Lidt matematik
Fra : Allan Nielsen

Dato : 04-02-02 21:33

En sten kastes op i luften, og bevæger sig efter følgende funktions-udtryk:
s(t) = 5 + 20t - 4,91t2 hvor t er tiden i sekunder

1)Bestem hastigheden som funktion af tiden

2)Bestem t for den maksimale højde

3)Bestem s for denne maksimale højde

4)Bestem s for t = 3

5)Bestem v, hastigheden for t = 3

6)Bestem a, accelerationen for t = 3

Jeg har problemer med 2 og 3, er der nogen der kan hjælpe?!

Mvh allan

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 21:39

Scripsit "Allan Nielsen" <allan@computer.dk>

> [...]

> 1)Bestem hastigheden som funktion af tiden

> 2)Bestem t for den maksimale højde

> Jeg har problemer med 2 og 3, er der nogen der kan hjælpe?!

Hint: hvad må hastigheden være når højden er maksimal?

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Stefan Holm

Dato : 04-02-02 21:44

"Allan Nielsen" <allan@computer.dk> writes:

> 2)Bestem t for den maksimale højde

Du skal finde ud af, hvor en parabel antager sit
maksimum. Differentier og sæt lig med 0.

> 3)Bestem s for denne maksimale højde

Indsæt værdi fra 2).

--
"Lemon curry?"

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-02-02 21:50

Allan Nielsen wrote:

> Jeg har problemer med 2 og 3, er der nogen der kan hjælpe?!

Kig på formlen for parablens toppunkt.

-Claus

Fra : Allan Nielsen

Dato : 04-02-02 21:57

Tak skal i ha, jeg har fået fat i den lange ende nu!