BILLED-DATABASE (Fotografier)
Fra : Steven Gloerfelt-Tar~

Dato : 03-02-02 21:22

Jeg har ofte set at man efterlyser gamle billeder/fotografier af slægtninge,
bygninger, steder og andet.
På en hel del af de gamle fotografier jeg er i besiddelse af, er der trykt
navnet på den fotograf/det atelier, der har lavet fotografiet.
Jeg ved fra tidligere undersøgelser her i DK, at mange fotografer gemmer
negativer/billeder med oplysninger om person/sted og som regel også dato og
år.
Det er også set, at en ny ejer af en sådan forretning overtager alle de
gamle film/negativer/billeder.
Ved nogen her, om der p.t. findes et samarbejde (á la Interflora måske) hvor
man kan søge efter gamle billeder? Og hvis ikke det findes, kunne det være
en idé at tage op til overvejelse/debat?

Med venlig hilsen

Steven Gloerfelt-Tarp
stevencc@worldonline.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 04-02-02 13:17

"Steven Gloerfelt-Tarp" <stevencc@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved fra tidligere undersøgelser her i DK, at mange fotografer gemmer
> negativer/billeder med oplysninger om person/sted og som regel også dato
og
> år.

Man skal blot være opmæksom på at de personnavne der er oplyst i
fotografernes protokoller ikke omhandler de fotograferede, men derimod dem
der bestilte billederne.

> Det er også set, at en ny ejer af en sådan forretning overtager alle de
> gamle film/negativer/billeder.

Desværre også det modsatte. Jeg har en beskrivelse af en fotograf der havde
en ansat til - i flere dage - at knuse de gamle glasplader. Ærgerligt, for
der lå jo en enorm kulturskat gemt i de plader.

> [...]
være
> en idé at tage op til overvejelse/debat?

Der er adskillige arkiver der er begyndt at indsamle gamle billeder og jeg
mener det er Ålborg der har lagt en del ud på nettet (der har været en tråd
der beskæftigede sig med det, men jeg kan ikke huske detaljer). Også det
kgl. bibliotek har en anselig samling på flere hundred tusinde af gamle
fotografier, men jeg synes det er et 'tungt' billedarkiv at arbejde med -
alene prisen for at få lavet en kopi kan godt skræmme lidt, især fordi man
ikke er sikker på hvem der er blevet fotograferet.
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Steven Gloerfelt-Tar~

Dato : 04-02-02 16:41

Hr. Bent Fleron,
Tak for din besvarelse.
Nogle kan der vel også være tale om at de fotograferede er de samme som
bestilte fotografiet(erne).
Ja, det er brandærgerligt, at så mange billeder er gået tabt - også den
situation du beskriver hvad en medarbejder i dagevis har stået og smadret
gamle glasplader.
Jeg er så heldig at have nogle få stykker af de gamle glasplader. Ved et
tilfælde kom jeg i besiddelse af en glasplade, der forestiller en grønlandsk
kvinde i nationaldragt. Det lå i den lille pose det i sin tid blev afleveret
i af fotografen:
Nørrebros Foto-Magasin, Artur Meyer, Nørrebrogade 30, København, bestilling
nr. 35945. Kunden var en Herr. Søby.
Måske er der nogen der kan bruge disse oplysninger!
På nogle af de udenlandske hjemmesider har jeg set, at man beder brugerne om
at lægge deres egne billeder - med oplysninger - ud på siden hvor de så kan
hentes af evt. interesserede. Så vidt jeg er orienteret, er det gratis.
Måske kunne den samme idé bruges her i DK?
Med venlig hilsen
Steven Gloerfelt-Tarp
stevencc@worldonline.dk

Fra : B. Mathias Askholm

Dato : 04-02-02 21:40

> [...]

> en ansat til - i flere dage - at knuse de gamle glasplader. Ærgerligt, for
> der lå jo en enorm kulturskat gemt i de plader.

Jeg er bange for at mange- vist især gamle forogtafter - hvade en vis berøringsangst, forstået på en måde at de frygtede andre skulle komme i nærhedne af deres negativer.

For godt 20 år siden besøgte jeg nogle gange dansk fotografis nestor, Aage Remfeldt, da han skulle til at blive 90. Ved en af lejlighederne fortalte han at han havde gravet sine gamle negativer ned i haven; han skuylle ikke ha andre til at nyde godt af sit arbejde. Han planlagde selv et museum for sine billeder, men om det er blebvet til noget ved jeg ikke.

En af mine pudsige oplevelser var da jeg spurgte hvbor gammelt hans kamera var. "Det har jeg ingen anelse om" svarede han, "men optikken er ny, den fik jeg i 1918." - En 48 cm!! Zeiss som han havde fået i Oslo gennnem det tyske militær der ellers ikke på det tidspunkt tillod så lange brændvidder til civilt brug.

Børge

Fra : Per Christiansen

Dato : 05-02-02 23:07

Det med at smide gamle fotografier og glasplader ud, hører ikke kun fortidem til. I de fleste af de dødsboer hvor der ikke er
arvinger, eller hvor arvingerne er flere slægtsled fra afdøde, er det meget almindeligt at smide sådant materiale ud !

Jeg har igennem de seneste år opkøbt ( og køber stadig) fotoalbums, enkelte billeder , glasplader og i øvrigt også gamle dokumenter som f.eks skudsmålsbøger. Jeg ved næsten aldrig hvem der er på billederne, men jeg kan ikke bære at tænke på
at de måske bliver splittet op ved at enkelte "interessante" fotos sælges fra, og resten smides væk.

Der hersker desuden en opfattelse hos de fleste antikvitets- og dødsboopkøbere, der mener at private fotos er så personlige at
de skal destrueres sammen med personlige papirer som dåbs- og vielsesattester.

Jeg har en ide om en gang med tiden at scanne mine tusindvis af gamle fotos og lægge dem på CD-er, sorteret efter fotografens navn. I Amerika hvor man kan tjene penge på alt, har jeg haft et link til genealogyphotos.com, men da jeg prøvede denne hjemmeside for et øjeblik siden kunne den ikke findes. På den hjemmeside kunne man ellers on-line bestille kopier af
gamle
fotos, sorteret efter navn på den / dem på billedet ! Formedelst et i øvrigt rimeligt gebyr kunne man så bestille en god kopi.

Men endnu en gang vil jeg opfordre alle til at tage hånd om gamle fotos og gamle dokumenter, også selv om du ikke kender
personerne på billedet. Hvis du hos genbrugshandlere kan få dem til en rimelig pris f.eks et par kroner pr. stk bør du slå til.
Fantasipriser på 40-50 kr pr. stk eller mere møder man af og til. Om enkelte billeder sælges til sådanne priser kan man kun gisne om. - Men måske er vi tilbage til situationen hvor man udvælger et par billeder, f.eks soldaterbilleder, sætter dem i en
tidtypisk ramme og forlanger 200,- for det. Resten af billederne bliver blot smidt væk eller forsvinder i mængden af andet
skrammel i butikken.

Mvh. Per Christiansen, Hillerød

Fra : Steven Gloerfelt-Tar~

Dato : 06-02-02 00:04

Per Christiansen,
Ja, ærgerligt er det at så meget af den gamle kulturarv af interesse for
genealoger og andre blot forsvinder.
For ikke så længe siden, fik man gjort kål på en hulens masse uvurderligt
sølvtøj, der blot endte i en smeltedigel. Sølvprisen var høj og mange tømte
skabe og skuffer! En skam.
For nogle år tilbage, var det så sølvet i de gamle fotografier man var ude
efter! Så blev der brændt billeder i titusindvis.
Der hænder at jeg ser mig lidt om i marskendiserforretninger (jeg leder
efter en speciel lampe lavet af en granat), og hvis jeg falder over nogle
gamle albums til en rimelig penge kan jeg jo give dig et praj.
Jeg har et gammelt album, som indeholder en del billeder af en slægt ved
navn Adolhp. Ingen har været interesserede i disse billeder, men jeg har
ikke nænnet at smide det ud. Hvis du er interesseret, må du få det til evig
arv og eje.

Med venlig hilsen

Steven Gloerfelt-Tarp

Fra : Per Christiansen

Dato : 06-02-02 23:57

> Hej Steven !

Det tager jeg meget gerne imod, for selv om ingen har interesse i billederne nu,
kan det være at det dukker op senere.Ofte kan der være helt andre
indgangsvinkler til personerne på billederne, f.eks hvis der er billeder fra
højskoler, soldaterbillleder eller lignende.

For ca. 4 år siden købte jeg en stor støvet klods af en udklipsbog hos en
genbrugshandler. Den ligner nærmest en gravsten
i miniformat ! Det viste sig at være et udklipsalbum med invitationer til
forlovelsesfest i 1909 og senere bryllup året efter.
Brylluppet stod mellem Alfons Vaupel, Københavnsk fabrikant og Meta Rippe fra
Bremen, Tyskland. Alt er der lige fra
festtelegrammer, sange, menukort, visitkort, ja selv de gamle silkepapirshatte
fra brylluppet i 1910 ligger der !!
Genbrugsforretningen lukkede kort tid efter med den følge at 95 % af varelageret
blev kørt på forbrændingen. Tænk hvis en
sådan spøjs genstand var gået til ? Min forespørgsel her i gruppen om Vaupel og
Rippe gav ikke bid, heller ikke Kirsten
Vaupel ville kendes ved familieforbindelsen.

Lad os aftale vedr. afhentning i en privat mail. - Jeg glæder mig !