GPRS / terminaler
Fra : Steen M.

Dato : 12-01-01 07:24

Sonofon reklamere nu med GPRS, men hvilke terminaler er der på
markedet, og hvilke kommer der ?

Jeg er informeret om at Motorola har en modle Timeport 260, men den er
trukket tilbage. så pt ???

Har jeg misforstået noget, ?
Med GPRS bliver det ikke muligt at være on-line hele tiden, og så have
sin bærbar stående tændt for evt. at tjekke for mail ?

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-01 12:14

> Har jeg misforstået noget, ?
> Med GPRS bliver det ikke muligt at være on-line hele tiden, og så have
> sin bærbar stående tændt for evt. at tjekke for mail ?

Jo, sådan har jeg da forstået det. Det kræver selvfølgelig en del strøm til
mobilen.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : dkoy@my-deja.com

Dato : 13-01-01 12:01

Mitsubichi har også lavet en telefon, men fu** hvor er den grim. Man
kan vel lige så godt vente til Nokia eller Ericsson smider en på
markedet.

Det er rigtigt at man KAN VÆRE "on-line" hele tiden. Så er det bare
spørgsmålet hvordan de forskellige selskaber har tænkt sig at "charge"
for det. Det er jo op til dem om du skal betale for data eller tid!

I princippet kan man også komme helt op på 40,2 kbit/s hvis der ikke er
særlig meget traffik der hvor man er, og afhængig af hvad telefonen
kan. Men tilgengæld kan man også godt regne med at ligge og rode med 9
kbit/s hvis det er et travlt område.

Men alt er jo op til selskaberne hvordan de vil konfigurere deres
netværk, men det er formentlig stadig almindelige GSM opkald der har 1.
prioritet i lang tid endnu.

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Steen M.

Dato : 14-01-01 09:31

Sonofons priser er pt.

25 kr. pr. Mb download ( gratis ind til 31/3/2001 )
Abbonement 300 kr pr. kvartal og 700kr i oprettelse.

Motorola skulle være på markedet med en model - men, men , men,

som jeg har fået det forklaret, så køres der enten GPRS eller også
snakkes der telefon, hvis telefonen er koblet på GPRS nettet kan
telefonen ikke modtage opkald, eller der kan ringes op fra den.

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-01 13:04

> som jeg har fået det forklaret, så køres der enten GPRS eller også
> snakkes der telefon, hvis telefonen er koblet på GPRS nettet kan
> telefonen ikke modtage opkald, eller der kan ringes op fra den.

Det kræver vel bare at en fabrikant får den ide at putte to enheder i samme
telefon. Det skulle der ikke være noget i vejen for teknisk og jeg tror da
markedet er der får sådan en multi/kombiting

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-01-01 15:33

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Det kræver vel bare at en fabrikant får den ide at putte to enheder i samme
>telefon. Det skulle der ikke være noget i vejen for teknisk og jeg tror da
>markedet er der får sådan en multi/kombiting

GPRS terminaler er del ind i tre klasser.

Klasse A: Kan bruges samtidigt til GPRS og GSM.

Klasse B: Kan være logget på begge net, men kun være aktive på det ene. Man
kan dog altid modtage SMS.

Klasse C: Er enten på det ene net eller det andet.

Motorolas terminal er altså en klasse C terminal - endnu en grund til at undgå
Motorola.

Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-01 17:27

> Klasse A: Kan bruges samtidigt til GPRS og GSM.

Jamen det lyder jo godt, så mangler vi bare at en fabrikant får den ide at
lave sådan en terminal

Kører GPRS forresten ikke _over_ GSM-laget?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-01-01 18:30

>samme
>
>Jamen det lyder jo godt, så mangler vi bare at en fabrikant får den ide at
>lave sådan en terminal
>
>Kører GPRS forresten ikke _over_ GSM-laget?

GPRS kører ved siden af, men i samspil med GSM.

Jeg tror ikke du skal forvente så mange klasse A terminaler - i det mindste
ikke i begyndelsen. Det er noget mere komplekst at lave, og vil også tappe
batteriet for strøm meget hurtigt.

Du kan finde en beskrivelse af GPRS på
http://www.comsoc.org/pubs/surveys/3q99issue/bettstetter.html

Den er rimelig teknisk, men man kan komme igennem den. Det er bedst at
downloade pdf-filen i øverste højre hjørne og så læse (printe) den.

Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-01 18:53

> GPRS kører ved siden af, men i samspil med GSM.

Fra dit link:
The General Packet Radio Service (GPRS) is a new bearer service for GSM

Det støtter min opfattelse af at GPRS er en bæretjeneste (ligesom
tala/data/fax er bæretjenester) der kører over GSM (som er laveste lag)

> Jeg tror ikke du skal forvente så mange klasse A terminaler - i det
mindste
> ikke i begyndelsen. Det er noget mere komplekst at lave, og vil også tappe
> batteriet for strøm meget hurtigt.

Ja, de vil tappe strøm hurtigt, men vel kun i de tilfælde hvor man modtager
kald.
Det er jo ikke fordi man snakker hele tiden, men det er jo meget rart at
kunne modtage kald mens man er "on"

> Du kan finde en beskrivelse af GPRS på
> http://www.comsoc.org/pubs/surveys/3q99issue/bettstetter.html

Takker, det ser ud til at være et dokument efter mit hovede

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 15-01-01 19:47

On Mon, 15 Jan 2001 18:53:13 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Ja, de vil tappe strøm hurtigt, men vel kun i de tilfælde hvor man modtager
>kald.
Det tror jeg ikke, det vil vel lidt være som to sender/modtager i en
og dermed også næsten dobbelt strømforbrug
>Det er jo ikke fordi man snakker hele tiden, men det er jo meget rart at
>kunne modtage kald mens man er "on"
Det er vel også muligt med en type B

mvh
Anders

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-01 19:58

> Det er vel også muligt med en type B

Tjae, jeg ved ikke helt hvad der menes med "net"
Dog synes jeg også at det er uacceptabelt at miste netforbindelsen selvom
nogen ringer

Fra : Peter Rongsted

Dato : 16-01-01 11:41

> [...]
>
>Det støtter min opfattelse af at GPRS er en bæretjeneste (ligesom
>tala/data/fax er bæretjenester) der kører over GSM (som er laveste lag)

GSM og GPRS bruger de samme basestationer (BST). Radio-interfacet er i
grundtræk det samme, men kodningen er forskellig. Og GSM er meget mere end
radio-interfacet. Visse database fx registreringen af hvor mobilen befinder
sig er det samme (om end udvidet), men i principet er grundnettet i GPRS
adskilt fra GSM. Man bruger naturligvis de samme fysiske linier mellem BST og
resten af nettet. Men alt det kan du læse om i dokumentet.

> [...]
>kald.
>Det er jo ikke fordi man snakker hele tiden, men det er jo meget rart at

I forhold til klasse B terminaler er det kun ved paralelle "samtaler", at der
skal bruges mere strøm. Men det vil foregå på forskellige frekvenser, så du
skal faktisk have to terminaler i en. Klasse A terminaler, skal nok komme, men
jeg tror ikke det bliver i starten.

Peter