nok passe på hvilke du sætter sammen.
Der er forskellige typer af Malawi'er, fx. Mbuna'er, som oftest er
meget...territoriale, og kan jage alt og alle.
Så er der de pischivor (Stavet rigtigt ?), som spiser fisk...og det siger jo
sig selv at dem skal man nok lige overveje en ekstra gang.
Der er dog mange fredelige Malawi-cichlider du kan have gående sammen...som
fx. Pseudotropheus Zebra, L.Caeruleus 'Golden Spec', Ps. Socolofi osv.
Mit råd er, at enten få en Malawi bog der beskriver temperement, eller spørg
en GOD akv.forhandler, som ved hvad han taler om.
Håber dette kan hjælpe dig.

/Aardvark

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-02-02 18:07

> Der er dog mange fredelige Malawi-cichlider du kan have gående
sammen...som
> fx. Pseudotropheus Zebra, L.Caeruleus 'Golden Spec', Ps. Socolofi osv.

Ps. zebra, Ps. soccoloffi er ikke så fredelige igen, ihvertfald ikke
mine. Men det afhænger af det akvarie de bor i, og individuelle
forskelle, som fx. at du og jeg er forskellige, selv om vi begge
(forhåbentlig er Homo sapiens.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Aardvark

Dato : 06-02-02 21:58

"Tom Manczak" <tfishymanczak@12move.dk> wrote in <Tmd88.487$5L3.77764
@news010.worldonline.dk>:

> [...]
>mine. Men det afhænger af det akvarie de bor i, og individuelle
>forskelle, som fx. at du og jeg er forskellige, selv om vi begge

Enig, men mine af disse arter, er ret fredelige, har haft dem gående sammen
med L.Caeruleus unger, som de ikke rørte...

/Aardvark

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 22:56

"Aardvark" <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Enig, men mine af disse arter, er ret fredelige, har haft dem gående
sammen
> med L.Caeruleus unger, som de ikke rørte...

Nu er det normalt ikke agressioner overfor unger, der er problemet - nærmere
imellem dominerende hanner af forskellig slags eller overfor kønsmodne
hunner.

mvh
Jan

Fra : Aardvark

Dato : 06-02-02 23:32

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in
<lDh88.923$5L3.97640@news010.worldonline.dk>:

> [...]
>
>Nu er det normalt ikke agressioner overfor unger, der er problemet -
>nærmere imellem dominerende hanner af forskellig slags eller overfor

Eneste form for dominans jeg ser, den holder sig inden for samme
art...ihvertfald hos disse arter.

/Aardvark

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-02-02 18:11

> Eneste form for dominans jeg ser, den holder sig inden for samme
> art...ihvertfald hos disse arter.

Mener du overfor unger?

mvh
Jan

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 07-02-02 00:51

On Wed, 6 Feb 2002 22:56:14 +0100, "Jan Boegh" <jan@boegh._X_net>
wrote:

> [...]
>imellem dominerende hanner af forskellig slags eller overfor kønsmodne

Enig, dog med den nyancering at en dominerende han som eks. Ps. zebra
kan "skubbe" fisk som som L. cauruleus, der er relativt fredelige,
tilbage i dekorationen - uanset køn. Dette er dog ikke et alvorligt
problem (som aggression absolut kan være), men det understreger at
valget af fisk i et malawi-akv. bør afbalanceres.

carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 07-02-02 01:45

On Wed, 6 Feb 2002 18:06:48 +0100, "Tom Manczak"
<tfishymanczak@12move.dk> wrote:

> Men det afhænger af det akvarie de bor i, og individuelle
>forskelle, som fx. at du og jeg er forskellige, selv om vi begge
>(forhåbentlig er Homo sapiens.

Hej Tom.

Hvis jeg må lege lidt Kloge Åge, så vil jeg påstå at dit argument er
tautologisk, dvs. cirkulært - fisk er forskellige fordi de er
forskellige.

En af de grunde til at jeg er fanatisk cichlidefan er at der altid er
drama over tid. En dominerende han mister på et tidspunkt sin position
til en anden, og denne dominerer nu andre eller slet ikke måske. Det
kan være en søn der jager faderen fra gården. Der er hele tiden
dynamik i et mbuna-akvarie over tid. Derfor er aggression også en svær
størrelse at kontrollere fuldt ud og aldrig en statisk størrelse. Det
gør nu ikke fisk specielt humanoide

carsten
----------

"I love the sight of an angry cichlid in the morning - it looks like
victory"

--------
Fjern xxx i mail

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-02-02 13:53

> Hvis jeg må lege lidt Kloge Åge, så vil jeg påstå at dit argument er
> tautologisk, dvs. cirkulært - fisk er forskellige fordi de er
> forskellige.

ja det er netop det jeg siger, hvis det skal koges så langt ned! og
dette er en vigtig faktor inden for den meget hastige udvikling af netop
disse fisk. Bemærk at jeg kun omtaler de østafrikanske sø-cichlider.

> [...]
> dynamik i et mbuna-akvarie over tid. Derfor er aggression også en svær
> størrelse at kontrollere fuldt ud og aldrig en statisk størrelse. Det

Enig enig og enig! Det du taler om her er adfærd, som er en klart
dynamisk størrelse. Men denne har bl.a. sine rødder i genetikken, læs
nedenfor. Adfærd er dynamisk idet miljøet altid ændrer sig og kan derved
ændre den måde adfærd kommer til udtryk.

> gør nu ikke fisk specielt humanoide

Nu har jeg set din smiley, men jeg vil understrege, at jeg _ikke_ siger
at fisk er humanoide, blot at de er individer som os, og vil derfor
variere med fx. næse/snudeform, og til tider også aggressioner, og dvs.
ultimativt på deres genotyper. Dette kan snildt overføres til at sige,
at den hurtige artsdannelse i disse søer, bl.a. skyldes variation, og
denne variation inkluderer også karakterforskelle idet både fysiske og
psykiske karaktertræk altid på en eller anden måde, eller mere eller
mindre er genetisk betinget. Tro det eller lad være, men de cytologiske
/ fysiologiske og særligt de biokemiske aspekter hos fisk er i høj grad
analoge med mennesker og alle andre dyr, og dette hviler netop på
genetikken. Jeg mener også de psykiske faktorer, og i sidste ende
hvordan de kommer til udtryk, altså adfærden (hvordan hormoner,
"hjernestoffer" osv. overfører information) Der er altså ikke de store
forskelle. Jeg ville nærmere sige, med stor fare for at slagtes af folk
der mener at mennesket i alle sine aspekter er et unikt dyr, så vil jeg
sige at mennesket nok er mere "fiskoid" end fiskene er "humanoide",
fordi fisk er mere primitive end mennesker.

Fra : Wheelie

Dato : 06-02-02 14:41

"Jannie og Lars Refsgaard" skrev d. 06-02-02 12:53 dette indlæg :
> [...]
>
> Kan jeg frit vælge mellem de forskellige arter eller skal jeg passe på
> med, hvilke arter jeg sætter sammen i akvariet ???

Hej Lars.
Jeg har selv et 250 l med malawier. Først bør du låne Ad Koonings bog om
Malawier på biblioteketet - den er guld værd. Jeg har selv indrettet mit
akvarie som et biotop akvarie ( klippekyst) og dernæst valgt de arter
som i naturen lever her. Det vil fortrinsvis sige de mindre m´bunaer.
Jeg har pt 5 forskellige arter gående, og jo de kan godt være lidt
aggresive og territoriale når de er med æg/unger. Men bortset fra det,
så er der stor fordragelighed blandt fiskene. Men hvis jeg var dig ville
jeg nok nøjes med 2-3 arter, så hver han kan få et revir. Mellem 2-4
hunner pr han, vil som regel hurtigt føre til at du kan pryde dig med
titlen af "fiskeopdrætter".
Du er velkommen til at kontakte mig for yderlige spg.
Mvh jesper

Jsigh@hotmail.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 07-02-02 00:53

On Wed, 06 Feb 2002 12:52:48 +0100, Jannie og Lars Refsgaard
<Jannie-Lars@post.tele.dk> wrote:

>Kan jeg frit vælge mellem de forskellige arter eller skal jeg passe på
>med, hvilke arter jeg sætter sammen i akvariet ???
>
>MVH
>Lars Rasmussen

En glimrende bog er Ad Konigs "Malawi cichlider" i Back to Nature
Guide serien. Den forholder sig dog ikke direkte til dit spørgsmål
omkring hvilke arter du kan sammensætte, men den giver et bud på den
enkelte arts generelle aggressivitet.

Der er vist en generel holdning om at enten holder man mbuna, eller
"haps" som amerikanerne kalder dem (og så er der rovcichliderne). Men
denne holdning er nok mere en holdningssag end den er begrundet i en
biologisk-videnskabelig argumentation.

Samtidig er klassifikationen af art og slægt en fortolkning ud fra
bestemte kriterier, men disse er ikke evigt gyldige og redefineres til
tider. Jeg havde nogle Ps. acai som skulle tilhøre mbuna-familien, men
de har en ganske anderledes adfærd og kropsbygning end eks. Ps. zebra.
Det er en fritvandsfisk og efter min mening minder den mere om en
"Haps" end om en mbuna. Det betyder dog ikke at den ikke kunne gå
sammen med andre mbunaer. Det gik faktisk glimrende, idet den ikke er
hulesøgende.

carsten
--------
Fjern xxx i mail