Hva' er en "gyr" for en?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-02-02 10:33

Kære medforskere.
I kirkebogen for Nyborg, under døbte, er vi spredt stødt på ordet "Gyr" - så
vidt de tæ'r nu kan tydes

Som oftest står det ud for, og istedet for, gudmoderen - og mindst eet
tilfælde før fadderne.
Min ordbog mumler noget om en rundkreds - en hestevæddeløbsbane - men så'en
en er der katten knurreme' da ikke plads til ved døbefonden?
Er det et Fyehnsk fænomen?

Er der nogen her der kan give en naturlig forklaring er vi et par stykker
der bliver glade.
Venlig hilsen og ha' en god dag.
Flemming Svendsen.

Fra : Jean Seeberg

Dato : 09-02-02 14:22

Hej Flemming.

Jeg ved ikke om den er for langt ude, men prøv at læse på denne side.:
http://medlem.tripodnet.nu/catshaman/d03svit/03dsviter1.htm
hvor der blan. står:
Gyr eller Auriga som betyder "Flydets gudinde" havde mange steder været
ledestjerne i mindst et par 1000 år ved tiden for dette hellebilled.
Rituellt astronomiskt var man faktisk inde i Perseus, den første i følget og
den förste i halvåret for agerbrug i slyngen ovenfor. At Perseus er leder
bekræfter dateringen eftersom forårsjævndøgn gik in i Perseus rundt denne
tid.

Men ellers tror jeg at "Gyr", betyder de personer der står i ring omkring
dåben, fremfor evt. faddere mf. der evt. sidder nede i kirken, men det er
kun gætværk.

Hilsen Jean

jean@seeberg.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 09-02-02 14:58

Hej igen.

Jeg glemte også denne side:
http://medlem.tripodnet.nu/catshaman/d05lov/06dlagen.htm
Det lyder da spændende syntes jeg.

Jean

Fra : Jean Seeberg

Dato : 09-02-02 15:22

Hej igen og igen.

Jeg fandt også denne på nettet:
http://home.online.no/~sisselbs/nt/stod/d/kd1697.html

Oluf Sellj sin stivsøn Jørn blev i Gyr(?)-elv den 2. November, gammal 16
aar, gravfested ved Egge den ? Decembris

Kan "Gyr" her betyde: blev i "omkring"(?)-elv......

Med hensyn til ordet "gyr" i sproget er der her et eksempel:

Kræn o æ Rees,
et jydsk Skjæmtesagn.
(Optegnet af Frøken H. Fenger paa Nørre-Vosborg.
Dengaang a war hjemm, da war mi brøjer saa hor we mæ. Saa wild a
gyr en Rees. Saa gik a hen te æ Præst o wild ha mi Pas; men a kund it ret
how, om a heed Pejer eller Kræsten; men a fek aliwal mi Pas. Saa gik a liig
imud øster, indte a kam te æ Væsterhaw. saa kam a mæ en Skif, men den gik
under. all æ Minnisker di drowned, saa nær som mæ, a sank liig te æ Bund.
Saa sam a o en grøn Mark; saa gik a ind i en bitte Hus o fik mi Piew tøen;
saa fløw der en Gnist i æ Haw o tænt Ild i 'en; saa tow a en Tot Hør o slot
mej. Der stud en Pieg o spred Mog; saa saae hun: Godaw Kræsten ! Saa saae
a: Godaw Maren ! Saa fek a da o wid, te a heed kræsten. Saa gik a op i en
Træ for o sie, hwor lont a haad hjem, men a bløw sejen fast imeld æ Green.
Saa gik a hjem for a hint æ Øws, for o hog mæ ud. Da a kom hjem, bløw mi
faar saa ræj (for de war en ræj Mand), saa han krewel op i æ Skorsten o fiel
nier i æ Grødpot o slu sæ ihjel. Men miMuer de war saadn en dræste Kwind.
Saa wild a da gyr mi Faar hans Begrawwels. Saa skuld di da byes te æ
Begrawwels. Saa bøj a Øster-Kræn o Væster-Kræn o Sønder-Kræn o Nar-Kræn,
Kre møt i æ Boj, Kræsten mæ æ Siem um æ Lyw, Kræsten mæ æ Fjæl for æ Ywn o
mæ sjæl Kræn. Di skuld ha fim gue Retter Mad: di trej war tumm Faad, o di
tow war der it i.

Nu skal jeg nok stoppe.

Hilsen Jean