Ianke eller Janke-familien fra Leck i Tønd~
Fra : Rune Hårstadsveen

Dato : 03-02-02 22:57

Søker opplysninger om slekta til Carsten Janke, viet i Tronheims domkirke
(Norge) 13. oktober 1831. Han var kjøpmann, og oppgis å være født i Leck,
døpt 30. juli 1798 (etter attest fra pastor Lorentzen). Hans far oppgis å
være skolelærer (?) Peter Janke.

Den samme Carsten Janke melder innflytting til Trondheim fra Flensburg 19.
juli 1831.

Takker på forhånd for all hjelp!

Med vennlig hilsen,
Rune Hårstadsveen

Fra : C.F. Scheel

Dato : 04-02-02 00:05

"Rune Hårstadsveen" wrote:

> [...]
> være skolelærer (?) Peter Janke.
>
> Den samme Carsten Janke melder innflytting til Trondheim fra Flensburg 19.

Kanskje finner du noe i denne boken?

Jancke Holst, Ola: Slekten Lein og slekten Jancke m. fl.
1963.
[db].

Christian F. Scheel (cfscheel@online.no)
PB 108 N-0701 Oslo, Norway
- Homepage: http://home.online.no/~cfscheel/index.htm

Fra : Steen Thomsen

Dato : 10-02-02 23:39

Angående skolelæreren, så prøv at se i:

   G.Japsen:
   Det dansksprogede skolevæsen i Sønderjylland.
   1968.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : jensaxel

Dato : 05-02-02 14:28

Lærerstanden i Sydslesvig til 1864 af Barsøe oplyser følgende:
Peter Janke (autodidakt) født Snadebøl 27 jan 1767 død Stadum 15 mar 1844.
Søn af Moritz Janke og Marie Peders. Gift 1. gang Leck 27 nov 1789 med Anna
Dorothea Karstens (død 1830), gift anden gang17 feb 1831 med enken Cathrine
Nommensen. Han nævnes 1789 og 1794 som skolemester i Øster Snadebøl, 1800 i
Vester Snadebøl. Snadebøl er i Leck sogn,

mvh
jensaxel

Fra : Rune Hårstadsveen

Dato : 05-02-02 22:20

Tusen takk for opplysninger! Til Scheel kan jeg nevne at boka er bestilt fra
biblioteket. Til jensaxel må jeg spørre - er Snadebøl og Stadum gårder,
landsbyer, skolekretser eller hva er det? Har du noen tanker om hvilke
kilder som kan hjelpe meg videre på min søken etter opplysninger om Carsten
Janke og hans aner?

Uansett - hjertelig takk til begge!

Med vennlig hilsen,
Rune Hårstadsveen
jensaxel <jensaxel@post4.tele.dk> skrev i
meldingsnyheter:3c5fddb3$0$22263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : jensaxel

Dato : 06-02-02 14:45

Snadebøl og Stadum er landsbyer i Leck sogn, Kær herred, Sydtønder Amt. En
kort beskrivelse af af sognet finder du i "hertugdømmet Slesvig af J.P.Trap,
slægtforskningen er i Sydsslesvig er lidt besværlig, da kirkebøgerne ikke
er mikrofilmet og der findes ikke landsarkiver som i Danmark, men
kirkebøgerne er samlet i provstiernes kirkebogskontorer, hvor man nok først
skal aftale tid. Du vil nok også få gavn af at låne bogen slægthistorie i
Sønderjylland af Hans H Worsøe. Tønder Lokalhistoriske arkiv har vist nok
også kopi af kirkebøgerne for Leck sogn, da Leck sogn jo tidligere hør til
Tønder amt.