Shortcut (Eks. CTRL+B) i form...
Fra : Thomas Larsen

Dato : 04-02-02 19:00

Hej NG!

I forbindelse med programering af noget database interface, har jeg brug for
at kalde en søgefundktion vha. af en shortcut (CTRL+B), uanset hvor i min
form jeg står. Dvs. jeg vil aktivere søgningen for netop det felt jeg står
i.

Skal jeg lave en keyUp/down event for hver textboks (Data felt) jeg har? Jeg
synes ikke rigtig det virker med en keyup/down event til hele min form?

Kan nogen hjælpe?

Mvh.
Thomas

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 04-02-02 19:34

"Thomas Larsen" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!

[snip]
> Skal jeg lave en keyUp/down event for hver textboks (Data felt) jeg har?
Jeg
> synes ikke rigtig det virker med en keyup/down event til hele min form?

Sæt formens KeyPreview = True - herefter fanger formen alle key-events inden
den aktive kontrol.

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Rayman

Dato : 10-02-02 00:21

Og husk at Preview skal forstås sådan at hvis der trykkes f.eks CTRL+C, så
fanger formen godtnok trykket, men det gør den aktive kontrol også
bagefter...
Hvordan man undgår det, ved jeg ikke, men jeg tror ikke det er muligt...

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-02-02 22:22

Rayman skrev:
> [...]
> bagefter...
> Hvordan man undgår det, ved jeg ikke, men jeg tror ikke det er

Kunne man ikke "lege" lidt med at kigge på KeyCode i Form_KeyDown
og/eller KeyAscii i Form_KeyPress, og i visse situationer sætte
KeyCode og/eller KeyAscii til 0 for at eliminere at "trykket" kommer
videre til den aktive kontrol?

Husk blot at har man textbox kaldet Text1 aktiv, vil events ved f.eks.
tryk på Enter komme i følgende rækkefølge:

Form_KeyDown
Text1_KeyDown
Form_KeyPress
Text1_KeyPress

Bemærk at selvom KeyCode sættes til 0 i Form_KeyDown, vil
Form_KeyPress stadig blive udført - der skal altså ofte OGSÅ være en
behandling af tastetrykket her.

-------
Tomas

Fra : Rayman

Dato : 11-02-02 14:23

Den hedder netop preview, fordi at selvom du ændrer den, så får den aktive
kontrol, det oprindelige, og derudover, så får en textbox også en CTRL+C,
uden at du kan gøre noget ved det. Og lige til sidst, så indgår KeyPress()
ikke i Preview henseende...

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-02-02 09:19

Rayman skrev:
> Den hedder netop preview, fordi at selvom du ændrer den, så får den aktive
> kontrol, det oprindelige, og derudover, så får en textbox også en CTRL+C,
> uden at du kan gøre noget ved det.

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad du mener med dette. Hvis jeg har sat KeyPreview til True på formen og har en textbox kaldet
Text1 vil følgende kode:

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
Debug.Print "Form_KeyDown " & KeyCode
If KeyCode = 49 Then KeyCode = 0
End Sub

Private Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
Debug.Print "Form_KeyPress " & KeyAscii
If KeyAscii = 49 Then KeyAscii = 0
End Sub

Private Sub Text1_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
Debug.Print "Text1_KeyDown " & KeyCode
End Sub

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
Debug.Print "Text1_KeyPress " & KeyAscii
End Sub

resultere i at INGEN events bliver "ført videre" til Text1, når der trykkes på 1-tallet (ASCII kode 49).

Fjernes If-sætningen i Form_KeyDown, vil Text1_KeyDown blive udført, og fjernes if-sætningen i Form_KeyPress vil Text1_KeyPress
blive udført.

Var det ikke det, som var målet?

Bemærk at testen er udført på en VB 6.0 med SP5 installeret på en Window 2000 Pro og på en Windows NT 4.0 PC.

> Og lige til sidst, så indgår KeyPress()
> ikke i Preview henseende...

Ikke forstået???

-------
Tomas

Fra : Rayman

Dato : 12-02-02 11:00

Det har du helt ret i, følgende kode vil helt fjerne kald til text1. Det som
gjorde at jeg misforstod funktionen opstår, når du har en textbox og i
KeyDown sætter KeyCode = 0, så vil nogle af tastetrykkene forsvinde, mens
andre er helt upåvirkede, f.eks bliver "del" knappen opsnappet, mens "1"
ikke bliver det...

Undskyld for misforståelsen.....

Mvh. Rayman...

Option Explicit

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
Debug.Print "Form KeyCode: " & KeyCode
[...]

Debug.Print "Text1 KeyCode: " & KeyCode

Fra : preben nielsen

Dato : 04-02-02 19:44

> [...]

felt) jeg har? Jeg
> synes ikke rigtig det virker med en keyup/down event til

sæt formens KeyPreview til SAND

--

/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk