Reproduktionstal
Fra : the twinkie

Dato : 06-02-02 12:42

Hej NG, - jeg ved at dette måske ikke er det bedste sted at poste dette
indlæg..,-but here goes.

Er der nogen der ved, eller kender et sted man kan finde, det gennemsnitlige
reproduktionstal for verdensbefolkningen!? Jeg mener, ved en forelæsning, at
have hørt at det skulle være i nærheden af 1,7, - men ret mig endelig hvis
det er helt tåbeligt.

Et bonus spg. Er der nogen der ved hvornår; ud fra den forudsætning at
rep.tallet er under 2, hvornår verdensbefolkningstallet begynder at falde?

På forhånd tak
--
/The Twinkie

.....calvo turpius est nihil compto

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-02 17:25

the twinkie wrote:

> Er der nogen der ved, eller kender et sted man kan finde, det gennemsnitlige
> reproduktionstal for verdensbefolkningen!? Jeg mener, ved en forelæsning, at

Øh, hvad er reproduktionstallet? Er det det antal børn et gennemsnitligt
individ bliver forælder til?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : the twinkie

Dato : 06-02-02 19:38

..

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Øh, hvad er reproduktionstallet? Er det det antal børn et gennemsnitligt
> individ bliver forælder til?

Kort fortalt, er det det antal børn en kvinde skal føde, for at holde
befolkningsantallet uændret.

Dvs. en kvinde skal føde 2 børn, én for hende selv + én for manden.

/the twinkie

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 06-02-02 21:57

> Kort fortalt, er det det antal børn en kvinde skal føde, for at holde
> befolkningsantallet uændret.
>
> Dvs. en kvinde skal føde 2 børn, én for hende selv + én for manden.

Ja så skal man jo lige overveje sandsynligheden for at hun (og alle andre
kvinder) kun føder piger (eller drenge).

Ellers har jeg ikke lige noget fornuftigt at sige om emnet.

Henrik Davidsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 07-02-02 16:23

> Ja så skal man jo lige overveje sandsynligheden for at hun (og alle andre
> kvinder) kun føder piger (eller drenge).

Sandsynligheden om kønnet bliver klaret af loven om store tal.

Derimod kunne man overveje antallet af in-fertile samt at nogen vælger ikke
at reproducere.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-02-02 16:40

On Thu, 7 Feb 2002 16:22:53 +0100, "Henrik Steen Larsen"
<hsl@adslhome.dk> wrote:

>Sandsynligheden om kønnet bliver klaret af loven om store tal.

Er den lov ikke blevet ændret af et EU direktiv?

>Derimod kunne man overveje antallet af in-fertile samt at nogen vælger ikke
>at reproducere.

Nemlig - og antallet af piger/kvinder, der dør før de får børn. I
praksis er det vist omkring 2.2 børn i gennemsnit pr. kvinde, der skal
til for at opretholde en konstant befolkningsstørrelse.

Tom

--
A society that will trade a little liberty for a little order will
lose both, and deserve neither - Thomas Jefferson

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-02 17:20

Scripsit T.Liljeberg <liljeberg_t@hotmail.com>

> Nemlig - og antallet af piger/kvinder, der dør før de får børn. I
> praksis er det vist omkring 2.2 børn i gennemsnit pr. kvinde, der skal
> til for at opretholde en konstant befolkningsstørrelse.

De barnløse og dem der af dør unge tæller vel med i gennemsnittet. Og
så bør tallet være netop 2 alligevel.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-02-02 17:30

On 07 Feb 2002 17:19:33 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit T.Liljeberg <liljeberg_t@hotmail.com>

>De barnløse og dem der af dør unge tæller vel med i gennemsnittet. Og
>så bør tallet være netop 2 alligevel.

De barnløse, ja. Men de behandlinger af emnet, jeg har set, taler
typisk om "børn pr. kvinde i fødedygtig alder".
Måske var vi (jeg) ikke omhyggelig nok mht at præcisere hvad vi (jeg)
taler om.

Tom

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-02 17:59

> [...]
at
> have hørt at det skulle være i nærheden af 1,7, - men ret mig endelig hvis

prøv lige www.gogle.com ...... jeg har lige skimmet den, og der kommer en
del sider!

> Et bonus spg. Er der nogen der ved hvornår; ud fra den forudsætning at
> rep.tallet er under 2, hvornår verdensbefolkningstallet begynder at falde?

aner det ik.....

> ....calvo turpius est nihil compto

øhe...?