Sonofons kundeservice - HA!
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 08-01-01 19:15

RRaah-sgu! Magen til ringe kundeservice skal man da lede længe efter....

Jeg har prøvet at ringe til Sonofons Kunde"service" de sidste 3½ time i
dag - fra 15.30 til 19.00. En enkelt gang lykkedes det mig at komme igennem
og få at vide at alle medarbejdere var optaget, men at jeg ville blive
betjent hurtigst muligt. Efter 20 minutter opgav jeg - Ved alle øvrige
opkald har jeg bare fået optaget-tonen.

Man skulle næsten tro at de vidste at jeg ringer fordi skal have fjernet
SIMM-låsen på min mobil!

/Jørgen Hansen

Fra : Michael Holst Jensen

Dato : 08-01-01 19:30

Hehe, du er måske nummer 12.286 der ringer den dag. Selv den største udbyder
kan kun have et begrænset antal supportere ansat ved telefonerne.

Den slags mennesker holder jo også frokostpauser og deslige, og er ansat på
overenskomstlignende vilkår, med arbejdsbetingelser der skal overholdes, ganske
som alle vi andre på arbejdsmarkedet.

Det er selvfølgelig meget frustrerende at rende forgæves hele tiden i en
kortere eller længere periode på telefonen, både fordi man føler man spilder
tiden, og fordi opkaldene koster kolde kontanter, men uanset hvor godt de
prøver at gøre det, kan de ikke tilfredsstille alle, så selvom vi som kunder
sommetider føler, teleselskabernes kapacitet er omvendt proportional med
efterspørgslen, så må vi erkende, at de finder et leje hvor de kan betjene de
fleste, men ikke alle!

Mick

--
Best Regards

Michael H Jensen
President & Authorized Agent
Distant Suns Support - Europe
EUROPEAN DISTANT SUNS

****Join the Distant Suns Message Board****
http://www.egroups.com/group/distantsuns

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 08-01-01 20:00

> Hehe, du er måske nummer 12.286 der ringer den dag. Selv den største
udbyder
> kan kun have et begrænset antal supportere ansat ved telefonerne.

Ville det ikke svare til man kun havde en enkelt kasse åbent i Bilka hele
tiden?

> Det er selvfølgelig meget frustrerende at rende forgæves hele tiden i en
> kortere eller længere periode på telefonen, både fordi man føler man
spilder
> tiden,

Kortere periode? Der har været optaget i over 4 timer nu!

/Jørgen Hansen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-01-01 20:37

Jørgen Hansen skrev:

>Ville det ikke svare til man kun havde en enkelt kasse åbent i Bilka hele
>tiden?

Jeg tænkte præcis det samme da jeg læste Michaels svar!
De bliver da nødt til at ansætte nogle flere folk, hvis det er så
umuligt at komme igennem.

Det ville være det samme som at sige, at 'det er da ok jeg ikke kan
ringe, for der er et par tusinde andre der ringer samtidigt, og de har
ikke nok linier. Det er da uacceptabelt.
--
venligst
/Lasse

Gratis .dk-domæne!
http://fergusons.dk/link/domain/

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 09-01-01 12:59

> Jeg tænkte præcis det samme da jeg læste Michaels svar!
> De bliver da nødt til at ansætte nogle flere folk, hvis det er så
> umuligt at komme igennem.

Som opfølgning kan jeg fortælle, at da det endelig lykkedes mig at få fat i
en "servicekonsulent" (som de kaldes), og oplyste at jeg havde en
mobiltelefon jeg skulle have fjernet Sim-låsen fra, så fik jeg bare et
arrogant svar om, at "den afdeling der havde med det at gøre lukkede altså
kl. 16". At jeg så havde prøvet at ringe siden 15.30 var han sådan set
ligeglad med.....

Da jeg spurgte om jeg kunne få det direkte nummer til deres tekniske
afdeling, hvor jeg skulle henvende mig sagde fjolset guddødeme: "Det kan jeg
ikke give dig - du skal bare ringe her til Kundeservice!". Ja goddaw mand
økseskaft!

/Jørgen Hansen

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 09-01-01 13:44

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-01-01 20:01

> Hehe, du er måske nummer 12.286 der ringer den dag. Selv den største
udbyder
> kan kun have et begrænset antal supportere ansat ved telefonerne.

Derfor haves bl.a. Erlang's telefoniformel.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark Internet

Fra : N/A

Dato : 08-01-01 19:58

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 08-01-01 19:58

> E-mail til kundeservice@sonofon.dk det virker.
> Jeg fik svar efter et par dage.

Det gør jeg normalt også - det er faktisk første gang jeg prøver at ringe
til Sonofon.

Og jeg synes stadig at 4 timers optaget-tone er helt og aldeles
uacceptabelt, hvor mange kunder Sonofon så end har!

/Jørgen Hansen

Fra : Kenneth

Dato : 08-01-01 20:25

Hmmm, du må sgu være uheldig. Jeg ringede lige op.....ventede et sølle
kvarter og så var jeg igennem!

Kenneth kennethsejberg@privat.dk

Fra : Michael Holst Jensen

Dato : 08-01-01 20:32

Mon ikke også de stakkels kunde supportere stønner? De hører sikkert på mange
møgfald hver dag, når gale kunder der har prøvet forgæves i X antal timer
pludselig kommer igennem og skal have luft for deres vrede, hvis de da så
ikke har glemt hvad det var, de oprindeligt havde tænkt sig at spørge om!?!?!

Når et begreb (mobiltelefonien) bliver populært og kommer ud til mange
mennesker burde man kunne forvente, at rorgængeren (Sonofon) indstiller sin
kapacitet på samme bølgelængde som det forventelige.
Men i tidernes morgen opfandt mennesket en handelsvare, som de valgte at
kalde for penge. Den styrer verden, også af idag og er en medvirkende faktor
til hvorfor man ikke bare klasker 250 telefoner og ditto antal mennesker op
fra starten for at imødegå det forventede pres fra masserne.
Hvornår er "nok" nok? Hvem kan svare på dét uden at blive alt for
urealistisk?? Hvem har fundet parolen som vi alle kan danse efter??
Hvad gør man når "nok" aldrig bliver nok eller når "nok" hele tiden er nok og
ikke nok????

Mick

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-01-01 20:38

> Hvornår er "nok" nok? Hvem kan svare på dét uden at blive alt for
> urealistisk?? Hvem har fundet parolen som vi alle kan danse efter??

Erlang har fundet parolen. Læs mere her:
http://pass.maths.org/issue2/erlang/

Fra : Michael Holst Jensen

Dato : 08-01-01 20:52

Erlangs formel går ud på at beregne hvor mange personer der må vente i kø på at
kunne få forbindelse til et for formlen fælles udgående nummer.

Det er selvfølgelig simplificeret i forhold til nutidens trafikmængde, men ét er
at beregne, noget andet er at kunne beregne det forventede og det er jo dét som
hele debatten strander på. Hvis det forventelige kunne opfyldes ved simpel
formel beregning og virkeliggøres hvis nogen ville betale for det, så var det en
smal sag at imødegå massernes krav om tilstrækkelig supportering.

Sådan hænger tingene bare ikke sammen. Hvis vi skulle undgå at stå i kø ved
kasserne i Bilka, skulle der være én kasse for hver kunde............beregnet ud
fra det forventelige antal handlende eller så mange kasser, at hver kunde kunne
betjenes uden ventetid for den næste kunde.
Hvem tror på dén?

Mick

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-01-01 21:03

> Erlangs formel går ud på at beregne hvor mange personer der må vente i kø
på at
> kunne få forbindelse til et for formlen fælles udgående nummer.

Den kan også vendes om så man med et givent kalds-antal pr. minut (kan
forudses på baggrund af historie) og gennemsnit (kan måles) og et fastsat
mål for tilgængeligheden kan beregne hvor mange agenter der må betjene hvor
mange telefonlinjer

> [...]
ét er
> at beregne, noget andet er at kunne beregne det forventede og det er jo

Korrekt, det kan være svært at forudse, men med tilstrækkelig statistisk
materiale og viden om hvilke forhold der resulterer i øget pres kan det lade
sig gøre.

> Sådan hænger tingene bare ikke sammen. Hvis vi skulle undgå at stå i kø
ved
> kasserne i Bilka, skulle der være én kasse for hver kunde.
> Hvem tror på dén?

Ingen, man sætter et mål for ventetiden og bemander det antal kasser som
erfaringen viser er nødvendig.

Fra : Michael Holst Jensen

Dato : 08-01-01 21:20

> [...]
> sig gøre.

> ved
>
> Ingen, man sætter et mål for ventetiden og bemander det antal kasser som

Men erfaringen har man jo allerede................den er bare ikke tilstrækkelig
til at dække behovet og det viser telefon supporten og køerne ved kasserne jo
allerede. Og det bliver den aldrig! Så er vi ovre ved fødselstallene, men dét er
en helt anden bolgade.

For Bilka's vedkommende har det jo også lidt med de fysiske rammer at gøre.
For Sonofon's vedkommende (fordi det var dem debatten startede på), har det
meget med økonomisk formåen at gøre. Det er trods alt lettere og hurtigere at
sælge 60.000 telefoner/abonnementer end at oprette det antal support linjer, som
skønsmæssigt ville være tilstrækkeligt til at dække de procenter af kunder som
efterfølgende ikke kan finde ud af at tænde for telefonen.

Vi glemmer måske lidt i det her, at hvis der fiktivt er 25% af køberne som
efterfølgende har behov for support, så er det måske halvdelen af dem der kunne
have hjulpet sig selv ved at læse enten manualen eller spørge dér hvor telefonen
er købt.
Ofte må supporten jo meddele kunden at de efterspurgte informationer forefindes
på side X i telefonens manual.

Hjælp til selvhjælp er en vidunderlig gave, når selvhjælpen udføres af folk for
hvem hjælp til selvhjælp er en reel hjælp!

Mick

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-01-01 21:51

> [...]
tilstrækkelig
> til at dække behovet og det viser telefon supporten og køerne ved kasserne

Det videnskabelige og erfaringsmæssige grundlag er der. Det eneste der
mangler er vilje og resurser (som igen er et resultat af vilje)

> [...]
kunne
> have hjulpet sig selv ved at læse enten manualen eller spørge dér hvor

Sådan er vilkårene for al support. 99% af de spørgsmål de fleste hotlines
får er ikke "hemmelig" information, men info som brugeren kan læse i
manualer, onlinehjælp, RFC'er mm.
Kun ganske få promille/procent drejer sig om ting som kun supporten kan
vide.
(Det er noget andet med kundeservice/regningsservice funktioner)

> Hjælp til selvhjælp er en vidunderlig gave, når selvhjælpen udføres af
folk for
> hvem hjælp til selvhjælp er en reel hjælp!

Klart

(Vil du ikke gøre en lidt bedre indsats for at qoute. Læs mere på
www.usenet.dk)

Fra : Jokeren

Dato : 09-01-01 12:24

Hejsa

Okay men det kunne vel også skyldtes et udefra stående problem, som gør at
mange ringer F.eks. kabelbrud, prøv at ringe til en hvilken som helt
internet udbyder når de har nedbrud det gør samtlige kunder, med hensyn til
kø ved kassen kan der kun siges man vil ikke betale noget for varene, hvis
nu vi antager at netto og fakta holder alle Deres kasser bemandet typisk 3,
så slipper du for at stå i kø kasseass. skal have løn hvilken du betaler,
alle forretninger hæver prisen 10 %. hvad sker alle hyler, men der er jo kun
een til at betale nemlig kunden

Så vil jeg gerne spørge hvor mange vil betale eks. 10 % mere for at undgå at
stå 5 min. i kø ??

Hilsen

Johnny

Jørgen Hansen <j.f.hansen@forum.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93d018$ps1$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Carl Rasmus Astrup B~

Dato : 10-01-01 02:03

Alt i alt, så må det vel være et spørgsmål om hvad man betaler for, jeg har
bla. andet skiftet telefonselskab, fordi jeg aldrig nogen sinde gidder vente
på hverken sonofon eller mobilix's support medarbejdere igen.

Men når man betaler, hvad man nu gør, så må det være op til
telefonselskaberne at afgøre hvorvidt de vil tilbude support med et
"bestemt" abonnement, eller om de ikke vil, det er langt de færreste
forretninger der sælger noget de ikke kan tilbyde, så ville de gå fallit
inden for kort tid.
(og over 15 minutter i en telefonkø er IKKE at yde support).

--
Mvh. Crab
Volvo Amazone Sælges: