Opdatering af software?
Fra : Nitz

Dato : 06-01-01 08:55

Jeg har hørt at det er forretningens pligt at opdatere softwaren på éns
mobil så længe der er garanti på den. Er det rigtigt?

--
Med venlig hilsen/Regards
Nitz

Fra : Fisker

Dato : 06-01-01 09:03

> Jeg har hørt at det er forretningens pligt at opdatere softwaren på éns
> mobil så længe der er garanti på den. Er det rigtigt?

Såfremt der er "bugs" i din software, så skal de udskifte din software.

\Mandal

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-01 16:58

Fisker wrote:

> Såfremt der er "bugs" i din software, så skal de udskifte din software.

Ikke helt korrekt. Hvis du påpeger en fejl, så kan du påberåbe dig din
12 måneders reklamationsret, og få sælger til at udbedre fejlen.

Det samme gælder f.eks. med din kopi af Windows. Hvis den går ned
kan du forlange at Microsoft retter fejlene, eller lader købet gå
tilbage. Hvis du har købt en bærbar med Windows præ-installere, så
burde man efter 11 1/2 måned kunne hæve købet og få alle penege tilbage
medmindre Microsoft kan rette problemet. Det burde lære PC fabrikanter
ikke at præ-installere styresystemer på de maskiner de sælger :)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-01-01 17:19

> [...]
> medmindre Microsoft kan rette problemet. Det burde lære PC fabrikanter
> ikke at præ-installere styresystemer på de maskiner de sælger :)

Problemet ved den påstand er, at der kan være mange flere årsager til
problemet end der kan på en mobiltelefon.
I en PC, kan det både være hardware, og software fra andre firmaer end lige
M$ der er skyld i at det går ned. Hardwarefejl er rimelig nemme at opdage,
men at finde ud af hvilket stykke software der er skyld i at windows crasher
er jo lidt svært - da det jo tit er en kaskadeeffekt, hvor det først er en
lille programstump som fejler, og så pludselig får meget større programmer,
og måske endda hele operativsystemet til at crashe. At man så kan
argumentere for at operativsystemet skulle være programmeret så det ikke
kunne gå ned, er en anden ting.
I en mobiltelefon, er det samme firma der leverer hardware og software, og
der bliver nok ikke installeret ret mange andre programmer, end den firmware
som fabrikanten har lagt ned i den - så på den måde er det langt lettere at
påvise hvem der har skylden/fejlen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-01 20:29

Flemming Joensson wrote:

> [...]
> problemet end der kan på en mobiltelefon.
> I en PC, kan det både være hardware, og software fra andre firmaer end lige

Hvis du kører Windows 95/98, så har Microsoft sikret sig at du ikke anvneder
dem som servere, ved at sørge for at de crasher efter 47 eller 48 dage. Dette
er tilfældet på en ren installation! Og hvis man finder en fejlliste på
nettet,
så kan man slå MS i hovedet med den. Det samme med mobiltelefoner.

> [...]
> som fabrikanten har lagt ned i den - så på den måde er det langt lettere at

Der er også SIM-kortet, som ogaså er en computer med software...

Fra : Fisker

Dato : 06-01-01 22:32

> Det samme gælder f.eks. med din kopi af Windows.

Nu køber du vel telefonen som en "samlet pakke", hvorfor du må forvente at
hele enheden fungerer.

\Mandal