ADSL+flow stop+støj
Fra : Svante Vinther

Dato : 05-02-02 20:57

Hej redningsgruppe!

Jeg har endelig fået ADSL :):).
Som i kan se, er jeg også på nettet.
Men nærmest periodisk blinker adsl modem'et rødt, lyser så rødt og blinker
igen, før forbindelsen igen er tilbage (nogen gange i anden rækkefølge).
Desuden støjer min telefon ganske forfærdeligt, både ved at være sat
direkte i skillefilterboksen, og ved at være sat oven på hermafrodit-
stikket.
Samme scenarie gentager sig i samtlige 4 fungerende PSTN stik i huset. Jeg
ved at den forrige husejer havde ADSL.
Er der en løsning på dette problem?

M.v.h. Svante

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 05-02-02 22:49

"Svante Vinther" <yeah@right.com> wrote in message
> [...]
> stikket.
> Samme scenarie gentager sig i samtlige 4 fungerende PSTN stik i huset. Jeg

Jeps! Ring til din ISP og påpeg problemet!

Det skyldes sandsynligvis at en fejl i (kabel)installationen giver
cross-talk. Splitteren burde
jo netop forhindre at du kan høre støj i telefonen.

Mvh Steen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 05-02-02 23:08

Hej

> [...]

>igen, før forbindelsen igen er tilbage (nogen gange i anden rækkefølge).

Prøv at genstarte modemet (formoder det er BB du har) - dvs. sluk for
dét, vent et øjeblik, og tænd så igen.

Støjen i dine telefoner har jeg ikke noget bud på Og du har
selvfølgelig checket en ekstra gang at det hele er samlet rigtigt!.

--
M.v.h. Ole®

Fra : O J

Dato : 06-02-02 00:01

On 05 Feb 2002 19:56:31 GMT, Svante Vinther <yeah@right.com> wrote:

> [...]
>stikket.
>Samme scenarie gentager sig i samtlige 4 fungerende PSTN stik i huset. Jeg

Har du et filter, der svarer til din telefoninstallation?

Da jeg i sin tid hentede min gør-det-selv pakke, fik jeg udleveret en
pakke for "Alm. fastnet". Jeg har en ISDN-installation!

Jeg opdagede fejlen straks, da jeg var kommet hjem og byttede pakken
den næste dag i god tid inden installationsdagen.

Jeg ved derfor ikke, hvordan det lyder, når man anvender et forkert
filter, men jeg fik bekræftet hos TDC, at et filter for "Alm. fastnet"
ikke kan anvendes til ISDN og omvendt.

Jeg har ingen mislyde i mine telefoner.

Mv.h.

Ole Junker
ojunker[hos]e-box.dk

Fra : Svante Vinther

Dato : 06-02-02 05:17

Hej igen!

D'oh!

> Jeg ved derfor ikke, hvordan det lyder, når man anvender et forkert
> filter,

Sådan ca. som jeg beskrev :)
TDK havde nemlig været så smarte at sende mig dels en installation til ISDN
og dels en til Alm. fastnet :). Gæt selv resten :).

> men jeg fik bekræftet hos TDC, at et filter for "Alm. fastnet"
> ikke kan anvendes til ISDN og omvendt.

Det gjorde jeg også, men i kampens hede brugte jeg alligevel filteret til
ISDN, og modemmet til fastnet :).

M.v.h. Svante

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 06-02-02 08:35

> [...]
> og dels en til Alm. fastnet :). Gæt selv resten :).

> Det gjorde jeg også, men i kampens hede brugte jeg alligevel filteret til

Tillykke med at du fik det til at virke

ISDN splitter til POTS modem vil ganske rigtigt give en ustabil linie!

Dog er der en ting der overrasker mig - Den hørbare støj i telefonen.
ISDN splitteren implementerer et lavpas filter mod telefonen, der skal
filtrere ADSL signalet væk. Forskellen på POTS og IDSN er at ISDN
"fylder mere i frekvens" og derfor afskærer splitteren ved højere frekvenser
end ved en pots splitter. Det betyder selvfølgelig at ADSL modemet mangler
de nederste toner og derfor ikke virker optimalt. Men umiddelbart ville
jeg da mene at det ikke gav mere hørbar støj idet de to bånd er mere
separerede.

Hvad kan det skyldes? Kan det hænge sammen med det impedans-mismatch man
vil få?

Så vidt jeg husker er impedansen i POTS 600Ohm og ISDN 135Ohm.

Mvh Steen

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-02-02 14:45

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbersxNoSpamx.dk> wrote in message
> Hvad kan det skyldes? Kan det hænge sammen med det impedans-mismatch
man
> vil få?

Hvis jeg ikke husker galt, så bliver man ved ISDN og ADSL nødt til
frekvensbegrænse den nedre del af ADSL upstream, så ADSL'en ikke
generer ISDN'en. Hvis ADSL-modemet er indstillet til at køre POTS, og
der bruges et ISDN skillefilter, så er det muligt, at de laveste
frekvenser fra ADSL-modemet løber igennem filteret og ind på
telefonstikket.

--
Morten Boysen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 06-02-02 20:54

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message
[...]
> Hvis jeg ikke husker galt, så bliver man ved ISDN og ADSL nødt til
> frekvensbegrænse den nedre del af ADSL upstream, så ADSL'en ikke
> generer ISDN'en.

Korrekt. Cut-off frekvensen er ved ISDN er omkring 80kHz og ved POTS 25kHz

Hvis ADSL-modemet er indstillet til at køre POTS, og
> der bruges et ISDN skillefilter, så er det muligt, at de laveste
> frekvenser fra ADSL-modemet løber igennem filteret og ind på
> telefonstikket.

Men mellem ADSL og POTS er der jo et lavpas filter, således at alt over de
80kHz bliver filtreret fra. Tilscarende er der i ADSL modem'et et
højpasfilter,
der frasorterer alt under ca. 25kHz (da modem'er jo var et annex A modem)

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan deet kan genere telefontrafikken, men
det
vil klart genere ADSL trafikken.

Mvh Steen

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-02-02 21:35

> [...]
> højpasfilter,
> der frasorterer alt under ca. 25kHz (da modem'er jo var et annex A

Det jeg mente, var at filteret skar så højt, at en del af upstream
signalet fra ADSL-modemet vil løbe ind i telefonerne, og så på grund
af uliniariteter vil manifistere sig som støj i telefonen. Jeg ved dog
ikke nok om de fysiske installationer af splittet ADSL, til at kunne
sige, om dette er muligt.

--
Morten Boysen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 06-02-02 21:56

On Wed, 6 Feb 2002 08:34:39 +0100, Steen Garbers Enevoldsen wrote in
dk.edb.internet.udbydere.xdsl
<3c60dbb1$0$89111$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Så vidt jeg husker er impedansen i POTS 600Ohm og ISDN 135Ohm.

POTS er 600 ohm, ISDNs impedans kender jeg ikke.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 06-02-02 22:27

Svend Erik Jensen wrote:

> On Wed, 6 Feb 2002 08:34:39 +0100, Steen Garbers Enevoldsen wrote in
> dk.edb.internet.udbydere.xdsl

> POTS er 600 ohm, ISDNs impedans kender jeg ikke.

Var det ikke det han skrev?

Fra : Ole Junker

Dato : 06-02-02 23:18

On 06 Feb 2002 04:17:14 GMT, Svante Vinther <yeah@right.com> wrote:

> [...]
>og dels en til Alm. fastnet :). Gæt selv resten :).
>
>Det gjorde jeg også, men i kampens hede brugte jeg alligevel filteret til

Fint, at det nu virker.

Det understreger jo blot, at man skal have et øje på hver finger,
ligesom man ikke uden videre skal tage enhver "sø"-forklaring for gode
varer.

Men bortset fra det, så var min installation (BB/ADSL) overstået i
løbet af ca. et kvarter. Den har fungeret upåklageligt lige siden.

M.v.h.
Ole Junker
ojunker[hos]e-box.dk