A7v-266 og periodisk problem
Fra : Kas.

Dato : 04-02-02 08:32

Hejsa

Jeg står med et ASUS A7v266-E, der fungerer lidt mystisk:

Det sker af og til, at kortet ikke vil finde IDE-enheder (der sidder en
IBM-harddisk og en brænder på hver sin kanal, harddisken er med 80-pin
conductor kabel, og brænderen med 40-pin conductor kabel).

Computeren booter fint ind i BIOS'en, herefter søger den efter IDE-enheder
og finder dem ikke. Når det sker, lyser lampen på cd-rom-drevet og på
IDE-LED-lampen konstant.

Det sker ved ca. hver tredje boot.

Nogle ideer til hvad problemet er?

Mvh. Kasper

Fra : Jakob

Dato : 05-02-02 12:38

Mærkeligt......du har sat hd's og cd's jumper korrekt med master/slave?

.....og kontrolleret det i bios?

Måske kunne det være interessant at skifte 40pin ud med 80pin. Men til det,
har jeg ingen erfaring.

Det lyder mærkeligt. Har ikke oplevet noget tilsvarende på mit eget ASUS
A7V-266-e raid

Mvh
Jakob

Fra : Sven

Dato : 05-02-02 17:34

> [...]
>
> Computeren booter fint ind i BIOS'en, herefter søger den efter IDE-enheder
> og finder dem ikke. Når det sker, lyser lampen på cd-rom-drevet og på

En lille mulighed kunne være, at din HD er forbundet med det 80 pins kabel
på det midterste stik, så der hænger en "kabelende" og flagrer. Denne
kabelende med det sidste stik vil så virke som en antenne til modtagning af
støj. Sæt HD som master, forbing kablet mellem mobo og HD (husk at vende
kablet rigtigt, det står som regel på kablet, eller det er farvekodet) med
hver sin ende. Det samme gælder, dog i mindre grad, for dit 40 pins kabel.

Sven