Afkøling af mindre krydsfelt på loft?
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 05-02-02 12:59

Jeg skal have flyttet et mindre (hjemmebygget) krydsfelt op på loftet.
Krydsfeltet indeholder patchpanel og switch.

Hvilke overvejelser skal jeg gøre mig med hensyn til varme/kulde. Om
sommeren vil der være varmt på loftet og om vinteren vil der være koldt.

Bør jeg sætte en temperaturstyret blæser på krydsfeltet, eller vil det
forårsage for meget varmetab om vinteren, hvor der måske er for koldt?

Vh, Lars.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-02-02 14:08

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> crashed Echelon writing news:a3ohdl$g2o$1
@news.net.uni-c.dk:

> [...]
>
> Bør jeg sætte en temperaturstyret blæser på krydsfeltet, eller vil det
> forårsage for meget varmetab om vinteren, hvor der måske er for koldt?

Du bør i hvert fald undersøge udstyret bestemmelser for temp. ved drift.
Det står som regel i manualen.

--
Bjarke Andersen

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 05-02-02 23:09

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]
> @news.net.uni-c.dk:

> Du bør i hvert fald undersøge udstyret bestemmelser for temp. ved drift.

Ved drift 0-50 grader.

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 06-02-02 15:56

> Ved drift 0-50 grader.

Det er jo fint, der bliver vel næppe så varmt på dit loft, og jeg vil ikke være
bange for frost.

Elmer

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 07-02-02 00:28

"Jørgen Elmer" <elmermadsen@post.tele.dk> wrote in message

> Det er jo fint, der bliver vel næppe så varmt på dit loft, og jeg vil ikke
være
> bange for frost.

Ok. Jeg regner med at sætte det hele ind i en helt lukket kasse. (for bl.a.
at undgå at mus skider ned i skidtet). Hvis jeg husker rigtigt, bør man
sørge for lidt luftudskiftning aht. elektronikens velvære - er det korrekt?

Vh, Lars.

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 07-02-02 16:40

Lars Bonnesen wrote:Ok. Jeg regner med at sætte det hele ind i en helt lukket
> [...]

> sørge for lidt luftudskiftning aht. elektronikens velvære - er det korrekt?

Fint, og din kasse af krydsfiner bliver vel med en låge el.l. , så den bliver
ikke helt tæt, med mindre du er en dygtig snedker .

Elmer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-02-02 19:46

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bør jeg sætte en temperaturstyret blæser på krydsfeltet, eller vil det
> forårsage for meget varmetab om vinteren, hvor der måske er for koldt?

Nu ved jeg ikke hvordan du har bygget dit krydsfelt op.. Træ, metal?

Men ´jeg ville isolere rundt om det. Med rockwool fx..... Og så montere en
blæser til udsugning.. Evt en sådan man sætter om i badeværelset... Som så
drøner hele tiden...

Isolationen vil jo så gøre at den stabilisere kulden og varmen en del.

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 05-02-02 23:14

> "Lars Bonnesen" <none@none1.com> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvordan du har bygget dit krydsfelt op.. Træ, metal?

Egentlig ligger de bare løst nu, men jeg vil have det ind i et skab, når jeg
flytter det op på loftet. Regner med at lave det af træ. Måske krydsfiner...
(?)

Vh, Lars.

Fra : Brian K

Dato : 05-02-02 21:52

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have flyttet et mindre (hjemmebygget) krydsfelt op på loftet.
> Krydsfeltet indeholder patchpanel og switch.

hej

hvad er et krydsfelt ?

mvh
brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-02-02 21:53

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> hvad er et krydsfelt ?

ganske enkelt et centralt samlingssted til kabler og udstyr....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-02-02 21:57

> ganske enkelt et centralt samlingssted til kabler og udstyr....

Som krydsfelt bruges ofte et Rackskab..

jeg fandt forresten også lige denne på google:

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=krydsfelt

Fra : Brian K

Dato : 12-02-02 00:11

> ganske enkelt et centralt samlingssted til kabler og udstyr....

Hej

ahhh, takker for svaret

mvh
brian

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 05-02-02 22:26

Lars Bonnesen wrote:

> [...]
>
> Bør jeg sætte en temperaturstyret blæser på krydsfeltet, eller vil det
> forårsage for meget varmetab om vinteren, hvor der måske er for koldt?

Hej Lars
Hvis du har en temperatur styret blæser, vil den ikke køle om vinteren/når
det er koldt,- fint,-jo koldere jo bedre for elektronik,- generelt gerne
-10grader.
Det er være med varmen, meget udstyr kan ikke tåle over 40 grader- uanset om
man har blæser eller ej.
Jeg ville være lidt bange for fugt, men det har du vel selv en ide om? Er
der rustent jern/jern som er rustet, så er der fugtigt, og det er måske
skidt for patchpanelet (ikke for switchen, da den er varmere end
omgivelserne) jeg ville oversprøjte den med noget tynd olie f.eks WD-40, og
så ikke videre.

m.v.h.
Elmer

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 05-02-02 23:12

> [...]

> det er koldt,- fint,-jo koldere jo bedre for elektronik,- generelt gerne

Sætter jeg en blæser i, vil den vel altid tillade et varmetab - også selv om
den ikke kører.

> [...]
> skidt for patchpanelet (ikke for switchen, da den er varmere end
> omgivelserne) jeg ville oversprøjte den med noget tynd olie f.eks WD-40,

Hvor tænker du på - på selve pladen, eller også på konnektorerne???

Vh, Lars.

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 06-02-02 15:54

> Hvor tænker du på - på selve pladen, eller også på konnektorerne???
>
> Vh, Lars.

Over det hele -både konnektorer, pladen og -- over alt, det gør ingen skade,
det bliver bare noget fedtet noget at arbejde med.

Elmer

Fra : Casper Mønster

Dato : 06-02-02 21:25

Hvis du er bange for frost, kan du sætte en frostsikkring op.Vi bruger dem i
automatik-tavler der skal side ude for.
Den koster omkring 200,- og fåes i byggemarket.

/Casper

Fra : Brian Ibsen

Dato : 09-02-02 12:59

> Bør jeg sætte en temperaturstyret blæser på krydsfeltet, eller vil det
> forårsage for meget varmetab om vinteren, hvor der måske er for koldt?

Hmm. du skal nok ikke så bange for kulden, men varmen på et loft er vist et
langt større problem.
Jeg ville klart lave en godt ventilation i kassen men nogle blæsere...
og få nogle blæsere med filtre.. det er ingen grund til at hive for meget
møj og rockwol fibre ind i kassen.
Hvis det var mit project ville jeg nok lave noget temperatur overvågning til
den, så jeg kunne følge lidt med.. hvis altså ikke allerede din switch kan
fortælle chassis temp. via snmp...

Bibsen