spore
Fra : Frowner

Dato : 04-02-02 23:20

Jeg har fået stjålet min nokia 8310 (PIS og LORT), har hørt
noget om at det er muligt at spore den, når der bliver foretaget opkald fra
den, kan det passe?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-02 00:02

"Frowner" <elmefaard@hotmail.com> wrote in

> Jeg har fået stjålet min nokia 8310 (PIS og LORT), har hørt
> noget om at det er muligt at spore den, når der bliver foretaget
> opkald fra den, kan det passe?

Du kan få politiet til at blokere din telefon's IMEI nummer, de kan
også spore den (via teleselskabet)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Fischer

Dato : 05-02-02 06:16

> Jeg har fået stjålet min nokia 8310 (PIS og LORT), har hørt
> noget om at det er muligt at spore den, når der bliver foretaget
> opkald fra den, kan det passe?

Her er hvad jeg svarede på et lignende spørgsmål for en uge siden:

Det er korrekt, at man kan melde mobilen stjålet og få den spærret på
mobilnettet. Desværre er den ikke altid spærret på alle net, så muligvis kan
tyven godt bruge telefonen alligevel.

Det er også korrekt, at hvis nogen sætter et SIM-kort i en stjålen telefon
og forsøger at komme på mobilnettet, så bliver dette forsøg registreret.

MEN:
Hvis der er tale om et ikke-registreret taletidskort, så kan dette ikke
umiddelbart spores.
Politiet kunne godt spore de fleste, hvis de kunne få lov til at få
samtale-oplysninger på det pågældende kort. Men det har politiet i øvrigt
slet ikke ressourcer til.

På nogle mobiltelefoner kan man desuden ændre IMEI-nummeret, så en spærring
bliver værdiløs.

Og som en biting kan en spærring blive ret problematisk hvis telefonen
skulle dukke op igen. Der er mange der har haft en ubrugelig mobiltelefon
(evt. en priode) fordi de ikke kunne få spærringen ophævet igen.

*Fischer

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 07-02-02 15:40

> [...]
> skulle dukke op igen. Der er mange der har haft en ubrugelig mobiltelefon
> (evt. en priode) fordi de ikke kunne få spærringen ophævet igen.

Her er en.... meldte den fundet 1 gang i august og en gang i november....
den virker stadigt ikke...
Og nu overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig et program og et datakabel så
den kan virke igen... men er der nogen ulemper ved dette ?
MVH
Morten

Fra : Fischer

Dato : 07-02-02 17:20

> [...]
> Og nu overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig et program og et datakabel
> så den kan virke igen... men er der nogen ulemper ved dette ?

Det er næppe lovligt at ændre IMEI-nummeret.
Det vil desuden nok være lidt problematisk f.eks. at sælge den igen når
mærkaten ikke stemmer overens med telefonens faktiske IMEI-nummer.

Endelig bør du vælge et IMEI-nummer som både ser plausibelt ud og samtidig
ikke findes i en telefon i dag. En idé var at finde en defekt telefon
(fabrikat underordnet) og bruge IMEI-nummeret derfra.

*Fischer