Viggo Mortensen og LOTR
Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-02-02 16:42

Jeg læste tilfældigt et sted at Viggo Mortensen var kommet med på et afbud
som Aragorn i LOTR. Hvem var ellers udset til at skulle spille
rollen? -chris

Fra : nikolaj borg

Dato : 05-02-02 16:54

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> Jeg læste tilfældigt et sted at Viggo Mortensen var kommet med på et afbud
> som Aragorn i LOTR. Hvem var ellers udset til at skulle spille
> rollen? -chris

IMDB.com er din ven:

"Replaced Stuart Townsend in the role of Aragorn/Strider in The Lord of the
Rings, after filming began"

http://us.imdb.com/Bio?Mortensen,+Viggo

/Nikolaj

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-02-02 16:58

> Jeg læste tilfældigt et sted at Viggo Mortensen var kommet med på et afbud
> som Aragorn i LOTR. Hvem var ellers udset til at skulle spille
> rollen? -chris

Stuart Townsend, ser det ud til.

Jeg er glad for det afbud.

Mark
His ass is so tight, when he farts only dogs can hear it.
Lenny Nero "Strange Days"

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-02-02 22:54

> Jeg er glad for det afbud.

os mig

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-02-02 23:34

Ok, hvem pokker er Stuart Townsend og hvad er sladderen om hvorfor han først
bliver hyret og bagefter fyret?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-02-02 10:18

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, hvem pokker er Stuart Townsend og hvad er sladderen om hvorfor han
først
> bliver hyret og bagefter fyret?

http://us.imdb.com/Name?Townsend,+Stuart

Jeg kender ham kun fra Shooting Fish (en rimeligt uskyldig, britisk
komedie). Bruddet skyldes ifølge sladderen "kreative uoverensstemmelser"
mellem ham og Jackson. Hvad det så indebærer, kunne jeg da også godt tænke
mig at vide.

MVH
Jens

Fra : Torben Larsen

Dato : 06-02-02 11:30

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> Ok, hvem pokker er Stuart Townsend og hvad er sladderen om hvorfor han
først
> bliver hyret og bagefter fyret?

Ifølge "Empire" og Peter Jackson skyldtes det, at Stuart er en stor
Tolkien-fan og hele tiden havde sagt at han var fejlcastet som Aragorn, der
skulle være en barsk mand i 40erne. 14 dage inde i optagelserne blev han så
skiftet ud med Viggo.
Ifølge Stuart Townsend skulle det hele have været "et beskidt mareridt".
Men meget rart for os andre, Viggo Mortensen er da for fed som Aragorn !!!

Torben

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 06-02-02 16:45

Jeg har også haft tænkt lidt over den der med bogens lettere modne Aragorn
kontra Jackson's mere ungdommelige Aragorn, men jeg har slået det hen med at
1) sådan sælges historien til et millenium-publikum (man synes jo filmen er
fed!) og 2) Viggo Mortensen er alligevel en moden mand på 42...

Og jeg er enig i at Viggo er genial i rollen, og det synes jeg forhåbentlig
af andre årsager end bare patriotiske. Townsend skal jeg så absolut ikke
udtale mig om.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 06-02-02 19:01

> Og jeg er enig i at Viggo er genial i rollen....

Voldsomt at postulere med så store ord, specielt for en ganske almindelig
skuespiller-præstation.
Men han "ER" jo dansk... det kan være det er det der giver plusser i bogen?

:)
/Jeppe

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 06-02-02 21:35

Jeppe Møller <jeppem@groenjord.dk> wrote:

> Voldsomt at postulere med så store ord, specielt for en ganske almindelig
> skuespiller-præstation.
> Men han "ER" jo dansk... det kan være det er det der giver plusser i bogen?

Hvor dansk er han egentlig? Er det ikke sådannoget med han emigrerede
til usa som 3-4 årig, og derfor ikke har den store tilknytning til dk?

anr

Apu: "Is it me or do your plans always involve
some horrible web of lies?"
Homer Simpson: "It's you."

Fra : Lars

Dato : 06-02-02 23:10

"Andreas N Rasmussen" skrev:

> Hvor dansk er han egentlig? [..]

Viggo Mortensen blev født 20. Oktober 1958 på Manhattan i NewYork City.
Amerikansk mor, dansk far. Da han var 2 år flyttede de til Syd Amerika -
Argentina og Venezuela. Her boede de sammenlagt 9 år hvorefter de flyttede
til Danmark.

Mortensen taler engelsk, spansk og dansk flydende (lidt accent) efter de
forskellige ophold. Han drog senere til New York, startede på skuespillet,
og er sidenhen endt i Los Angeles.

Læste et eller andet sted at han selv - med stolthed - opfattede sig som
dansker.
Skulle stadig have stærke bånd til den danske del af familien.

- Lars

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 06-02-02 23:10

"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote in message

> Hvor dansk er han egentlig? Er det ikke sådannoget med han emigrerede
> til usa som 3-4 årig, og derfor ikke har den store tilknytning til dk?

Han har en dansk far og amerikansk mor, man har boet både i Danmark USA og
Sydamerika. Han taler flydende dansk, og er vist i landet relativt ofte.
Læs selv mere på:

http://us.imdb.com/Bio?Mortensen,+Viggo

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 06-02-02 22:05

> Voldsomt at postulere med så store ord, specielt for en ganske almindelig
> skuespiller-præstation.

Ja, kun Ian McKellen, den 62-årige gamle rotte, decideret stjæler de scener
han er med i, som sædvanlig.

> Men han "ER" jo dansk... det kan være det er det der giver plusser i
bogen?

Han har et godt fjæs til rollen. Han gør det godt som en klassisk "tall
handsome stranger".

--
Mark Thomas Gazel

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 06-02-02 23:19

SPOILER

> Han har et godt fjæs til rollen. Han gør det godt som en klassisk "tall
> handsome stranger".

Jeg skal gerne indrømme at jeg har haft et ambivalent forhold til Viggo som
Aragorn, sammenholdt med den introduktion til figuren jeg fik af en
Tolkien-fan forud for filmens premiere. Jeg fik det der billede af en netop
halvgammel gæv kongebørge, et billede der så måske ikke passede sammen med
en sværdsvingende guttermand (men ok, Gandalf svinger også stålet, så
hva...). Sådan cirka halvvejs gennem filmen kom jeg så på at Jackson havde
fundet en fyr der kunne kapere at kombinere den ædle kongeæt med
action-bananen. Hans fjæs antyder både noget nobelt og noget råt, men i en
udmærket balance med hinanden.

Min favoritscene med ham er til sidst, hvor Aragorn og Frodo tager den
sidste samtale, inden Frodo farer alene videre mod Mordor (i øvrigt samme
scene jeg har set at andre afskyr som pesten): Først er det 'I've sworn to
protect you' (godt fjæs-spil) og den ædle kongeæts kamp mod ringens
fristelse, og lige bagefter er det ud og nakke en horde orker (feeeed
slowmo!). Begge dele på én gang, sådan skal det sgu gøres.

Synes jeg.

Chris

Fra : J.O.H

Dato : 07-02-02 17:03

> [...]

> fundet en fyr der kunne kapere at kombinere den ædle kongeæt med
> action-bananen. Hans fjæs antyder både noget nobelt og noget råt, men i en

...men hans tynde stemme er hans svaghed - der er ikke meget "kongeligt" over
den. Når han presses til at råbe er det næsten en omgang piveri. Se/hør da
de er begravet i sne og diskuter hvilken vej de skal... uff ..men han
siger jo heller ikke så meget i filmen..

Joh

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 07-02-02 18:07

> [...]
> de er begravet i sne og diskuter hvilken vej de skal... uff ..men han
> siger jo heller ikke så meget i filmen..

Nå ok, sådan har jeg slet ikke haft opfattet det. Det er ikke umiddelbart
sprunget mig i øret, at Mortensens fhv. lyse stemme skulle være en faktor.
Måske har jeg bare et personligt indtryk af at en konge-type ikke
nødvendigvis skal besidde styrke (ergo: mandebrølet!) som øverste force
(let's face it: Viggo er ikke ligefrem en Arnold!), men lige så meget
tankekraft og visdom. (Eller noget i den retning, jeg har aldrig haft
spillet så meget rollespil.)

Igen falder min kammerat Tolkien-fan's introduktion til Aragorn mig in
mente: Dengang havde jeg billedet af en man's man Aragorn; efter at have set
filmen faldt det mig bedre tilpas med en smart og vis Viggo Mortensen
Aragorn.

Eller et eller andet i den dur...

Chris

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-02-02 18:16

> [...]
set
> filmen faldt det mig bedre tilpas med en smart og vis Viggo Mortensen

Umiddelbart så jeg ham som en lettere vejrbidt mand, som har vadet rundt i
vildnisset i mange år, snarere senet og sej end Arnold-stor. Fætter Viggo
fungerede ganske fint i rollen IMØ. Et eller andet sted måtte han godt have
været en smule ældre og hærget, men han skal jo også forestille at være af
en ædel slægt og holde sig godt. (Hvad pokker er der sket med det moderne
kongehus?) Men det er vel altid et problem, når man filmatiserer en bog, som
så mange har læst; man har altid sine egne billeder efter at have læst
bogen.

/Nikolaj