Cisco 677 DNS Rewriting
Fra : Thor A. Lange

Dato : 05-02-02 09:33

Hej

Jeg har et problem med en Cisco 677 i forbindelse med en DNS
server. Vi har en DNS server stående bagved en Cisco 677 som kører med
NAT.

Problemet er at 677 omskriver alle A og PTR records i DNS queries så
de ser ud til at komme fra dens eksterne IP. Det er jo unægteligt en
smule irriterende når det ikke er den adresse der skulle have stået!
Er der nogen som har oplevet dette problem og eventuelt fundet en måde
at disable denne feature?

Mvh
Thor Lange

--
Thor Lange mailto:lange@SunSITE.dk
SunSITE.dk http://SunSITE.dk/~lange/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-02 10:28

On 05 Feb 2002 09:33:20 +0100, lange@SunSITE.dk (Thor A. Lange)
wrote:

> Jeg har et problem med en Cisco 677 i forbindelse med en DNS
> server. Vi har en DNS server stående bagved en Cisco 677 som kører med
> NAT.

Hvad er det præcis, du ønsker at opnå med det setup? Hvem skal
den DNS-server svare med hvad?

> Problemet er at 677 omskriver alle A og PTR records i DNS queries så
> de ser ud til at komme fra dens eksterne IP. Det er jo unægteligt en
> smule irriterende når det ikke er den adresse der skulle have stået!

Den eksterne adresse er jo den eneste, der kan nås globalt, så
det virker rimeligt på mig, hvis det er den adresse man svarer
med, når folk spørger globalt.

-A

Fra : Thor A. Lange

Dato : 05-02-02 11:05

Asbjorn> Hvad er det præcis, du ønsker at opnå med det setup? Hvem
Asbjorn> skal den DNS-server svare med hvad?

DNS serveren skal være primær DNS for ex foo.com. Vi skal senere have
flyttet både mail og web til vores egne severe, men i øjbelikket er
det hostet ude i byen og defor skal de requests _ikke_ resolves til
vores ADSL ip.

Differentiering af eksterne og internerne request kan vi styre med
client diffs i tinydns i stedet...

/Thor

Fra : Thor A. Lange

Dato : 05-02-02 15:31

Thor> Problemet er at 677 omskriver alle A og PTR records i DNS
Thor> queries så de ser ud til at komme fra dens eksterne IP. Det
Thor> er jo unægteligt en smule irriterende når det ikke er den
Thor> adresse der skulle have stået! Er der nogen som har oplevet
Thor> dette problem og eventuelt fundet en måde at disable denne
Thor> feature?

Har løst problemet! 677 laver ikke om på DNS requests hvis man laver
en NAT entry som "forwarder" port 53 til en anden port. Så en patched
udgave af tinydns har løst problemet.

/Thor