Flyve tid ?
Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 04-02-02 19:21

Er rejsetiden kortere når man flyver mod jordernes rotation end med ?
Hvor hurtig roterer jorden i km/t ?
Er vægten det sammen på nord/syd polen som ved ækvator, eller vil
centrifugalkræften påvirke vægten ?

Håber der er nogle som kan svare på disse spørgsmål.

Hilsen Henrik

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-02-02 19:33

Susanne Jørgensen wrote:

> Er rejsetiden kortere når man flyver mod jordernes rotation end med ?

Nej. /Rejsetiden/ er den samme. Men flyver du hen over datolinien i
Stillehavet fra vest mod øst, kan du opleve at ankomme dagen /før/
afrejsen.

> Hvor hurtig roterer jorden i km/t ?

Jordens radius: 6300 km. Cirklens omkreds: 2 * PI * r. Regn selv ud.

> Er vægten det sammen på nord/syd polen som ved ækvator, eller vil
> centrifugalkræften påvirke vægten ?

Både den og jordens ulige massefordeling påvirker tyngdekraften. I
forhold til en almindelig billiardkugle er jorden sammentrykt ved
polerne og tykkere ved ækvator.

Tyngdeaccelerationen forskellige steder på jorden:

Ækvator 9.781
Amsterdam 9.813
Nordpolen 9.832

Du er altså en halv procent lettere ved ækvator end ved nordpolen.

-Claus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-02-02 19:36

"Susanne Jørgensen" <sj.magic-mj-music@c.dk> skrev i en meddelelse
> Er rejsetiden kortere når man flyver mod jordernes rotation end med ?

Det er klart at når du flyver mod rotationen så kommer du længere på
samme tid og med samme hastighed i forhold til jorden.
Hastigheden i forhold til jorden afhænger dog i høj grad af vinden.

> Hvor hurtig roterer jorden i km/t ?

40.000 km / 24 timer = 1666 km/t

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 04-02-02 19:39

Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
> samme tid og med samme hastighed i forhold til jorden.
> Hastigheden i forhold til jorden afhænger dog i høj grad af vinden.

Ved ækvator, den afhænger selvfølgelig af hvor du befinder dig.

Martin Ehmsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-02 18:21

> [...]
>
> Det er klart at når du flyver mod rotationen så kommer du længere på
> samme tid og med samme hastighed i forhold til jorden.

Øh, dette er enten forkert eller vildledende.
Ved flyvning med fly skal man ikke tænke på Jordens rotation (med
mindre man vil vide hvorfor bestemte vindretninger er hyppigere end
andre).

(Men Martins bemærkning ville få relevans for en satellit.)

> Hastigheden i forhold til jorden afhænger dog i høj grad af vinden.

Jep, men når vi ser bort fra vinden, tager det lige lang tid at flyve
fra København til Moskva som fra Moskva til København.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-02-02 21:36

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> Jep, men når vi ser bort fra vinden, tager det lige lang tid at flyve
> fra København til Moskva som fra Moskva til København.

Det forstår jeg ikke. Hvorfor for du ikke fordelen af at Jorden roterer
under dig?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-02-02 21:44

> Det forstår jeg ikke.

Nu forstår jeg måske hvad du mener... Vi får ingen fordel fordi luften
vi skal igennem bevæger sig sammen med jorden?
Gælder det også i 10 km's højde?

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-02-02 22:56

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:
> Gælder det også i 10 km's højde?

Ja!
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peden

Dato : 04-02-02 19:51

> eller vil centrifugalkræften påvirke vægten ?
<rant>
Der findes ingen sådan,der findes derimod en centriPEtalkraft!
</rant>
Det er ihvertfald hvad vi får banket ind i fysik, ikke at det er
konstruktivt iforhold til dig eller noget, men forholder det sig ikke
sådan??

mvh
Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 20:18

Scripsit "Peden" <peden@anarki.dk>

> <rant>
> Der findes ingen sådan,der findes derimod en centriPEtalkraft!
> </rant>

I et roterende koordinatsystem (fx et hvor jorden ligger stille) er
man nødt til at regne med en centrifugalkraft (samt en coriolisditto)
for at få observationerne til at passe.

> Det er ihvertfald hvad vi får banket ind i fysik,

Det er en misforståelse. Hvis koordinatsystemet *ikke* drejer rundt må
man ikke snakke om centrifugalkræfter. Men hvis koordinatsystemet
drejer rundt (hvilket det i de fleste fysiktimer i folkeskolen og
gymnasiet ikke gør) er det ikke alene tilladt men påbudt at tage
hensyn til centrifugalkraft når man regner.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Sven Nielsen

Dato : 04-02-02 20:14

In article <3c5ed109$0$22259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, sj.magic-
mj-music@c.dk says...

> Er rejsetiden kortere når man flyver mod jordernes rotation end med ?

Nej, det er faktisk omvendt, i hvert fald når man flyver på de nordlige
breddegrader. Det skyldes retningen af jetvindene - som indirekte skyldes
Jordens rotation.

F. eks. tager turen München - San Fransisco 11 1/2 time i en Boeing 747.
Turen tilbage er en hel time kortere - 10 1/2 time.

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 20:31

Scripsit "Susanne Jørgensen" <sj.magic-mj-music@c.dk>

> Er vægten det sammen på nord/syd polen som ved ækvator, eller vil
> centrifugalkræften påvirke vægten ?

Der er en påvirkning fra centrifugalkraft som gør at man vejer mindre
ved ækvator, men den er ikke særlig stor. Hvis vi regner med at jorden
er kuglerund, vil forskellen (ifølge mine udregninger) være på under
en titusindedel af vægten.

Men centrifugalkraften gør også at jorden *ikke* er kuglerund - den
buler ud ved ækvator, så når man står på ækvator (ved havniveau) er
man længere fra Jordens centrum end når man står på nordpolen. Denne
indirekte effekt er meget større end hvad der stammer fra
centrifugalkraften selv - den giver en vægtforskel på knap ½ procent
mellem pol og ækvator.

En lignende forskel optræder med hensyn til hvilken højde man befinder
sig i. På toppen af Mt. Everest viser vægten cirka ¼ procent under
hvad den gør ved havoverfladen på samme breddegrad.

--
Henning Makholm "Lucy giver mig en smule af sin
vandration. Hun siger, piger ikke bliver så

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-02-02 22:00

Henning Makholm skrev :
> [...]
> ved ækvator, men den er ikke særlig stor. Hvis vi regner med at jorden
> er kuglerund, vil forskellen (ifølge mine udregninger) være på under

Det får jeg nu ikke :

Centripetalaccelerationen er : a = 4*pi^2*R^2 / T = 0,033 m/s^2
(R = jordens radius, T=rotationstiden)

Hvis vi går ud fra g på nordpolen : g = 9,832 m/s^2, og fratrækker
ovenstående a, fås : g(ækv) = 9,798 m/s^2, hvilket er ret tæt på den målte
værdi.
Det er i øvrigt sådan, at hvis døgnet, havde været et par timer, ville alle
på ækvator blive slynget ud i verdensrummet.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 22:37

Scripsit "Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk>

> Centripetalaccelerationen er : a = 4*pi^2*R^2 / T = 0,033 m/s^2
> (R = jordens radius, T=rotationstiden)

Dimensionsfejl - din formel giver et resultat med dimension m²/s i
stedet for m/s².

Min formel er a_c = -r*omega².

Men jeg havde regnet omega forkert ud (som 1/T i stedet for
2pi/T). Når jeg regner rigtigt får jeg i stedet accelerationen
til 0,033 m/s² lige som dig (så din fejl må være en trykfejl i
formlen, ikke i selve udregningen).

Ved nøjere eftertanke er jeg derfor enig i at forskellen mellem
tyngdeacceleration ved ækvator og polerne for det meste skyldes
centrifugalkraft.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-02-02 22:44

Hej

> Dimensionsfejl - din formel giver et resultat med dimension m²/s i
> stedet for m/s².

Ups - ved en nøjere granskning af mine egne noter får jeg også :
a = 4*pi^2*R/ T^2 = 0,033 m/s^2 - sorry
--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : N/A

Dato : 04-02-02 21:33

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 21:33

Scripsit "Susanne Jørgensen" <sj.magic-mj-music@c.dk>

> Hvis man kunne fjerne luftmodstanden, kan man så flytte sig med 1666 km/t ?

Hvis man kunne fjerne luftmodstanden (og rullemodstand og lignende)
kan man flytte sig så hurtigt det skal være, indtil lyshastigheden
begynder at give problemer. Men det koster tid og brændstof at komme
op i fart.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-02-02 21:35

Susanne Jørgensen wrote:

> Hvis man kunne fjerne luftmodstanden, kan man så flytte sig med
> 1666 km/t ?

Ha, ha. Så man kunne blive hængene frit svævende i luften ? Nej.

Concorden flyver med over 2000 km/t (/hvis/ den flyver).

-Claus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-02 18:30

Claus Rasmussen wrote:

> Ha, ha. Så man kunne blive hængene frit svævende i luften ? Nej.
>
> Concorden flyver med over 2000 km/t (/hvis/ den flyver).

Hvorfor siger du så "nej"?

Hvis man flyver over Ækvator med de dér ca. 1700 km/h mod vest, så vil
en observatør der sidder uden for det roterende Jord-system se det som
om man hænger stille mens Jorden drejer under én.

(Dette har intet at gøre med at være frit svævende i luften: Luften
farer jo forbi éns flyvindue med ca. 1700 km/h.)

Pointen i alt dette er at luften følger med når Jorden drejer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)