Lyd og tv-billeder
Fra : Martin Ehmsen

Dato : 04-02-02 01:15

Hej...

Jeg sidder netop og ser Super Bowl på TV2. En gang imellem viser de, de
to tv-speakere direkte fra USA. Men hvis man kigger rigtigt godt efter,
så kan man faktisk se at deres mundbevægelser er bag efter lyden (det
drejer sig ikke om mere end 0.1-0.2 sek _max_ ).
Men det kan jeg ikke rigtigt forstå, for bliver lydsporet og billederne
ikke sendt af samme kanal, altså skal tilbaglægge samme afstand og
igennem de samme dimse-dutter ude i rummet og i tv-byen. For hvis de
følger samme vej, så burde der jo ikke være forsinkelse på, eller er
det mig som tager fejl i at de følger samme vej??

Martin Ehmsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-02-02 15:59

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> skrev:

> [...]
> godt efter, så kan man faktisk se at deres mundbevægelser er bag
> efter lyden (det drejer sig ikke om mere end 0.1-0.2 sek _max_ ).

Har du OnCable?

Jeg har nemlig lagt mærke til dette problem med manglende
synkronisering på det seneste på flere kanaler.
Et andet problem er, at Nicam lyden nogen gange forsvinder og skifter
over til Mono.

XFUT dk.medier.tv dvs. dette indlæg kommer i både dk.videnskab og
dk.medier.tv. Svar kommer i dk.medier.tv

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 04-02-02 17:17

Så længe afstanden mellem sender og modtager er konstant, er det vel lige
meget om signalet er sendt analogt eller digitalt................ eller hva´