Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Genbrug af engangskamera?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-02-02 01:38

Kan det lade sig gøre at tage en film ud af et engangskamera og sætte
en ny i (det er et Kodak Max m. blitz)? Og hvordan gør man?

Jeg ved godt det lyder en kende nærigt, men jeg synes næsten det er
ondt at smide et fuldt funktionsdygtigt kamera ud, bare fordi filmen
er slut

Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 02:23

lcj@wanadoo.dk wrote:

> Jeg ved godt det lyder en kende nærigt, men jeg synes næsten det er
> ondt at smide et fuldt funktionsdygtigt kamera ud, bare fordi filmen
> er slut

Det indbyggede batteri kan vist ikke klare ret meget mere end en
enkel film.

Hvorfor køber du ikke et rigtigt kamera, som er bygget til genbrug.

Engangskameraer er da noget af det mest tåbeligt resoucespild, der
kun bør anvendes, hvis man vil gi' børn et kamera med på en lejerskole
eller en skoleudflugt.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-02-02 03:22

On Tue, 05 Feb 2002 02:23:27 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Engangskameraer er da noget af det mest tåbeligt resoucespild, der
>kun bør anvendes, hvis man vil gi' børn et kamera med på en lejerskole
>eller en skoleudflugt.

.....og netop derfor ville jeg gerne vide, hvordan man genbrugte det

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-02-02 09:39

lcj@wanadoo.dk wrote in news:p6au5uc2tne7fhngb6hr8fjgbdfcemuicg@4ax.com:

> Jeg ved godt det lyder en kende nærigt, men jeg synes næsten det er
> ondt at smide et fuldt funktionsdygtigt kamera ud, bare fordi filmen
> er slut

Jeg synes at have læst at engangskameraer faktisk bliver sendt fra
fotohandleren til producenten, får nyt batteri og bliver solgt igen, men
jeg ved ikke om det er en and..

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 10:00

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> jeg ved ikke om det er en and..

Det er en and...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-02-02 09:52

> Jeg synes at have læst at engangskameraer faktisk bliver sendt fra
> fotohandleren til producenten, får nyt batteri og bliver solgt igen, men
> jeg ved ikke om det er en and..

Det tror jeg ikke - Jeg så forleden en JapanPhoto ekspdient "flå" filmen ud
af et engangskamera så det kunne sendes til fremkaldelse (Altså kun filmen
og ikke kameraet). Så oddsene er ret gode for at der også i lars's kamera
sidder en almindelig film. Men om man kan få det ud således at kameraet kan
genbruges er vel så bare et forsøg værd

/A

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 10:23

"Anders Majland wrote:

> .........cut...... Men om man kan få det ud således at kameraet kan
> genbruges er vel så bare et forsøg værd

Det vil jeg også sige, det koster i pricippet kun en billig 24 billeders
film, at prøve om det kan ladde sig gøre at gebruge kameraet.

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 05-02-02 16:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det vil jeg også sige, det koster i pricippet kun en billig 24 billeders
>film, at prøve om det kan ladde sig gøre at gebruge kameraet.

Et af problemmerne er at filmen kun køre den ene vej, nemlig baglæns.
Under produktionen vikles filmen op inde i kamaraet. Når du så tager
billeder køre den tilbage i spolen.

Desuden er det ikke sikkert at genlukning af denne plastæske bliver
tæt nok.

Angående batteriet (dem med blitz altså) så holder det nok ikke til
meget mere end en film.

-Bjarne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 17:53

Bjarne Laursen wrote:

> Et af problemmerne er at filmen kun køre den ene vej, nemlig baglæns.
> Under produktionen vikles filmen op inde i kamaraet. Når du så tager
> billeder køre den tilbage i spolen.

Smart nok, så har de sparet en tilbagespolings funktion, og udelukket at
folk kan komme til at dobbelteksponere filmen, og som en sidegevinst har
de også gjort det meget besværligt at genbruge kameraet, for så skal det
reloades i mørkekammer.

> Desuden er det ikke sikkert at genlukning af denne plastæske bliver
> tæt nok.

Det kan altid klares med sort gaffa-tape...:)

Fra : LR

Dato : 05-02-02 19:59

> Et af problemmerne er at filmen kun køre den ene vej, nemlig baglæns.
> Under produktionen vikles filmen op inde i kamaraet. Når du så tager
> billeder køre den tilbage i spolen.

Præcis !... så vil jeg lige nævne at hvis man vil have billederne på fx en
foto-CD... kan man komme ud for at billederne på cd'en vender på hovedet !
*g*.... jow jow...

/LR

Fra : EAM

Dato : 05-02-02 17:27

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
> [...]
>>
> Jeg synes at have læst at engangskameraer faktisk bliver sendt fra
> fotohandleren til producenten, får nyt batteri og bliver solgt igen, men

Det er korrekt de bliver genbrugt og solgt under andet navn, derfor kan du
finde ikke mærkevarer med f.eks.Kodak-mærke støbt ind i plasten. De er
lukket med tape og har fået nyt paphus!

Kan købes i de fleste varehuse

Møller

Fra : Clark Kent

Dato : 05-02-02 09:37

ud med lortet............................

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:p6au5uc2tne7fhngb6hr8fjgbdfcemuicg@4ax.com...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-02-02 12:26

"Clark Kent" <henri@orangenet.dk> writes:

> ud med lortet............................

Al magt til de andre!

Hvad med at sige noget med indhold?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Per Madsen

Dato : 05-02-02 17:27

<lcj@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ved godt det lyder en kende nærigt, men jeg synes næsten det er
> ondt at smide et fuldt funktionsdygtigt kamera ud, bare fordi filmen

Hvis du adskiller et engangskamera med blits, sidder der et eller andet sted
en kondensator (en lille cylinderformet dims, med to ledninger).
Den kan være ladet op med et par hundrede volt, og kan give et kraftigt
elektrisk stød, som under uheldige omstændigheder kan være fatalt.

mvh
-Per

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-02-02 18:10

On Tue, 5 Feb 2002 17:26:58 +0100, "Per Madsen"
<per_madsen@(slet-parantesen)digital-camera.dk> wrote:

> [...]
>Den kan være ladet op med et par hundrede volt, og kan give et kraftigt
>elektrisk stød, som under uheldige omstændigheder kan være fatalt.

Tak for advarslen - den står også udenpå kameraet, men jeg troede
ikke, at det kunne være så kraftigt.

vh
Lars

Fra : Poul B-H

Dato : 05-02-02 20:08

"Per Madsen" <per_madsen@(slet-parantesen)digital-camera.dk> wrote in
message news:3c60086b$0$227$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> Den kan være ladet op med et par hundrede volt, og kan give et kraftigt
> elektrisk stød, som under uheldige omstændigheder kan være fatalt.

.. Det passer altså ikke. For det første sørger elektroniske kredsløb altid
for at aflade kondensatoren, for det andet aflader den ret hurtigt af sig
selv. For det tredje er strømmen alt for lille.

Ja det kan genbruges. Jeg var i Tibet sammen med en tysker hvis kamera gik i
stykker. Han havde tilfældigvis et engangs kamera som han tog adskillige
film med. Det så ret mærkværdigt ud, idet en del af plastikken brækkede af,
da han første gang åbnede det.
Poul B-H

Fra : Per Madsen

Dato : 06-02-02 00:42

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> wrote in message
[..]
> [...]
> for at aflade kondensatoren, for det andet aflader den ret hurtigt af sig
> selv. For det tredje er strømmen alt for lille.

Jeg har kanibaliseret nogle engangskameraer, for at bruge flashen, og kender
tre typer elektronikkort herfra. Det eneste elektronik, som jeg har
bemærket,
der kan aflade kondensatoren, er en lille glimlampe, som indikerer, at der
er spænding
på kondensatoren. Den holder temmelig længe, og det er absolut muligt, at
komme til at trykke på opladeknappen. mens man adskiller aparatet!
..
Stømmen er udelukkende bestemt, af den elektriske modstand, som kroppen
udgør.
Fra 40 - 50 volt og opad, er der faktisk risiko for dræbende strømstyrker,
og elektricitetsrådet omtaler el-ulykker ved lavere spændinger.
Kondensatorens kapacitet bestemmer hvor længe stødet skal vare.
Det er langtfra en sikker metode til aflivning af sunde mennesker, men
risikoen eksisterer.
Jeg kan med min bedste overbevisning kun lade advarslen stå ved magt.

mvh
-Per

Fra : em

Dato : 06-02-02 11:08

"Per Madsen" <per_madsen@(slet-parantesen)digital-camera.dk> wrote in
message news:3c606e49$0$211$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> "Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> wrote in message
> [..]

Her har vi desværre den gamle skrøne, at det er spænding der dræber,
Hvis det er tilfældet er alle kør og heste i DK døde, for spændingen i de
elektriske hegn er op til 20.000 v i min bil har jeg 30-40.000 V i
tændingsanlægget.

Det er effekten der dræver. så uden tilstrækkelige og kontinuerlige Ampere
bagved er det ubehagelig men ikke dræbende:
En ko dræbes med ca. en kontinuerlig spændingsforskel på 70 Volt mellem for
og bagben.

Ergo Volt uden strømstyrke er ikke dræbende!
Møller

Fra : U. Pedersen

Dato : 06-02-02 12:53

On Wed, 6 Feb 2002 11:07:36 +0100, "em" <xx@xx.dk> wroti:

>Ergo Volt uden strømstyrke er ikke dræbende!
det har du nok ret i, men hvad nu hvis koen havde paecemaker ??

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : em

Dato : 06-02-02 19:22

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message
> On Wed, 6 Feb 2002 11:07:36 +0100, "em" <xx@xx.dk> wroti:

> det har du nok ret i, men hvad nu hvis koen havde paecemaker ??
> --

Så vil det nok være en "spændende" oplevelse for den.

em

Fra : Per Madsen

Dato : 06-02-02 13:13

"em" <xx@xx.dk> wrote in message

[..]
> Ergo Volt uden strømstyrke er ikke dræbende!
> Møller

Så sandt, som det er sagt, og hvor meget strøm der skal til varierer
åbenbart en del.

Jeg kan citere fra Death Row: Methods of Execution:
http://www.deathrowbook.com/noflash/nf_electric.htm

Westinghouse told the correctional institution that the chair's power source
was so deadly it would only take five seconds of 1,000 volts to cause death.
However, the first man executed did not die after five seconds, but instead
took four minutes of a steady stream of power to finally be pronounced dead.
During this four minutes the convict started to smoke, both the hair on his
arms and head ignited in flames, and blood spilled from every orifice in his
face.

Set i lyset af at den dømte skulle gennemsteges, var han næppe en af dem,
der får hjerteflimmer
af et lille elektrisk stød .

mvh
-Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 19:28

"em" <xx@xx.dk> wrote in message

> Her har vi desværre den gamle skrøne, at det er spænding der dræber,

Så vidt jeg kan se, står der 'strømmen' - men jeg ser måske bare dårligt

> Ergo Volt uden strømstyrke er ikke dræbende!

Og strømstyrke uden volt ikke muligt!
Så det ligner mest af alt en diskussion om hønen eller ægget. I øvrigt mener
jeg at de referencer, jeg kender til, altid bruger strømstyrken som
parameter, når der diskuteres farlighed.

mvh
Jan

Fra : Poul B-H

Dato : 06-02-02 23:13

"em" <xx@xx.dk> wrote in message

> [...]
> altid
> sig
>
> Her har vi desværre den gamle skrøne, at det er spænding der dræber,

Til em
Da du nu så pænt svarer under mit indlæg, vil jeg da gøre det samme, men jeg
har nu lidt svært ved at se hvor jeg skriver noget om spænding, er det ordet
"strømmen" du mener betyder spænding ?

Poul B-H

Fra : j

Dato : 07-02-02 21:02

Jeg ved ikke hvad diskussionen her går ud på....MEN dyrk lige denne sætning
som optræder i indlægget:

" Her har vi desværre den gamle skrøne, at det er spænding der dræber"

Jeg vil gerne på kraftigste advare alle om at tro på at det skulle være en
skrøne, at spændingen dræber.

Ohm´s lov: U=I*R , hvor U=spænding, I=strøm og R=modstand. Heraf kan det
udledes at jo højere spænding der påtrykkes en given modstand (f.eks en
menneske legeme), jo højere strøm vil der passere gennem modstanden
(legemet).

Eksempel: Alle har prøvet at røre ved de 12V (spænding) der optræder på en
bils batteri. Dette er ganske ufarligt trods batteriets evne til at levere
3-400 ampere (strøm). Spændingen er for lille til at der går strøm af
betydning gennem den store modstand, som et menneske legeme udgør.

Jeg går ud fra, at der i indlægget tales om kondensatorer i blitz/flash
anlæg? Den eneste grund til at et stød derfra ikke er øjeblikkelig dræbende,
er kondensatorens ringe værdi i Uf (MikroFarad). Hvilket betyder, at den
indeholder en ringe mængde energi (Joule). Altså vil kondensatoren ved
afladning gennem et menneske legeme levere en strøm der modsvarer dens
spænding, MEN på grund af den ringe mængde energi, vil den aflades meget
hurtigt, og strømstyrken vil falde meget hurtigt. Strømmen er altså (pga den
høje spænding) kraftig nok til at være dræbende, men tiden hvori
kondensastoren kan levere denne strøm, er så kort, at stødet blot føles som
en ubehagelighed.

Og iøvrig bliver kondensatorene IKKE automatisk afladt ved flashanlæg. Det
er derfor der findes en knap til at "dumpe" flashen. Denne bruges hvis man
f.eks vil nedsætte flashens styrke til det halve. Hvis den så allerede er
opladt og klar til brug, er man nødt til at dumpe kondensatoren og oplade
den påny til den nye værdi.

Og (igen igen) en kondensator aflader IKKE af sig selv. Alle der har prøvet
at rode med gamle fjernsyn, véd hvad jeg mener....

Fra : Ebbe Rasch

Dato : 05-02-02 18:22

Hej

Dengang jeg var den lykkelige ejer af et engangskamera af den vandtætte
slags, og skulle have filmen fremkaldt, brugte ekspedienten i Japan Photo og
jeg cirka fem minutter på at brække kameraet fra hinanden med hans
skruetrækker og min Leatherman før vi fik filmen ud. Jeg tvivler meget på at
det kunne bruges til noget som helst bagefter.

Men hvorfor ikke købe et superbilligt flergangskamera? Som dreng tog jeg
billeder med et kamera af den type, og billederne var betydelig bedre end
dem taget med bemeldte engangskamera.

Med venlig hilsen
Ebbe Rasch

Fra : em

Dato : 05-02-02 20:31

"Ebbe Rasch" <mail_remove_this@ebberasch.dk> wrote in message
> [...]
> billeder med et kamera af den type, og billederne var betydelig bedre end

Det kan vi da ikke blive uenige om, men det var ikke det der blev spurgt om.

em

Fra : rick

Dato : 06-02-02 23:22

> [...]
>
> Jeg ved godt det lyder en kende nærigt, men jeg synes næsten det er
> ondt at smide et fuldt funktionsdygtigt kamera ud, bare fordi filmen

Hejsa...

Nu gik spørgsmålet selvfølgelig på, at genbruge et engangskamera. Men følger
jeg den lange diskussion ovenfor kan jeg også fornæmme at spørgsmålet går
lidt på nærighed.
Og derfor vil jeg lige sige, at jeg faktisk har set et kamera i TIGER -
altså ti-kronersbutikken - til 10kr., hvor film kan udskiftes. Hvor godt der
er, kan jeg selvfølgelig ikke sige noget om, for jeg købte ikke et, men
lagde da mærke til det. Måske har de det endnu på lager et sted?

Hilsen rick...