Akkorder på klaver ...
Fra : David Eliasen

Dato : 03-02-02 23:01

Hejsa!

Jeg er lige begyndt at spille klaver (3 uger) og har lidt problemer med at
finde ud af alle de forskellige akkorder der findes. Er der nogen, som har
et godt link, god bog eller lignende, som de kan anbefale?

Mange tak,
David

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 04-02-02 00:15

"David Eliasen" <dontusethisemail@itwontwork.com> skrev i en meddelelse

Hej David
Du kan feks hoppe ind på www.pianobar.dk
I højre side af forsiden er der en boks med en tekst "try our online
education", klik på den og voila du er inde på en site der viser dig en
masse af akkorderne....
God fornøjelse

--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-02-02 18:09

"Flying Hotdogs" skrev:

> Du kan feks hoppe ind på www.pianobar.dk
Pas på. Der er fejl i den, så jeg ville ikke regne med den!

For eksempel påstås det, at en A6 består af tonerne a, cis, e og f (det
skal være fis). Desuden er der rod vdr. noneakkorder (der undertiden
vises uden grundtone, undertiden uden septim).

Endelig bruges engelske tonenavne, hvilket selvfølgelig er ok, men det
er nu rarere med de danske...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 04-02-02 01:25

"David Eliasen" <dontusethisemail@itwontwork.com> wrote in message
> [...]
> finde ud af alle de forskellige akkorder der findes. Er der nogen, som har
> et godt link, god bog eller lignende, som de kan anbefale?

http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/

Det er dejligt let og brugervenligt.

Jacob

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-02-02 18:09

Jacob Skaaning skrev:

> http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
>
> Det er dejligt let og brugervenligt.
Enig.

Desværre er en del af tonenavnene teoretisk forkerte, hvilket
selvfølgelig ikke gør noget, hvis man bare skal spille akkorderne og
skalaerne. Hvis man derimod skal notere dem på noder, så er det ikke så
godt. Eksempel: En E-durakkord siges at bestå af tonerne E, Ab og B, men
det skal være (på engelsk) E, G# og B (eller e, gis og h på dansk).

For resten skal man huske at være opmærksom på, at visse akkorder
spilles på en bestemt måde. For eksempel underforstås det som regel, at
tertsen udelades i en 11-akkord, hvilket ikke fremgår af oversigten.

Og igen er det ærgerligt, at der ikke bruges danske tonenavne...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Mikster

Dato : 04-02-02 22:40

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse

> Enig.
>
> Og igen er det ærgerligt, at der ikke bruges danske tonenavne...

Fuck de danske tonenavne...

VH MIKKEL (Frustreret dansk tonenavns-lærling)

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 05-02-02 12:03

"Mikster" <mikkel-sif@ofir.dk> wrote in message

> "Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse

> Fuck de danske tonenavne...
>
> VH MIKKEL (Frustreret dansk tonenavns-lærling)

:)

Jeg har også sat mig til at ignorere de danske tonenavne i første omgang...
De node/akkord-samlinger jeg har, er alle engelske.

Jacob

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-02-02 10:03

Jacob Skaaning skrev:

> Jeg har også sat mig til at ignorere de danske tonenavne i første
> omgang...

Det er ellers ikke så frygtelig indviklet:

Tonenavne skrives med små bogstaver, f.eks. "a", "c" og "d".

Forhøjelse angives med "-is". De engelske "D#" og "A#" hedder altså
"dis" og "ais" på dansk.

Sænkning angives med "-es" eller ved vokal "s". De engelske "Db" og "Gb"
hedder "des" og "ges", mens "Eb" og "Ab" hedder "es" (ikke "ees") og
"as" (ikke "aes").

Stamtonen (den hvide tangent) mellem a og c hedder "h" (på engelsk "B").
Et sænket h hedder "b" (ikke "hes") (på engelsk "Bb").

Det er det...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 06-02-02 14:54

In message <3c5f002a$0$264$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
date 4 Feb, wrote a daemon named Mikster:

>Fuck de danske tonenavne...

Jeps, lad os få de italienske igen 'si bemolle maggiore' styrer ;)

Hvordan har I det med engelske nodeværdinavne? Hemidemisemiquaver.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 23-02-02 15:39

Alex Bach Andersen skrev:

> Jeps, lad os få de italienske igen 'si bemolle maggiore' styrer ;)
Arrrgh...

> Hvordan har I det med engelske nodeværdinavne? Hemidemisemiquaver.
Jeg roder altid rundt i de engelske værdier! Semibreve, minim, crotchet,
quaver, semiquaver. Puha.

Jeg har i øvrigt samlet en række engelske musikudtryk og oversættelsen
til dansk på http://cyrk.dk/musik/engelsk/

Her kan man ud over "semiquaver" osv. også finde "Augmented sixth
chord", "Auxilary note", "Pedal point", "Open score" og "Middle-eight"
og meget mere...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen