Lidt mere matematik
Fra : Allan Nielsen

Dato : 04-02-02 22:55

En landmand ejer en eng, der støder op til en å. Han ønsker at indhegne den
del af ingen, og det indhegnede areal skal sammen med åen have form af et
rektangel. Landmanden har i alt 400m hegn til rådighed.

a) Du skal bestemme målene x og y under forudsætning af, at arealet skal
væres så stort som muligt?

Har prøvet at lave en lille tegning af det

~~~~~~~~~~~

I I

I I X

I___________I

Håber nogen kan give nogle gode fif

Mvh Allan

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 23:12

Scripsit "Allan Nielsen" <allan@computer.dk>

> [...]
> rektangel. Landmanden har i alt 400m hegn til rådighed.

> a) Du skal bestemme målene x og y under forudsætning af, at arealet skal

1. Der er ingen grund til at spilde hegn, så hvis du kender x kan du
regne y ud. Derfor er y en funktion af x.

2. Arealet er y*x, og derfor også en funktion af x.

3. Du skal finde maksimum for denne funktion, under betingelserne
x>0 og y>0 (sidstnævnte oversætter du let på en betingelse for x).
Brug standardmetoden for at finde maksima af funktioner.

4. Det var det hele.

--
Henning Makholm "In my opinion this child doesn't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Allan Nielsen

Dato : 04-02-02 23:21

Tak skal du have Henning!
Hvilken uddannelse har du, det virker jo som om alt det her matematik er
"piece of cake"!?

Mvh Allan¨

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 23:26

Scripsit "Allan Nielsen" <allan@computer.dk>

> Hvilken uddannelse har du,

Cand. scient. i datalogi med matematisk bifag.

> det virker jo som om alt det her matematik er "piece of cake"!?

Ha! Se min diskussion med Svaneborg...

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Ib Therkelsen

Dato : 05-02-02 18:58

Allan Nielsen wrote:

> Tak skal du have Henning!
> Hvilken uddannelse har du, det virker jo som om alt det her matematik er
> "piece of cake"!?

Opgaverne hører til standardrepertoiret når man begynder at sætte sig
ind i differentialregning. De kan være mere eller mindre infame at løse,
men er som regel god underholdning.

Ib Therkelsen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 05-02-02 20:47

> Opgaverne hører til standardrepertoiret når man begynder at sætte sig
> ind i differentialregning. De kan være mere eller mindre infame at løse,
> men er som regel god underholdning.
Netop, vi kalder den slags opgaver for optimering.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-02 18:01

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Netop, vi kalder den slags opgaver for optimering.

Vi kalder det for maksimering ude på HTX.... jeg har faktisk haft
_nøjagtigt_ samme opgave!

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 06-02-02 19:16

> Vi kalder det for maksimering ude på HTX....
>jeg har faktisk haft _nøjagtigt_ samme opgave!
Jeg tror, at det er lidt af en klassiker.
Vi har nemlig også haft den.

Fra : Anders Lund

Dato : 06-02-02 20:31

Andreas Kryger Jensen <xylofonius@hotpop.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3rrqk$ct1$1@sunsite.dk...
> Jeg tror, at det er lidt af en klassiker.
> Vi har nemlig også haft den.
Yep, den står på side 145 i "Grundbog i Matematik" som jeg i øjeblikket har
i 1g mat. Det der er lidt foruroligende er at Allan først har denne opgave
nu, det er lang tid siden vi har haft den, og vores mat lærer snarker
konstant om at vi har travlt og at vi er bagud.

Mvh
Anders Lund

Fra : Allan Nielsen

Dato : 06-02-02 20:45

Okay, vores står på side 368 i Teknisk Matematik......Det er henmod
slutningen af bogen, så vi er vist ikke bagud

Mvh Allan¨

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 06-02-02 21:15

> [...]
> nu, det er lang tid siden vi har haft den, og vores mat lærer snarker
> konstant om at vi har travlt og at vi er bagud.

Vi havde den i forbindelse med monotoniforhold (funktionsundersøgelse)
Mat 2A bogen (to årigt forløb til A-niveau på Gym)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-02 23:47

Andreas Kryger Jensen wrote:

> har
>
> Vi havde den i forbindelse med monotoniforhold (funktionsundersøgelse)
> Mat 2A bogen (to årigt forløb til A-niveau på Gym)

Yes, i den tilsvarende "Mat 2B" (B-niveau på matematisk linje af det
almene gymnasium) står det som første eksempel i afsnittet "Optimering"
i kapitel 6.
Carstensen & Frandsen, Forlaget Systime, Århus 1998.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Kjær Nielsen

Dato : 06-02-02 22:28

> [snip]
> og vores mat lærer snarker
> konstant om at vi har travlt og at vi er bagud.
> [snip]

Det skal en matematiklærer gøre !!!

/TKN

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-02 17:44

Henning Makholm wrote:

> [...]
> x>0 og y>0 (sidstnævnte oversætter du let på en betingelse for x).
> Brug standardmetoden for at finde maksima af funktioner.

I denne her situation kan man gøre noget "smart". Forestil jer rent
hypotetisk at vi spejler indhegningen i den linje som udgøres af
åbredden. Så har vi en dobbelt så stor rektangulær indhegning med
hegn hele vejen rundt. Både hegnets længde og arealet er forøget med
en faktor 2.

I den hypotetiske situation er det geometrisk klart at det er et
kvadrat der klarer sig bedst. Derfor er x = 800/4 = 200 sidelængden.
Den halve sidelængde bliver y = 100.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-02 19:05

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> I den hypotetiske situation er det geometrisk klart at det er et
> kvadrat der klarer sig bedst. Derfor er x = 800/4 = 200 sidelængden.
> Den halve sidelængde bliver y = 100.

Jeg fik vist ombyttet navnene x og y.
Det er y der er y=200, mens x=100.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Allan Nielsen

Dato : 06-02-02 20:13

He he, det var da mærkeligt, som I kan gøre grin med mit matematik! Det er
IKKE underholdning, det er til tider pisse svært

for min mat lærer!

Mvh Allan