Tropheus og hestenæser ??
Fra : anja

Dato : 04-02-02 03:37

Jeg har haft Tropheus i mange år, og skal nu til at starte op igen, er der
nogen som har erfaringer med at sætte disse to typer fisk sammen. Kan
forskellige typer af hestenæsecichliderne krydse?

Anja.

Fra : René Krogh

Dato : 05-02-02 21:22

anja wrote in message <3c5fffd4$0$10678$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>...
>Jeg har haft Tropheus i mange år, og skal nu til at starte op igen, er der
>nogen som har erfaringer med at sætte disse to typer fisk sammen.

Jeg har selv overvejet denne sammensætning, som jeg muligvis vil føre ud i
livet på et tidspunkt. Jeg har selvsagt ingen erfaring med fiskene, men har
fundet følgende litteratur frem:

Ad. Konings skriver i "Tanganyika cichlids in their natural habitat" følgene
om hestenæser:

De bør holdes bedst parvis, eller i akvarier større end 600 liter 6-8
individer. Han fremhæver endvidere Tropheus som selvskab til hestenæserne.

>Kan forskellige typer af hestenæsecichliderne krydse?

Hvis du vil holde flere typer af hestenæser, vil jeg IMHO tro, at du bør
sammensætte dem efter samme mønster som tropheus. dvs. at du ikke må have
flere gografiske varianter af samme art.

mvh
René Krogh

Fra : anja

Dato : 04-02-02 09:16

Takker for den hurtige respons, og de gode svar

René Krogh <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3pen2$mah$1@sunsite.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 19:14

"René Krogh" <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> De bør holdes bedst parvis, eller i akvarier større end 600 liter 6-8
> individer. Han fremhæver endvidere Tropheus som selvskab til hestenæserne.

Hestnæser er IMHO nogle venlige dyr - jeg har et par (måske) gående i et
knap 80l. sammen med nogle Julidochromis regani. Og begge ser ud til at
stortrives - i hvert fald yngler julli'erne uophørligt og hestnæserne
interesserer sig ikke et klap for de små julli'er.
Det eneste problem er fodringen, hvor jeg egentligt godt ville fodre
Hestnæserne med en noget mere grøntholdig blanding end Julidochromiserne. Da
Hestnæserne er det dyreste (!) og vigtigste i akvariet, går de normalt på
alm. rejemix (der jo som bekendt mest består af grønt - hos mig lige dele
grønærter og spinat). Og Juli'erne lever så af resterne fra de stores
måltider - tilsyneladende glimrende med flotte farver og masser af unger.

mvh
Jan