Brugshundetræning
Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 06-02-02 00:49

Før i tiden blev jeg kaldt for den spidse pen fordi jeg skrev nogle indlæg i
vores klub der resulterede i noget nær en borgerkrig. Og som redaktør af
vores klubblad havde jeg så også muligheden for at komme med min mening. Og
det er så nu at jeg vil træde i det gamle spor.
Jeg er brugshundemand. Jeg har et par Rottweilere som jeg hygger mig med på
banen når tiden er. Jeg forlanger noget af mine hunde ! Jeg bruger ikke el.,
men kan godt finde på at daske min ældste hund i røven hvis hun ikke lige
hører efter. Jeg ved at hun kan, og så skal hun sgu også. Det er et dyr.
Jeg forlangte af min datter da hun gik i skole, at hun skulle hvis hun ku.
Man er ikke forpligtet ud over sine evner, men hvis man kan skal man. Og en
hund der kan gå et IPO3 spor skal sgu også kunne gå et begynder spor. Ellers
bliver jeg sgu gal. Og hvad så. Skal jeg så klikke med et eller andet, eller
skal jeg fortælle hunden at den bare har at gå det spor som jeg ved den kan
?
Jeg er brugsmand. Og jeg er glad for at være en brugsmand. Jeg kigger ikke
skævt til andre der bare har en "sofahund". Men til gengæld vil jeg heller
ikke ses skævt til. Og sådan bare lige en tanke. Hvor mange af jer har ikke
klappet jeres børn over fingrene, eller skældt dem ud. Og hvor mange af jer
klikker til jeres børn !!!!!!!
Husk på at en hund er et dyr.
Av nu får jeg sgu nok på puklen.
lilholm

Fra : Coppi

Dato : 06-02-02 09:55

Hej Kjeld.

Tja, jeg har jo også rotter og har også trænet IPO.
Men på nuværende tidspunkt har jeg ikke den fornødne tid eller lyst. (må jo
så også indrømme, heller ikke de fornødne hunde, den ene er duer ikke
brugsmæssigt, den anden blev skadet, som ganske ung ).

Jeg kan udmærket kende dine holdninger, og må indrømme, at jeg også kan
blive rasende, når hundene lige pludselig ikke kan huske hvad de har lært.

Men, men, men, min erfaring er, at hvis hundene ikke gider, hjælper det ikke
at slå eller skælde ud, mange gange forstår de ikke engang hvorfor.

Jeg har ingen kendskab til klikkertræning.
Men, det drejer sig om ved hundetræning, ligegyldig hvilken slags, er vel at
få hundens opmærksomhed og styrke hundens lyst til at arbejde, og så er det
vel op til føreren at være interresant nok.Og, det er vel egentlig der
problemet ligger !

coppi

Fra : René Kofoed

Dato : 06-02-02 10:11

Hejsa.
Giver coppi fuldstændig ret!!!!!!
MVH Susanne.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-02-02 11:36

Helt enig, coppi

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-02-02 15:21

lilholm@familie.tdcadsl.dk,Ny-Internet writes:
>Husk på at en hund er et dyr.
>Av nu får jeg sgu nok på puklen.

Næh, spids du bare pennen noget mere

Selvfølgelig skal hunden huskes på det , hvis den kan - men ikke vil. Det
er en brugshund, der er på arbejde.

Hilsen Sverre.

Fra : Louise Kragh

Dato : 06-02-02 16:22

Hej Kjeld,

Jeg er (vist?) i den blødere ende af gruppen, og jeg mener der er langt fra
"et dask i røven" og så til de ting der er blevet fremhævet som
"anmeldelsesværdige" i forskellige indlæg.

Den eneste brugshundeejer jeg kender godt personligt (en jæger), evner i
hvert fald at have en glad, kæk og legesyg hund (tysk ruhåret hønsehund),
samtidig med at han vist har fået en ret god jagthund ud af den. Og det er
det dét handler om for mig, at folk har glade og livlige hunde, og tålmodigt
respekterer hundens begrænsninger (f.eks. ikke prøver at tæve/tvinge den til
noget den ikke kan

At der så desværre findes folk hvis hunde kryber når de hæver armen får at
klø sig i nakken, skyldes nok snarere sørgelige individer der lader deres
aggressioner/skuffede ambitioner gå ud over en hund. Hvad enten det så er en
brugs-/sofa- mm hund. Og dem er jeg - så vidt vides - ikke stødt på
nogen af herinde!
Heldigvis ;0)

mange hilsner
Louise

Fra : Coppi

Dato : 06-02-02 18:23

Hej Kjeld.

Lige et p.s.

Du sammenligner hunde og børn.

Så hut jeg hvisker, så er en hund på samme intelligensmæssige stadie som
1 -2 åra barn.Du vil vel ikke påstå, at du vil smække et barn, der ingenting
forstår over fingrene.

I den alder er det værste rent negativt et barn skal opleve vel at man siger
nej.Og det samme gælder så også hunden.Både barnet og hunden er nemlig ikke
i stand til at forstå en masse skældsord .Og kan sikkert slet ikke forstå
hvorfor man påfører smerte.

Unødig smerte, påført på en måde så man ikke forstår hvorfor, avler
usikre,uselvstændige mennesker og dyr.Ja, og i øvrigt medfører fysisk
afstraffelse også skader på ældre børn, ikke at de ikke kan blive gode
mennesker, men alligevel.

coppi

Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 06-02-02 20:34

Hej Coppi.
Ja du må meget undskylde. Men sikke en gang ævl. Altså mht. hunden.
Selvfølgelig ville jeg ikke afstraffe en 2 årig dreng/pige korporligt, men
nu sammenligner jeg heller ikke min store hund med en 2 årig. Hope forstår
udmærket godt hvorfor hun bliver revset hvad enten det så er en lille en i
røven eller bare en skideballe. Jeg ved godt at flere har en anden mening om
hunde, men dem om det.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 13:08

> [...]
> nu sammenligner jeg heller ikke min store hund med en 2 årig. Hope forstår

Jeg kan heller ikke se at det skulle være så vigtigt at få hunden til at
træne perfekt , at man slår den og kan blive sur på den p.g.a. at den ikke
gør det ordentligt ! . Burde træningen ikke være for sjov ??

Og hvad er egentlig forskellen på at slå sin hund fordi den ikke træner
rigtigt , eller hvis den ikke kommer med det samme når man kalder på den på
fortovet med sin guldbajer i hånden ???????

Og hvad er det man plejer at sige om "bumserne" på gaden der slår deres
hunde ?

Fra : Marlene

Dato : 07-02-02 13:39

Punish the deed,not the breed
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
nyhedsmeddelelse:A6u88.2236$5L3.114035@news010.worldonline.dk...

> Og hvad er egentlig forskellen på at slå sin hund fordi den ikke træner
> rigtigt , eller hvis den ikke kommer med det samme når man kalder på den

> fortovet med sin guldbajer i hånden ???????

Der er ingen forskel.

Mvh. Marlene.

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-02-02 15:45

meddelelse news:A6u88.2236$5L3.114035@news010.worldonline.dk...

> Jeg kan heller ikke se at det skulle være så vigtigt at få hunden til at
> træne perfekt , at man slår den og kan blive sur på den p.g.a. at den ikke
> gør det ordentligt ! . Burde træningen ikke være for sjov ??

Punish du skal forstå hvorfor. Ikke at man slår hunden !. Det er en dårlig
idé. Men hvorfor man forlanger at hunden skal gøre som den har lært.

For dig og Moster Anna er det ligegyldig om Jeres hund kommer anden eller
trejde gang I kalder men hos os der bruger vores hunde til konkurrance så
SKAL hunden komme første gang man kalder. Ligesom når hunden får SLIP
kommandoen så SKAL den slippe første gang.

Skal du bruge en ekstra kommando for at få hunden til at lystre så koster
det dig point og i konkurrancer er det blot 2-3 point der skiller dig fra 1.
og 10. pladsen.

Når både du og hunden ved at en given øvelse kan laves 100 % sikkert så er
det træls at hunden så ikke gør det.

Husk på at vores hunde ikke kun trænes 1 time hver søndag formiddag når
solen skinner men oftes 2-3 gange, 7 dage om ugen 365 dage om året. Dem med
gamle hunde og som er dovne nøjes med en enkelt gang om dagen og kun 4 gange
om ugen .. Så forventer man at hunden gør som man forlanger for man ved
udemærket at hunden kan den givende øvelse i søvne.

Nu vil de "lærte" komme rendende og sige at hunden ikke forstod kommandoen
og derfor ikke udførte den. Det er en mulighed at den ikke gjorde dette men
vores hunde har hørt kommandoerne 10.000 vis af gange både med bæverne
stemme, knækket stemme, under tordenvejr, i 30 graders varme..vores hunde
forstår det uanset vind og vejr og vores hunde kan lide at arbejde og
arbejder af glæde for det er de avlet til....det er brugshunde...lide det
eller ej.

For os er der en glæde at se vores hunde arbejde selvstændigt gennem et
stop, det er en glæde at se hvilken hurtighed og præsision hundene laver
deres lydighed i og det er en fryd at se hunden hænge i figurantens ærme og
bagefter bevogte ham meget tæt og intensiv. Dette kan vores hunde KUN hvis
de arbejder af glæde og arbejder selvstændig ..... ellers kan du hver gang
se dig og hunden nederst op pointlisten.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 07-02-02 17:11

Meget få gange har jeg læst/hørt en så sigende beskrivelse. Flot Finn.
Jeg vil dog lige til moster Anne og onkel Klaus og alle de andre med hunde
for sjov, at uanset jeres sobre henseende og sikkert ærelige opførsel
overfor dyrene, så glem ikke at det er dyr. Det er ikke mennesker. Den
person der ophøjer sin hund derhen, gør større skade end gavn overfor
hunden - dyret.
Et individ skal bruges til det den er skabt til. Derved giver du dyret
størst glæde. Og da vi alle ved at vores dyr stammer fra ulven, skulle i
tvivlere måske skæve til hvordan de problemer med ulydighed klares i en flok
ulve. Uhadadada. det må vi hellere sende nogle mails rundt om, og sætte os
ned en søndag og fælde et par tårer over. Neg ved i hvad. Tag nu tingene for
hvad det er. Det er et dyr.
I andre lande spiser man dem. Der er det ligesom når vi opdrætter grise og
køer for at vi kan æde dem !!!!!!!!!!
lilholm
Der ikke går ind for dyremishandling, men mener at et rap i røven er ok

Fra : Marlene

Dato : 08-02-02 08:27

Kjeld Lilholm <lilholm@familie.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c62a7ca$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
at uanset jeres sobre henseende og sikkert ærelige opførsel
> overfor dyrene, så glem ikke at det er dyr. Det er ikke mennesker.

Fuldstændig rigtigt. Og da det er et levende væsen, skal det naturligvis
ikke behandles med vold (hvilket du heller ikke skriver her).....

> I andre lande spiser man dem. Der er det ligesom når vi opdrætter grise og
> køer for at vi kan æde dem !!!!!!!!!!

Jo, men de har i de lande heller ikke hørt om dyrevelfærd (i Kina) - det er
rent tortur. Men det har vi på den anden side heller ikke - med undtagelse
af det økologiske landbrug og de landbrug, hvor dyrene er fritgående.

> Der ikke går ind for dyremishandling, men mener at et rap i røven er ok

Vi kan ikke være mere uenige.

God dag.

Mvh. Marlene.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 08-02-02 20:16

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-02-02 17:34

Hej Finn

Jeg vil nu sige at netop indkaldning også er meget vigtig for tante Anna!!

Og så har jeg da en gang reddet livet på min rottweiler ved at dække af på
afstand. Det kunne tante Anna da også have glæde af.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 08-02-02 20:16

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.com> wrote in message
> [...]
> idé. Men hvorfor man forlanger at hunden skal gøre som den har lært.
For dig og Moster Anna er det ligegyldig om Jeres hund kommer anden eller

Nej det er HELT forkert !! nu har jeg ikke nogen Moster Anna men for mig er
det faktisk det aller vigtigeste i min hunds opdragelse at den kommer FØRSTE
gang jeg kalder, som han gør ! jeg har lagt meget flid i at få ham til at
adlyde denne komando som det aller vigtigeste ! både på grund af at jeg
syntes at det er pisse ireterende og uansvarligt når folk slipper deres
hunde og ikke kan kalde dem til sig ! Og så også på grund af at den nu har
den race den har og at det betyder utroligt meget for mig at den ikke bare
stikker af og eventuelt kommer op at slås med andre hunde , for så er jeg jo
udemærket klar over hvem der får skylden, når de andre skal på skadestuen
med deres hunde ! Men jeg har da aldrig lagt en hånd på min hund ! og
aligevel er han 99% lydig .Jeg ser det som en faliterklering at slå sin
hund...........

> [...]
> de arbejder af glæde og arbejder selvstændig ..... ellers kan du hver gang
> se dig og hunden nederst op pointlisten.

Du glemte at svare på mine spørgsmål !

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-02-02 21:45

meddelelse news:ctV88.2535$B43.249119@news000.worldonline.dk...

> Du glemte at svare på mine spørgsmål !

Hvad spurgte du om ?

> Og hvad er egentlig forskellen på at slå sin hund fordi den ikke træner
> på

Jeg har ikke nævnt noget om at slå sin hund og desuden står jeg ikke med en
guldbajer i hånden på fortovet.

Det ved jeg ikke for jeg kender ikke nogen "bumser".

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 08-02-02 22:07

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.com> wrote in message
> [...]

Det der står nedenunder !

Og hvad er egentlig forskellen på at slå sin hund fordi den ikke træner

> Jeg har ikke nævnt noget om at slå sin hund og desuden står jeg ikke med
en
> guldbajer i hånden på fortovet.

Det regnede jeg nu absolut heller ikke med , hverken det med ølen eller at
slå ! det var nu bare for at høre om du ikke også mener at det er bumset
at slå sin hund ligegyldigt om man står på gaden med en bajer eller om man
er nede til træning i den lokale klub !?

Og hvad er det man plejer at sige om "bumserne" på gaden der slår deres
hunde ?

Det ved jeg ikke for jeg kender ikke nogen "bumser".

Nej jeg kender da heller ikke nogen "bumser" men jeg ved godt hvad jeg
plejer at tænke eller hvad folk siger om dem hvis man ser dem stå og slå
deres hund

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-02-02 22:50

meddelelse news:35X88.3602$5L3.192684@news010.worldonline.dk...

> Det regnede jeg nu absolut heller ikke med , hverken det med ølen eller at
> slå !

Nej jeg foretrækker en Royal Salut.

--
Venligst