Opdatere side KUN når der er nyt!
Fra : Jakob

Dato : 04-02-02 11:50

Hej,
Jeg har idag en ASP side der opdaterer sig hvert 5 sekund med brug af
HTTP-EQUIV=Refresh for a checke for om der er nye meddelelser. For hvert
refresh læses der i en database om der er tilføjet nye meddelelser siden
sidst siden blev opdateret.

Men mit ønske er at kun opdatere siden NÅR der er nye meddelelser og altså
ikke lade den refreshe de gange hvor der ikke er noget nyt.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal løse dette - men måske noget Java i begge
ender kunne løse problematikken?

Jeg er ingen Java haj og kan ikke kode Java, men søger efter personer der
måske kender til noget freeware client/server software til formålet? Noget i
retning af et Java program på serveren og en applet på clienten, hvor server
programmet så kan give besked til clienten, á'la Messenger/ICQ, når der er
nyt.

Problematikken idag ligger i at hvis 1000 brugere, skal få besked om der er
nye meddelelser skal de alle kontakte serveren hvert 5. sekund - ved Java
modellensendes der kun oplysninger til de 1000 brugere NÅR der er nye
meddelelser.

Jeg håber nogen kan komme med lidt input:)

/Jakob

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-02-02 12:48

On Mon, 4 Feb 2002 11:49:54 +0100, "Jakob" <jakob@adeltoft.dk> wrote:

> [...]
>
>Men mit ønske er at kun opdatere siden NÅR der er nye meddelelser og altså
>ikke lade den refreshe de gange hvor der ikke er noget nyt.
Blot en kommentar: Der hentes formentligt ikke noget, hvis siden ikke er opdateret på serveren. Det skal fungere sådant at browseren hvert
5. sekund sender et GET med headers som specificerer hvor gammelt indholdet i cachen er, og kun modtager et response med indhold, hvis siden
er opdateret (yngre) på serveren. Set fra bruger siden betyder dette intet. Serveren modtager 1000 Requests hvert 5sek, men svarene er
omfangsmæssigt meget små (få headerlines).
Jeg har indtryk af at et er sådan mange ASP sider fungerer
> [...]
>programmet så kan give besked til clienten, á'la Messenger/ICQ, når der er
Blot en kommentar til: Kan sagtens lade sig gøre, men er der ikke et problem hvis siden henvender sig bredt til folk med modem og ISDN.
Man disconnecter jo, hvis man betaler minutpriser for browsning, og grundet 'HTTP-EQUIV=Refresh' er opkaldskomponentens autodial
funktionalitet disabled hos de prisbevidste. Man får så en hint, idet opkaldskomponenten popper op, men vælger, ofte at lade den ligge i
baggrunden og flyde indtil man selv skønner at have behov for refreshning eller vil klikke på et link.

Men OK, Java applets server funktionalitet fungerer over for de folk som ikke har den opførsel, og naturligvis på intranet og over for fast
opkoblede klienter. Og der går ikke 'ged i noget' klientside hos dialup folket, de mangler blot den opdatering som er frasagt. (uden at