Server
Fra : Allan Ryder

Dato : 05-02-02 10:23

Hej

Iforbindelse med uddannelse, har jeg brug for en server til
eksperimentering. Jeg skal have installeret win2000 server, terminal server,
exchange server og ISA server på den, til en start. Jeg har kikket lidt på
de forskellige mærker Compaq, Dell og Hp. Er det skudt helt over målet at
købe en rigtig server, når jeg reelt ikke skal bruge den til andet en
uddannelse?
Der er dog en mulighed for at bruge den senere i min lille virksomhed.

Jeg havde selv tænkt mig noget i retning af:

Min. Celeron processor
min. 512 Ram
1-2 ATA harddiske
Evt RAID.

Er det måske bedre, til mit behov, at købe en ganske andmindelig PC, og
installere ovenstående på?

Jeg selv er dog mest stemt for at købe en rigtig server, da jeg mener at det
er da bedre, at arbejde med de rigtige produkter, fremfor noget halvhjertet.

Kom med et godt råd, I nørder!

Hilsen
Allan

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 05-02-02 12:00

Hej Allan,

Jeg stod selv - og står stadig - i samme situation. Jeg valgte at sætte en
lille server sammen selv - smide nogle kvalitetskomponenter sammen og vupti.

Faktisk har de to sidste været sammensat af de stumper der bliver til overs
når min arbejdsmaskine opgraderes. Lige nu kører den på en ASUS CUSL2 med en
P3-700@933 og diske i IDE-raid. Det kører perfekt og helt fejlfrit. Jeg
bruger ikke ISA - men ellers matcher kravene. CUSL2 har det problem at den
kun understøtter 512MB ram....det er lidt skod, men det må jeg leve med
indtil jeg skal have udskiftet min arbejdsstation igen :)

At gå ud og købe en HP/Compaq/Dell ville efter min opfattelse være
overkill...

/Kasper

Fra : Anders Hansen

Dato : 05-02-02 12:19

Jeg vil også mene det er overkill at gå ud og købe en server.

hvis jeg var dig ville jeg købe nogen brugte dele.

ca. 500-600 mhz
256 - 512 mb ram
En ny disk
osv.

Serveren bliver jo ikke belastet særlig meget når der kun er en bruger på
den (dig).

Jeg har en Windows 2000 Server der kører ganske udemærket (PIII500 - 256 mb
ram)

--
Hilsen
Anders Hansen

Fra : Allan Ryder

Dato : 05-02-02 12:19

Hej

Vil prisen ikke være stort set den samme, for næsten det samme. Jeg mener,
at hvis jeg sammensætter en ganske alm PC, der kan køre som server, dvs.
meget Ram evt. Raid og flere diske, kommer prisen så ikke op på det samme.
Man kan få servere fra DELL og Compag til omkring kr. 9000-11000 +moms med
den samme konfiguration.

Allan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-02-02 19:40

"Allan Ryder" <rytek@rytek.dk> skrev....

> [...]
> prisen så ikke op på det samme. Man kan få servere fra DELL og
> Compag til omkring kr. 9000-11000 +moms med den samme

En kammerat har netop købt en færdigsamlet 'bambus' maskine uden
skærm, tastatur osv. for 9000,- kr. inkl. moms. Det er en XP1600 med
et Geforce3 Ti-200(mindre kunne gøre det i en server), 2x60 Gb diske,
PCI RAID controller, 256Mb RAM og CD-ROM/DVD drev.

En lille server kunne sagtens anskaffes for 7-8000,- kr. inkl. moms.

Og en sådan maskine kan lettere anskaffes så den relativt let og
billigt kan opgraderes senere, hvis behovet melder sig.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Allan Ryder