At skifte vand i akvariet..
Fra : tarzan\\

Dato : 03-02-02 15:12

hej med jer!

Jeg står og skal til at iværksætte et 350ltr. akvarium inde i stuen og skal
have nogle diskus i det. Men med diskus hører jo også et stort arbejde mht.
til at skifte vand hver uge, og her kommer mit spørgsmål: er der en nem, og
tør måde, at skifte vand på ?
Man kan selvfølgelig bruge den gode gamle suge-ned-i-spand, og så løbe 16546
gange imellem akvariet og håndvasken med en spand, og få vand ud over det
hele når man skal fylde vand på akvariet igen... det må da kunne kunne gøres
nemmere?

Jeg har før haft diskus, og skulle skfite vand tit, men dengang var mit
akvarium
så tæt placeret på et køkken, at jeg brugte en slange direkte fra hanen -
men dette er desværre ikke tilfældet i dag..

Jeg håber i kan komme med nogle gode råd, og lidt om hvordan i gør hjemme
hos jer (vi har vel ikke alle en stor industrikælder hvor alt er
automatiseret ?)

Med venlig hilsen
Henrik Rask Petersen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 03-02-02 15:18

Køb en 1" vandslange, og sørg for er den er et par meter længere end
afstanden fra dit akvarie til afløbsristen i din bruseniche - akvariet vil
"næsten" altid være placeret højere end din afløbsrist, hvorfor tricket med
"forbundne kar" også vil virke her.
Jeg tømmer med en 1" slange halvdelen af mit 250 liters på 4-5 minutter,
bagefter presser jeg slangen ud over studsen på min vandhane i køkkenet, der
passer den præcist - det er ikke sikkert den gør det for dig, så må du evt.
i byggemarkedet og kigge efter nogle lynkoblinger el. lign.
På denne måde kan du skifte vand i dit 350 liters på 15 min. hvis de er kvik
:)

Mange hilsner

Hans

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 03-02-02 15:42

Hej,

Jeg anvender en haveslange (selvfølgelig kun til indendørs brug) til dette
formål. Jeg sænker så et motorhoved ned i akvariet og lader den tømme så
meget som jeg ønsker. Derefter er det bare at hælde koldt vand i fra hanen.
Når du nu har diskus, skal du nok overveje at lade vandet modne samt ramme
den rigtig PH (ca. 6-6.5), samt blive de ca. 29-30 grader i en regntønde
eller lign. Du kan godt benytte koldt vand, da dette simulerer at det regner
i Amazon, da temperaturen så vil falde nogle grader. Dette kan få dem i
yngle humør, hvis det er det du ønsker.

Men altså motorhovedet er løsningen.

Håber du kan bruge rådet.

Nikolaj

Fra : J@N

Dato : 03-02-02 16:50

En ganske alm. haveslange og så forbundne kar, det er alt... glem alt om
motorpumpe osv.
En 1 tomme slange er god til store akvarier (> 1000 liter), for voldsom og
uhåndterlig til mindre, hvor en alm. haveslange er bedst.

Jan

Fra : ole larsen

Dato : 03-02-02 18:01

J@N skrev i meddelelsen ...
> [...]
>En 1 tomme slange er god til store akvarier (> 1000 liter), for voldsom og
>uhåndterlig til mindre, hvor en alm. haveslange er bedst.

Og hvis man så laver en alarm, hvor vandet er kontakten der skal advare når
akvariet er fyldt - virker det ikke så godt med blødt vand ( nedsat
ledningsevne).
Det morede vi os over den dag, mens vi tørrede op.

Ole

Fra : Inga Jensen

Dato : 03-02-02 22:33

Undskyld indblanding, men jeg fylder vand på med haveslange fra
badeværelset, hvad er forbundne kar? da jeg også gerne vil kunne tømme og
ikke kan suge så vandet løber med en så lang slange.
mvh Inga

Fra : Buhl

Dato : 04-02-02 01:08

Hej Inga
Nu har Jeg ikke lige min fysikbog ved siden af mig, men forbundne kar er en
lov om at væsker i to forbundne kar altid vil have samme vandstand, dvs.
vandet vil søge fra den beholderen med højeste vandstand til den med en
lavere vandstand. I akvarietilfældet vil vandet fra akvariet søge mod
vandstanden i kloakken - teoretisk set.

Vandet kan dog ikke løbe op ad af sig selv, man skal selv suge vandet op den
første del af slangen. Jeg plejer at kunne nøjes med et kraftigt sug i min
1" vandslange - ved en almindelig ½ " vil man kunne klare sig med mindre.
Når du har fået vandet op over "bakken" vil det af sig selv fortsætte med at
løbe gennem slangen og ned i dit afløb(søge mod den lavere vandstand),
indtil der ikke er mere vand i akvariet.

Håber det kunne rede trådene ud :)

mvh.
Hans

Fra : Henrik

Dato : 05-02-02 20:54

Fyld slangen med vand, og lad lidt løbe over i akvariet (et par liter er der
vel palds til)
Tag så slangen af ude i badeværelse og placer den ved afløbsristen. Så spare
man at suge i slangen.
Kræver dog at afløbet i badeværelse er under akvarieniveau.