Kampen om Gallien?
Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 03-02-02 22:14

Har set ovennævnte i min videobutik og overvejet at leje den. Coveret
snakker om Vergingetorix og Cæsar, og når man kender sin Asterix ringer
disse navne et eller andet sted. Nogen der har set denne? Thoughts? -chris

Fra : Zeki

Dato : 03-02-02 22:25

Yiiiiiiiikes ! Undgå, undgå!!!

Ærgeligt at sådan en interessant historisk begivenhed (historiens største
enkeltstående slag) bliver lavet som en B-film produktion. Selv ikke Max Von
Sydow og den fremragende tyske skuespiller, Klaus Maria Brandauer
(Mephisto)- her som Cæsar med et tysk accent (!) - kan stille noget op, når
de indgår i et cast med B-skuespilleren over dem alle, Christopher Lambert.

Fy for pokker, en stinker...

Zeki

Fra : Enzo

Dato : 03-02-02 22:40

når
> de indgår i et cast med B-skuespilleren over dem alle, Christopher
Lambert.

> Fy for pokker, en stinker...
>
> Zeki

....Jeg synes nu, at Subway var fed nok...

Fra : Zeki

Dato : 03-02-02 22:44

> ...Jeg synes nu, at Subway var fed nok...

Ja, 'Highlander 1', 'Sicilianeren' (en meget undervurderet film) og 'Knight
Games' var også gode, men de sidste 10 år har han ikke lavet andet end
direkte-på-video film, den ene mere pinlig end den anden.

Zeki

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 11:55

Zeki wrote:

> Ja, 'Highlander 1', 'Sicilianeren' (en meget undervurderet film) [...]

Interessant! Jeg har læst 'Sicilianeren', og syntes den var fremragende, da
den også er skrevet af Mario Puzo, ham der skrev 'Mafia', dvs. romanen bag
'Godfather'. Så vidt jeg kan se har 'Sicilianeren' fået 5.0 i snit ud af kun
275 stemmer på IMDb. Du skriver den er meget undervurderet, men hvordan er
den i forhold til Godfather filmene?

--
Mvh. Martin

Fra : Zeki

Dato : 05-02-02 13:02

> (...) Du skriver den er meget undervurderet, men hvordan er
> den i forhold til Godfather filmene?

Det er svært at sammenligne.

For det første hænger den dårlige karakter som filmen fik sammen med at
amerikanerne blev præsenteret for en cuttet version da den fik premiere.
Derfor blev den ret dårligt modtaget (præcist det samme skete i øvrigt med
Leone's mesterværk 'Der var engang i Amerika').

For det andet, til forskel fra 'Godfather' så tager 'Siclianeren'
udgangspunkt i en faktuel historisk begivnhed: Salvatore Guliano - en slags
'Robin Hood' type, som efter 2. Verdenskrig benyttede Siciliens tumult til
at skabe bedre vilkår for de fattige.

Jeg mener at Cimino's 'Sicilianeren' - i den uklippede version - er meget
tæt på at være et mesterværk. Musikken er fantastisk og episk, stemningen og
skuespiller-præstationerne er over middel (Joss Ackland er helt forrygende
som den aldrende godfather som prøver at tage Guiliano under sine vinger) og
historien følger Puzo's roman ganske godt.

Problemet er måske Christopher Lambert. Selvom han i filmen 'ligner' har han
som skuespiller ganske ikke spændvidde til at udfylde denne slags store og
nærmest episke roller. Han virker ganske enkelt i flere scener utroværdig.

Jeg mener dog at 'Sicilaneren' er en bedre film end 'Godfather 3'.

Zeki

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 13:55

Zeki wrote:

> [...]
og
> historien følger Puzo's roman ganske godt.

Ok, men Michael Corleone er ikke med som han er i bogen, ifølge IMDb. Dette
betyder selvfølgelig ikke det store, da hans rolle svjh ikke var af særlig
betydning.

> [...]
> nærmest episke roller. Han virker ganske enkelt i flere scener utroværdig.

Man skulle måske bevise efter 'Highlander' at han var en skuespiller af rang
og ikke den B-skuespiller han er?!

> Jeg mener dog at 'Sicilaneren' er en bedre film end 'Godfather 3'.

Jeg elsker 'Godfather'-sagaen, 3´eren er ikke tilnærmelsesvis så god som de
andre, men den holder. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke anede, at
'Sicilianeren' var filmatiseret - før denne tråd! :)
Nu vil jeg prøve at se om, denne film evt. kan skaffes eller lejes, men i og
med den ikke lyder særlig udbredt bliver det nok svært... hmm...

--
Mvh. Martin

Fra : Zeki

Dato : 05-02-02 14:51

> Ok, men Michael Corleone er ikke med som han er i bogen, ifølge IMDb.
Dette
> betyder selvfølgelig ikke det store, da hans rolle svjh ikke var af særlig
> betydning.

Huh? Så vidt jeg husker er den eneste reference der er til Corleone-familien
i romanen 'Sicilianeren' den, at Guliano skulle flygte til USA med hjælp fra
Corleone-familiens indflydelser? (her har Puzo selvfølgelig 'pyntet' på
virkligheden)

Zeki

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 15:52

Zeki wrote:

> [...]
fra
> Corleone-familiens indflydelser? (her har Puzo selvfølgelig 'pyntet' på

Nu læste jeg godt nok bogen for omkring et år siden, men historien om
Guliano forekommer, mens Michael Corleone holder sig i skjul for hans
fjender i USA. Det er korrekt, at han tilbyder Guliano at tage med til USA,
da Michael skal før eller senere kan vende hjem. I bogen får vi nogle få
vinkler på historien set fra Michaels synspunkt, at Don Croce er en
skruppelløs ærkesiciliansk mafiaboss, der intet skyr for at manipulere og
forråde, det der kan blive det frie Siciliens rigtige redning - Salvatore
Guliano.

Men som sagt har jeg ikke set filmen, i triviaen på IMDb står der bare, at
de har været nødt til at skrive Michael Corleone ud af filmens historie.
Derfor har jeg heller ingen anelse om, præcis hvilken indflydelse dette får,
men kan kun granske om det.
Og i virkeligheden var det heller ikke det, jeg fandt så spændende ved
bogen, men nærmere den komplekse beskrivelse Mario Puzo gav af et siciliansk
samfund, præget af fattigdom, høj korruption, kodeks og ære over for sin
familie - og i alt dette en mand, der ville ændre Sicilien... og måske
Italien.

--
Mvh. Martin

Fra : Zeki

Dato : 05-02-02 16:09

> (...) historien om
> Guliano forekommer, mens Michael Corleone holder sig i skjul for hans
> fjender i USA.

Hvad?!? Guilano havde da ikke fjender i USA! Du mener vel "sine" ?
Men korrekt - tidsmæssigt passer det også fint. Det må vel være
hvad...1947-48?

> (...) I bogen får vi nogle få
> vinkler på historien set fra Michaels synspunkt ...

Dette husker jeg intet om!

> [...]
> forråde, det der kan blive det frie Siciliens rigtige redning - Salvatore

Jeg synes tværtimod at vi flere steder får et sympatisk indtryk af Don
Croce. Guilano er jo for ham sønnen som han aldrig fik. I filmen ser man i
nogle af de konkluderende scener hvordan Croce angrer (igen...Ackland er
fantastisk i denne film) - så "skruppeløs" er da en sandhed med
modifikationer.

> [...]
> de har været nødt til at skrive Michael Corleone ud af filmens historie.
> Derfor har jeg heller ingen anelse om, præcis hvilken indflydelse dette

Hmm, som jeg har nævnt før kan jeg ærligt talt ikke erindre at Corleone har
nogen som helst direkte indflydelse på selve hovedstrukturen/fortællingen om
'Sicilianern' så nogen stor indflydelse har det vel næppe haft.

> [...]
> samfund, præget af fattigdom, høj korruption, kodeks og ære over for sin
> familie - og i alt dette en mand, der ville ændre Sicilien... og måske

Præcist! Og det er lige præcist dette der gør 'Sicilaneren' - både som roman
og film - så interessant. Den er mere end en velskrevet 'røverhistorie',
fordi at den bygger på autentiske begivenheder.

Zeki

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 16:33

Zeki wrote:

> Hvad?!? Guilano havde da ikke fjender i USA! Du mener vel "sine" ?
> Men korrekt - tidsmæssigt passer det også fint. Det må vel være
> hvad...1947-48?

Det var en skæv formulering... Det var naturligvis M. Corleones fjender i
USA, jeg mente. :)
Og ja, slutningen af fyrrerne passer nok meget godt.

> [...]
> nogle af de konkluderende scener hvordan Croce angrer (igen...Ackland er
> fantastisk i denne film) - så "skruppeløs" er da en sandhed med

***SPOILER***

Her er jeg til gengæld rimelig uenig. Min opfattelse af Don Croce er, i
henhold til bogen endnu engang, at han nok på overfladen virker sympatisk
overfor Guiliano, men som de mafiabosser er, så er de jo ikke andet end
slanger. Don Croce er jo den, der "manipulerer" Prisciotta, som er Guilianos
højre hånd og bedste ven, til at myrde Guiliano. Croce siger til Prisciotta,
at det er bedst for Sicilien... men i virkeligheden er det bedst for Croce,
så hans nære forbindelser til den italienske regering består, og så denne
regering ikke falder fordi den i vrkeligheden er bundkorrupt. Croce vil jo
ikke andet end at redde sit eget skind og bevare sin magt, så de tårer, du
snakker om, er ikke andet end krokodilletårer...

***SPOILER SLUT***

> [...]
om
> 'Sicilianern' så nogen stor indflydelse har det vel næppe haft.

Nej, han har ingen reel indflydelse på handlingen, vel at mærke andet end at
han kort møder Guiliano og som tidligere skrevet tilbyder denne, at tage med
til USA.

--
Mvh. Martin

Fra : Zeki

Dato : 05-02-02 16:46

[Snip...en masse om Don Croce]

Du har nok ret i forhold til bogen. Min hukommelse er dog stærkere mht
filmen end romanen, og i den får man i hvert fald et lidt mere 'rosenrødt'
billede af manden. En form for hyggeonkel der dog under overfladen er en
slange. Men i føromtalte scener med Croce i filmen er formålet helt bevidst
fra Cimino's side at tilskueren skal have sympati for ham.

Glem desuden ikke at Guilano var ved at gå over til kommunismen. Så når Don
Croce udtaler sig om hvad der er "bedst for Italien" mener jeg da ikke at
'det' [host...host] udelukkende var få at hytte sit eget skind.

Zeki

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 16:59

Zeki wrote:

> [...]
bevidst
> fra Cimino's side at tilskueren skal have sympati for ham.

Ok, og du har jo nok ret i forhold til filmen... Men castingen af Joss
Ackland er vel også bevidst, idet han altid er utrolig god som skurk, men
sådan er der jo så meget...

> [...]
> Croce udtaler sig om hvad der er "bedst for Italien" mener jeg da ikke at
> 'det' [host...host] udelukkende var få at hytte sit eget skind.

Nej, det er jeg skam enig i. Italien var et land, som efter fascismens fald
led under et større anarki i det sydlige Italien, der var mere eller mindre
regeret af Don´erne. Kommunismen var en hård nyser for dem, da det tiltrak
folket. På dette tidspunkt taget i betragtning kunne man jo diskutere om en
"lille hurtig" revolution ville være godt, og om det ville skabe bedre
vilkår for de fattige, men på længere sigt, var det måske meget dum ting at
kaste landet ud i. På sin vis tror jeg derfor, at Croce bruger ordvalget
"bedst for Italien" i to betydninger. Bedst for ham og bedst for landet...

--
Mvh. Martin

Fra : Zeki

Dato : 05-02-02 17:12

Grrrr...nu får jeg jo helt lyst til at se filmen igen. Jeg tror næsten at
jeg vil lade proshop bestille den hjem til mig. Hvis du finder et andet
sted, er du så ikke sød at poste det i denne NG?

Zeki

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 17:18

Zeki wrote:

> Grrrr...nu får jeg jo helt lyst til at se filmen igen. Jeg tror næsten at
> jeg vil lade proshop bestille den hjem til mig. Hvis du finder et andet
> sted, er du så ikke sød at poste det i denne NG?

Hehe...jo, helt sikkert!

--
Mvh. Martin

Fra : Zeki

Dato : 06-02-02 04:43

Her er i hvert fald en meget spændende side om hvad der rent faktisk skete i
virkligheden:

http://www.sicilian.net/salvatoregiuliano/english/turiddu.html

Zeki

Fra : Martin Møller

Dato : 06-02-02 11:06

Zeki wrote:

> Her er i hvert fald en meget spændende side om hvad der rent faktisk skete
> virkligheden:
>
> http://www.sicilian.net/salvatoregiuliano/english/turiddu.html

Tak! Det var i grunden meget spændende læsning.
Jeg fandt i øvrigt et sted, hvor man kan købe filmen på DVD, hvis du ikke
allerede har været inde på siden:

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00005QAP2/ref=ase_internetmoviedat/1
04-3969237-1204739

Der er også en del kommentarer fra brugere på siden. Samt en kommentar fra
Maltin.

--
Mvh. Martin

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 04-02-02 00:12

Ok, prøv at være mere specifik; hvad gør den forkert?

Fra : Piotr Duda-Dziewierz

Dato : 04-02-02 00:43

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, prøv at være mere specifik; hvad gør den forkert?

Jeg lejede den med et par af mine venner, der trængte til et god episk
krigsfilm.

Vi blev så utroligt skuffede!

Et par ting der er helt forkerte:

1) Teknikken: Man skal ikke lave den slags film i dag hvis ikke man har
budgettet i orden. I slagscenerne er der en del "Tordenskjolds soldater"
scener hvor man ser de samme legionærer marchere frem hvorefter der klippes
og man ser de samme stakler fra en anden vinkel. Generelt får man aldrig
særligt mange soldater at se på en gang undtagen ved et udzoomet
landskabsbillede hvor man tydeligt kan se at baggrunden er malet lærred...
suk!

På et tidspunkt ( sent i filmen) er der en scene hvor gallerne stormer frem
og der bliver klippet til romerne der svarer med en masse pileregn. På det
tidspunkt siger min ven Jakob (belært af de elendige effekter indtil nu) :
"Nu klipper de guddødme garanteret over til en masse døde gallere!" ... Han
havde ret. Ingen kamp. Ingen nedslagtning. Totalt kikset. Slagscenerne må
generelt siges at være noget af det værste jeg nogensinde har set.

2) Lambert er helt vildt utroligt grim i den film! Jeg plejer ikke at tage
mig af den slags detaljer men det var et klart distraktionsmoment filmen
igennem!

3) Historien er fyldt med grimme klicheer.
- Helten får sit kald da han skal hævne sin far (klassiker!).
- Han oplæres i fægtekunsten af en mester (en af de pinligste kampscener i
nyere tid!)

Jeg ville egentligt fortsætte men bruge mere tid på at beskrive den film?
Jeg tror det ikke...

Konklusion: Rigtig dårlig film. Kan anbefales til folk med ekstrem interesse
i de galliske krige, da det vil give dem stof til mange timers diskussion
omkring de historiske unøjagtigheder i den.

Der er en formildende element... Der er en scene med Brutus og en kande vin
der fik os til at grine som sjældent før :)

Piotr.

Fra : Lasse Martin Jensen

Dato : 04-02-02 02:21

Hvis det er den med Christopher Lambert, så lad den stå på hylden den
stinker for vildt...plottet er set mange gange før, skuespillerne ligner
nogen som helst ikke ville være der, på dvd udgaven er lyden og teksten er
forkert synkroniseret så teksten kommer først et sekund efter de er begyndt
at tale og den er alt for lang der kunne sagtens have været trukket en halv
time fra ligesom med pearl harbor. kort den stinker......
tag istedet for ind og se Vanilla Sky, hvilket er en glimrende film...
--

Sincerely / Venlig Hilsen

Lasse M. Jensen

lmj@lmjonline.dk