/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Surfboard
Fra : StartLinket.dk


Dato : 04-02-02 15:43

Dav NG

Jeg forsøger at få internet op at kører, jeg har internet gennem Dansk Kabel
TV og et Surfboard SB4100 fra Motorola.
Hvor jeg har min computer koblet til modemet med USB porten...
Dog synes jeg ikke at kunne finde nogle drivere til USB modemet i Mandrake.
Den tror at det er et netkort at jeg bruger...

Hvad skal jeg gøre?

M.v.h. Morten Jørgensen



 
 
Torben Mellerup (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Torben Mellerup


Dato : 05-02-02 07:41


> Dog synes jeg ikke at kunne finde nogle drivere til USB modemet i Mandrake.

Der findes mig bekendt ikke Linux USB drivere til SB4100.

mvh
Torben Mellerup

StartLinket.dk (05-02-2002)
Kommentar
Fra : StartLinket.dk


Dato : 05-02-02 07:43

"Torben Mellerup" <tm@melle.dk> wrote in message
>
> > Dog synes jeg ikke at kunne finde nogle drivere til USB modemet i
Mandrake.
>
> Der findes mig bekendt ikke Linux USB drivere til SB4100.

Hvad skal jeg så gøre? Kan jeg så ikke få internet?

Morten Jørgensen



Kent Nielsen (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 05-02-02 10:11

"StartLinket.dk" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
news:3c5f7eff$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
Snip
> > Der findes mig bekendt ikke Linux USB drivere til SB4100.
>
> Hvad skal jeg så gøre? Kan jeg så ikke få internet?

Kan du ikke bruge ethernetporten på modemet ?

--
Mvh
Kent Nielsen



StartLinket.dk (05-02-2002)
Kommentar
Fra : StartLinket.dk


Dato : 05-02-02 15:14

"Kent Nielsen" <NielsenXXX@softhome.net> wrote in message
> "StartLinket.dk" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c5f7eff$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Snip
> > > Der findes mig bekendt ikke Linux USB drivere til SB4100.
> >
> > Hvad skal jeg så gøre? Kan jeg så ikke få internet?
>
> Kan du ikke bruge ethernetporten på modemet ?

Jo kan kan jeg jo, men da jeg også har en anden gammel computer som der ikke
kan benytte usb versionen og som der pt. bruger ethernet porten, så vil jeg
ikke hen og flytte netkortet over i Linux computeren da jeg skal have
internet på begge computere...
Jeg har heller ikke lige 800 kr. til hub og ekstra netkort og ledninger og
hvad der ellers er. Jeg synes nu også at det er MEGET dårligt at Linux ikke
kan finde ud af at bruge usb porten til internet...

--
M.v.h. Morten Jørgensen
Bytte Program & Portal
www.StartLinket.dk



Tommy Eriksen (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 05-02-02 15:25

On Tue, 5 Feb 2002 15:13:56 +0100, "StartLinket.dk"
<admin@startlinket.dk> wrote:

>"Kent Nielsen" <NielsenXXX@softhome.net> wrote in message
>> Kan du ikke bruge ethernetporten på modemet ?
>
>Jo kan kan jeg jo, men da jeg også har en anden gammel computer som der ikke
>kan benytte usb versionen og som der pt. bruger ethernet porten, så vil jeg
>ikke hen og flytte netkortet over i Linux computeren da jeg skal have
>internet på begge computere...
>Jeg har heller ikke lige 800 kr. til hub og ekstra netkort og ledninger og
>hvad der ellers er.

Jamen, er det så slemt endda? Kan du ikke købe et par billige netkort
(burde kunne fås til lidt over en hund stykket) og et krydset kabel og
sætte mellem Linux-maskinen og den anden?
Så kan du bare sætte Linux-maskinen direkte på nettet og samtidig lade
den anden maskine "køre igennem" Linux-maskinen. Det hele (to billige
10Mbit-netkort og krydset kabel) burde kunne fås for under 300 kroner.


>Jeg synes nu også at det er MEGET dårligt at Linux ikke
>kan finde ud af at bruge usb porten til internet...

Well, det er langt fra alle producenter, der selv vil hjælpe med
udviklingen af Linux-drivere, og så kan det jo godt blive lidt svært.
Om det er tilfældet med det stykke hardware du har skal jeg dog ikke
kunne sige.

/Tommy

Thorbjoern Ravn Ande~ (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 05-02-02 16:29

"StartLinket.dk" <admin@startlinket.dk> writes:

> Jo kan kan jeg jo, men da jeg også har en anden gammel computer som der ikke
> kan benytte usb versionen og som der pt. bruger ethernet porten, så vil jeg

Hvad med at putte et USB-kort i den gamle computer? Koster 133 kroner
paa edbpriser.dk, og hvis den gamle koere Win98 eller nyere saa vil
den kunne se den.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

StartLinket.dk (05-02-2002)
Kommentar
Fra : StartLinket.dk


Dato : 05-02-02 17:00

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message
> "StartLinket.dk" <admin@startlinket.dk> writes:
>
> > Jo kan kan jeg jo, men da jeg også har en anden gammel computer som der
ikke
> > kan benytte usb versionen og som der pt. bruger ethernet porten, så vil
jeg
>
> Hvad med at putte et USB-kort i den gamle computer? Koster 133 kroner
> paa edbpriser.dk, og hvis den gamle koere Win98 eller nyere saa vil
> den kunne se den.

Den kører Win95 og jeg tror ikke at den kan køre andet da den kun er 133MHz
og har 32 mb ram...
Jeg vil nu gerne have at den er hurtig når jeg bliver forvist til den hvis
min søster skal skrive en stil på den nye... Surt mand!

--
M.v.h. Morten Jørgensen
Bytte Program & Portal
www.StartLinket.dk



Thorbjoern Ravn Ande~ (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 05-02-02 17:08

"StartLinket.dk" <admin@startlinket.dk> writes:

> Den kører Win95 og jeg tror ikke at den kan køre andet da den kun er 133MHz
> og har 32 mb ram...
> Jeg vil nu gerne have at den er hurtig når jeg bliver forvist til den hvis
> min søster skal skrive en stil på den nye... Surt mand!

Den kan fx sagtens koere Linux.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

StartLinket.dk (05-02-2002)
Kommentar
Fra : StartLinket.dk


Dato : 05-02-02 17:44

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message
> > Den kører Win95 og jeg tror ikke at den kan køre andet da den kun er
133MHz
> > og har 32 mb ram...
> > Jeg vil nu gerne have at den er hurtig når jeg bliver forvist til den
hvis
> > min søster skal skrive en stil på den nye... Surt mand!
>
> Den kan fx sagtens koere Linux.

Nej, for der er ikke plads nok og den skal jo også kunne skrive dokumenter
som alle andre computere kan læse...
Og det kan nok heller ikke køre på den da det med min nyeste 900MHz computer
med 384 mb ram tager over 3 min. at starte op og nok 2 min. at lukke ned!
Det synes jeg virkelig er dårligt ved Linux...

--
M.v.h. Morten Jørgensen
Bytte Program & Portal
www.StartLinket.dk



Andreas Haugstrup Pe~ (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Haugstrup Pe~


Dato : 05-02-02 18:08

"StartLinket.dk" <admin@startlinket.dk> wrote in
news:3c600be0$0$62857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Nej, for der er ikke plads nok og den skal jo også kunne skrive
> dokumenter som alle andre computere kan læse...

Der har aldrig nogensinde været problemer med rtf filer.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Kent Friis (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 05-02-02 21:45

Den Tue, 5 Feb 2002 17:44:17 +0100 skrev StartLinket.dk:
>"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message
>> > Den kører Win95 og jeg tror ikke at den kan køre andet da den kun er
>133MHz
>> > og har 32 mb ram...
>> > Jeg vil nu gerne have at den er hurtig når jeg bliver forvist til den
>hvis
>> > min søster skal skrive en stil på den nye... Surt mand!
>>
>> Den kan fx sagtens koere Linux.
>
>Nej, for der er ikke plads nok og den skal jo også kunne skrive dokumenter
>som alle andre computere kan læse...

Hmm, en harddisk på ~1GB burde efterhånden kunne fås ret billigt - og
der er masser af plads. (Ikke som den maskine nede på arbejdet, hvor der
skal ryddes op på harddisken hver gang der skal opgraderes, fordi dens
100MB harddisk er ved at være fyldt).

>Og det kan nok heller ikke køre på den da det med min nyeste 900MHz computer
>med 384 mb ram tager over 3 min. at starte op og nok 2 min. at lukke ned!
>Det synes jeg virkelig er dårligt ved Linux...

Hvad har de to ting med hinanden at gøre?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

StartLinket.dk (05-02-2002)
Kommentar
Fra : StartLinket.dk


Dato : 05-02-02 22:36

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
> Hmm, en harddisk på ~1GB burde efterhånden kunne fås ret billigt - og
> der er masser af plads. (Ikke som den maskine nede på arbejdet, hvor der
> skal ryddes op på harddisken hver gang der skal opgraderes, fordi dens
> 100MB harddisk er ved at være fyldt).

Ej den er godt nok på 1,6 GB. Men jeg vil nu hellere have det på den nye
computer...
Jeg vil jo gerne teste det og kunne sammenligne det med Win XP...

> >Og det kan nok heller ikke køre på den da det med min nyeste 900MHz
computer
> >med 384 mb ram tager over 3 min. at starte op og nok 2 min. at lukke ned!
> >Det synes jeg virkelig er dårligt ved Linux...
>
> Hvad har de to ting med hinanden at gøre?

At det nok vil tage 5 min at starte den op hvilket ikke er særlig sjovt...

--
M.v.h. Morten Jørgensen
Bytte Program & Portal
www.StartLinket.dk



Martin (06-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 06-02-02 15:21

"StartLinket.dk" <admin@startlinket.dk> wrote in message
news:3c605032$0$62862$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > >Og det kan nok heller ikke køre på den da det med min nyeste 900MHz
> computer
> > >med 384 mb ram tager over 3 min. at starte op og nok 2 min. at lukke
ned!
> > >Det synes jeg virkelig er dårligt ved Linux...
> >
> > Hvad har de to ting med hinanden at gøre?
>
> At det nok vil tage 5 min at starte den op hvilket ikke er særlig sjovt...

Hmm det lyder altså til at du bare har smidt en eller anden standard SuSE,
RedHat, Mandrake eller lignende ind og bare valgt en masse ting med i som du
ikke skal bruge.
Jeg kører selv Debian Woody med en 2.4.17 kerne på min Celeron 333 med 128mb
ram, den starter op i login skærmen i X på ca. 50-60 sek fra slukket
tilstand.

mvh
Martin



Kent Friis (06-02-2002)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 06-02-02 17:20

Den Tue, 5 Feb 2002 22:35:48 +0100 skrev StartLinket.dk:
>"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
>> Hmm, en harddisk på ~1GB burde efterhånden kunne fås ret billigt - og
>> der er masser af plads. (Ikke som den maskine nede på arbejdet, hvor der
>> skal ryddes op på harddisken hver gang der skal opgraderes, fordi dens
>> 100MB harddisk er ved at være fyldt).
>
>Ej den er godt nok på 1,6 GB. Men jeg vil nu hellere have det på den nye
>computer...
>Jeg vil jo gerne teste det og kunne sammenligne det med Win XP...
>
>> >Og det kan nok heller ikke køre på den da det med min nyeste 900MHz
>computer
>> >med 384 mb ram tager over 3 min. at starte op og nok 2 min. at lukke ned!
>> >Det synes jeg virkelig er dårligt ved Linux...
>>
>> Hvad har de to ting med hinanden at gøre?
>
>At det nok vil tage 5 min at starte den op hvilket ikke er særlig sjovt...

At der går et eller andet galt på den ene maskine, som får den til at
tage 3 minutter om at starte op, betyder jo ikke nødvendigvis at der
vil gå dobbelt så meget galt på en langsommere maskine.

Men prøv lige, næste gang du starter Linux, at lægge mærke til om det
er et bestemt sted den holder en lang Pause - og fortæl os så de sidste
to tre linier den skrev før pausen, og de første to-tre linier efter
pausen. Så kan vi sikkert fortælle dig hvad der skal laves om (Det er en
af fordelene ved at den skriver hvad den laver).

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk
- Michael G. Vendelbo i dk.snak

Michael Wojciechowsk~ (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Michael Wojciechowsk~


Dato : 05-02-02 22:09

On Tue, 5 Feb 2002 17:44:17 +0100, StartLinket.dk
<admin@startlinket.dk> wrote:

|> Nej, for der er ikke plads nok og den skal jo også kunne skrive
dokumenter
|> som alle andre computere kan læse...

latex -> dvi -> ps -> pdf

Og de fleste platforme kan læse pdf, endda også nyere Palm maskiner.

|> Og det kan nok heller ikke køre på den da det med min nyeste 900MHz computer
|> med 384 mb ram tager over 3 min. at starte op og nok 2 min. at lukke ned!
|> Det synes jeg virkelig er dårligt ved Linux...

Du kunne overveje at sætte din distribution af linux bedre op. Jeg
tvivler på at du har brug for alle mulige underlige daemons som
bliver installeret i de fleste linux distributioner, hvis man vælger
en default install.

Hvorfor bruger du linux i hele taget? Og til hvad?

--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

StartLinket.dk (05-02-2002)
Kommentar
Fra : StartLinket.dk


Dato : 05-02-02 22:37

"Michael Wojciechowski" <wojci@wojci.dk> wrote in message
> Hvorfor bruger du linux i hele taget? Og til hvad?

Jeg downloadede det til en ven og skulle derfor også lige selv prøve det...

--
M.v.h. Morten Jørgensen
Bytte Program & Portal
www.StartLinket.dk



frank damgaard (06-02-2002)
Kommentar
Fra : frank damgaard


Dato : 06-02-02 11:18

StartLinket.dk <admin@startlinket.dk> wrote:

> Nej, for der er ikke plads nok og den skal jo også kunne skrive dokumenter
> som alle andre computere kan læse...
> Og det kan nok heller ikke køre på den da det med min nyeste 900MHz computer
> med 384 mb ram tager over 3 min. at starte op og nok 2 min. at lukke ned!
> Det synes jeg virkelig er dårligt ved Linux...

Du har sikkert konfigureret den til fast internet med DNS/sendmail
timeout som følge ? (giver et 1-2 minutter ekstra start-op tid)
Du kan under opstart normalt følge på konsol hvad der sker
og så vurderer hvad der tager tiden under opstart.
Undtagelse er f.eks. Corel Linux som standard viser en grafisk
skærm der skjuler opstarten, i stil med windows.


--
Frank Damgaard |


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste