Nummerportabilitet - hvornår?
Fra : Nic

Dato : 09-01-01 00:03

Nu ved jeg jo godt at de skulle være på trapperne.
Men fra hvilken dato kan jeg rent faktisk tage mit TDM nummer og smutte til
telmore?

Mvh.
Nic

Fra : Anders Grauballe

Dato : 09-01-01 07:39

> Nu ved jeg jo godt at de skulle være på trapperne.
> Men fra hvilken dato kan jeg rent faktisk tage mit TDM nummer og smutte
til
> telmore?

Det skulle blive muligt fra 1. Juli 2001 så evt. tidligere tråde.

Phantom

Fra : Nic

Dato : 09-01-01 17:13

takker.

nico

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 10-01-01 00:09

Hej...

>Det skulle blive muligt fra 1. Juli 2001 så evt. tidligere tråde.

Det er nok lidt tvivlsomt om du kan tage dit nummer med til Telmore, og
andre selskaber med taletidskort, eller taletidskort-lignende
abonnementer !

Jeg har for en tid siden spurgt hos Mobilix om man fra 1 Juli kunne
flytte sit nuværende nummer, til et Mayday abb. hos dem - Og svaret var
et klart nej ! kun til "rigtige" abonnementer.

Problemet ligger nok i at den Danske lovgivning er udformet således at
mobilselskaberne ikke er forpligtet til at "ta' imod" et nummer fra en
anden operatør, så der skal nok blive en masse 'sjov' når den tid
kommer.

Til sammenligning kan nævnes at i den tilsvarende Svenske lov (selv om
den jo ikke er så interessant for os her i DK) som træder ikraft den 1
Sept.,er det udtrykkelig nævnt at nummerportabiliteten også gælder
taletidskort, og at selskaberne er pligtige at modtage kundens nummer
fra andre selskaber. Men her i DK er det altså lidt mere slapt
udformet.

Kig evt. omkring loven på www.tst.dk
--
M.v.h. Ole

Fra : Jane & Otto

Dato : 11-01-01 12:56

> [...]
> mobilselskaberne ikke er forpligtet til at "ta' imod" et nummer fra en
> anden operatør, så der skal nok blive en masse 'sjov' når den tid

For nu at tage fat i den diskussion - som jeg har forstået det, vil man også
kunne flytte et fastnummer til et mobilabonnement. DET er kritisk - dermed
har man ikke en jordisk chance for at vide, om man takseres lokaltakst eller
1,75 i minuttet, når man ringer til karl henning.

mvh. otto

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 11-01-01 23:59

Hej...

"Jane & Otto" <jane.otto@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>har man ikke en jordisk chance for at vide, om man takseres lokaltakst eller
>1,75 i minuttet, når man ringer til karl henning.

Ja, det er korrekt, dog bliver det først fra April 2002, og det kunne
måske bevirke at teleselskaberne "når" at få lavet een eller anden form
for løsning på det problem.

Faktisk er det noget de har puslet med længe, og der har været flere
ideér fremme, f.eks. en stemme som oplyser om at der ringes til
mobiltakst, eller alternativt en tone der sendes ud. - Men det seneste
jeg har hørt om den sag er at man har droppet det, og dermed ikke vil
give nogen form for advarsel... Hvad resultatet bliver er spændende,
idet TS har pålagt dem een eller anden form for information omkring
prisen, men de bliver ved med at undskylde sig med at det er uhyre
kompliceret og næsten umuligt at lave - Sandheden er vel snarere at de
ikke er så interessede i at give denne info ? - Ihvertfald kan jeg ikke
se hvorfor det nærmest skulle være teknisk umuligt, "systemet" ved jo om
samtalen går til en fastnet tlf. eller til en mobiltlf. (ellers kunne
der ikke takseres til rette pris) og nå man kan finde ud af dét, så kan
man nok også få det til at udsende et "dut" når man ringer dyrt.

Mobilselskaberne har jo ingen problemer med at sende info ud til dem der
bruger "Billigzone/hjemmezone" når de ringer uden for disse.
--
M.v.h. Ole