Cisco 1605R + ekstra RAM
Fra : Martin Jensen

Dato : 04-02-02 22:45

Hej NG,

Jeg har tidligere skrvet omkring en 1605R som jeg har fået til låns.

Jeg har været i rodekassen på arbejdet, og har fundet ca. 50 stk. 16 MB EDO
ram, 20 stk 8 MB EDO ram, og alt muligt andet ram.

Uanset hvad jeg sætter i den af RAM, får jeg følgende fejl(?) under boot:

%SYS-4-CONFIG_NEWER: Configurations from version 11.3 may not be correctly
under
stood.
%SYS-3-CPUHOG: Task ran for 2992 msec (153/153), Process = Boot Load, PC =
40B51
3A
-Traceback= 407EB6E 407F628 407D118 40180E0 40005B0 4015C3E 40152B2 4014ED4
4002
5B8 4003086 4015636 40021A8 400C616program load complete, entry point:
0x2005000

Hvad er det lige det sker? Jeg ved at der ikke bør være noget defekt RAM i
kassen, og jeg er hundrede på at der er mindst ét der virker, men de giver
*alle* den fejl, hvad enten det er 4 MB med paritet, eller 16 MB uden
paritet.

Dog ser det ud til at virke fint - hvad skal jeg tolke det 'traceback' og
'cpu-hog' som?

Mvh. Martin

Her er hele boot-outputtet - beklager det fylder lidt:
System Bootstrap, Version 11.1(12)XA, EARLY DEPLOYMENT RELEASE SOFTWARE
(fc1)
Copyright (c) 1997 by cisco Systems, Inc.
C1600 processor with 24576 Kbytes of main memory
program load complete, entry point: 0x4018060, size: 0x108968
[...]
, size: 0x1ecd97
Self decompressing the image :
#################################################
######################################### [OK]
[klip copyright dimseri]
cisco 1605 (68360) processor (revision C) with 24064K/512K bytes of memory.
Processor board ID 09312237, with hardware revision 00000000
Bridging software.
X.25 software, Version 3.0.0.
2 Ethernet/IEEE 802.3 interface(s)
System/IO memory with parity disabled
8192K bytes of DRAM onboard 16384K bytes of DRAM on SIMM
System running from RAM
8K bytes of non-volatile configuration memory.
2048K bytes of processor board PCMCIA flash (Read/Write)
Press RETURN to get started!
%LINK-3-UPDOWN: Interface Ethernet0, changed state to up
%LINK-3-UPDOWN: Interface Ethernet1, changed state to up
%LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface Ethernet0, changed state to
up
%LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface Ethernet1, changed state to
up
%SYS-5-CONFIG_I: Configured from memory by console
%SYS-5-RESTART: System restarted --
Cisco Internetwork Operating System Software
IOS (tm) 1600 Software (C1600-OY-M), Version 11.3(3)T, RELEASE SOFTWARE
(fc1)
Copyright (c) 1986-1998 by cisco Systems, Inc.
Compiled Mon 20-Apr-98 21:47 by ccai

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-02 09:27

On Mon, 4 Feb 2002 22:44:51 +0100, "Martin Jensen"
<replyingroup.please@321.567.987.456> wrote:

> Jeg har været i rodekassen på arbejdet, og har fundet ca. 50 stk. 16 MB EDO
> ram, 20 stk 8 MB EDO ram, og alt muligt andet ram.

En 1600R router supporterer max 24 MB, dvs. de 8 on-board plus et
16 MB modul. Hvis man sætter paritets-memory i, slår den vist nok
on-board memory fra, og så er det altså max 16. Jeg mener, det
skal være 72-pins, 60 ns.

> %SYS-4-CONFIG_NEWER: Configurations from version 11.3 may not be correctly
> under stood.

Det er bare din bootstrap, der advarer om, at den IOS-kode du
kører er nyere, og du kan have anvendt features, som bootstrap'en
ikke forstår.

> %SYS-3-CPUHOG: Task ran for 2992 msec (153/153), Process = Boot Load, PC =
> 40B513A

CPUHOG-beskeder er basalt set routeren der fortæller, at en eller
anden process har kørt for længe. (Scheduleren starter en timer,
en såkaldt watchdog, hver gang den starter en process, og holder
styr på, hvor længe processen kører).

Det er ikke unormalt at se CPUHOG-beskeder når routeren laver
noget andet end daglig drift, som fx. under boot. Hvis den kun
gør det, når du booter, kan du se bort fra det. Hvis du også ser
det under daglig drift, er det tegn på en egentlig fejl.

Bemærk, at du er helt alene i verden med support-spørgsmål, når
du ikke kører med Cisco-godkendt RAM.

> -Traceback= 407EB6E 407F628 407D118 40180E0 40005B0 4015C3E 40152B2 4014ED4
> 40025B8 4003086 4015636 40021A8 400C616

Traceback'en vil fortælle en kodekarl, hvad routeren var igang
med, da scheduleren besluttede sig for, at det havde taget for
lang tid.

-A

Fra : Martin Jensen

Dato : 05-02-02 10:13

> Det er bare din bootstrap, der advarer om, at den IOS-kode du
> kører er nyere, og du kan have anvendt features, som bootstrap'en
> ikke forstår.

Ok

> Det er ikke unormalt at se CPUHOG-beskeder når routeren laver
> noget andet end daglig drift, som fx. under boot. Hvis den kun
> gør det, når du booter, kan du se bort fra det.

Lyder godt - jeg har kun set det ved boot.

> Bemærk, at du er helt alene i verden med support-spørgsmål, når
> du ikke kører med Cisco-godkendt RAM.

Routeren er lånt, og ram'en er gratis, så jeg må vel leve med det :)

Mange tak for hjælpen!

/Martin

Fra : Martin Jensen

Dato : 05-02-02 14:27

> [...]
> gør det, når du booter, kan du se bort fra det. Hvis du også ser
> det under daglig drift, er det tegn på en egentlig fejl.

Bør jeg være nervøs ved, at det kun sker når der er mere end de 8 MB ram i?

I en perfekt verden er mere ram i en router jo lig mere kapabel router, der
burde gøre simple ting hurtigere - men det kan godt være jeg er galt på
den - har ikke Phd. i Routere endnu ;)

/Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-02-02 00:14

On Tue, 5 Feb 2002 14:27:10 +0100, "Martin Jensen"
<svar-i-gruppen@mangetakskalduhave.såaltså> wrote:

> Bør jeg være nervøs ved, at det kun sker når der er mere end de 8 MB ram i?

Det kan skyldes, at der simpelthen er mere RAM at teste, men det
kan også være, det er fordi der er et timing-relateret problem
med den pc-RAM du har fundet.

> I en perfekt verden er mere ram i en router jo lig mere kapabel router,

Ja, nyere og mere avanceret software.

> der burde gøre simple ting hurtigere

Næh.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Djernaes

Dato : 06-02-02 00:44

Hej,

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> anden process har kørt for længe. (Scheduleren starter en timer,
> en såkaldt watchdog, hver gang den starter en process, og holder

Faktisk helt praecis processen "Boot Load" ... ser ikke specielt
"farligt" ud!

> Traceback'en vil fortælle en kodekarl, hvad routeren var igang
kodekarl

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-02-02 01:19

On Tue, 05 Feb 2002 15:44:03 -0800, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:

> Faktisk helt praecis processen "Boot Load"

Ja, i det aktuelle tilfælde er det Boot Load.

> ... ser ikke specielt "farligt" ud!

Næ.

> kodekarl

Ja, en formentlig indisk programmør, der fungerer bedst i et
lukket skab, hvor man blot skubber en pizza ind under døren med
jævne mellemrum.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Djernaes

Dato : 06-02-02 01:29

Hejsa,

> Ja, en formentlig indisk programmør, der fungerer bedst i et
> lukket skab, hvor man blot skubber en pizza ind under døren med
> jævne mellemrum.

Hmm .. jeg tror nu naeppe at de har doere (laeser du ikke Dilbert?)

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-02-02 07:35

On Tue, 05 Feb 2002 16:28:47 -0800, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:

> Hmm .. jeg tror nu naeppe at de har doere

De har skam døre. Programmører af den slags har det med at blive
hurtigt udbrændte, og det er så stort besvær at rive de vægge ned
hele tiden.

> (laeser du ikke Dilbert?)

Nej, jeg synes de generelt er umorsomme.

-A
PS: FUT
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-02-02 23:39

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Ja, en formentlig indisk programmør, der fungerer bedst i et
> lukket skab, hvor man blot skubber en pizza ind under døren med
> jævne mellemrum.

Pizza Rice and Curry, smager sikkert lige så ækelt som det lyder...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil