hvad er kategori 6 kabler for en and?
Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 03-02-02 14:05

Hejsa Jeg har undret mig lidt over hvad det nu lige kategori 6 kabler er for
noget og hvad forskellen er mellem dem og kat. 5?

--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht-Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 14:17

"Christian Precht-Jensen" <christian@precht-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Jeg har undret mig lidt over hvad det nu lige kategori 6 kabler er
for
> noget og hvad forskellen er mellem dem og kat. 5?

Et Kat 6 kablingssytem har større båndbredde i forhold til kat 5 og kat 5e.

et kat 5 system har 100 MHZ og Kat 6 250 MHZ

I kat 6 er producenterne også blevet mere enige om standarten. Således at
der mere kan flettes forskellige kat 6 stik og paneler ind i systemet.. Og
testet mere korrekt.

Svjv er der endnu ikke kommet udstyr der udnyttet båndbredden i
kablingssystemet.

Men hvis der skal laves en installation, sats på kat 6. Det er en smugle
dyrere,, måske 10% Men det er dumt at spare på kabling.

Man skal så også huske at bruge Kat 6 stik, paneler og Patch kabler.

Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 03-02-02 14:30

> [...]
> dyrere,, måske 10% Men det er dumt at spare på kabling.
>
> Man skal så også huske at bruge Kat 6 stik, paneler og Patch kabler.

Ok fint! men kan man uden vidre koble kat 5 på kat 6 installationer?
--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht-Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 14:42

> Ok fint! men kan man uden vidre koble kat 5 på kat 6 installationer

Jo sagtens uden problemer. Det er bare en bedre installation.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-02 14:48

On Sun, 3 Feb 2002 14:42:10 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Christian Precht-Jensen" <christian@precht-jensen.dk> skrev i en meddelelse

>Jo sagtens uden problemer. Det er bare en bedre installation.

Og det er vel så heller ikke kat 6 længere?
Er det ikke en af de afgørende ting ved kat 6, at den ikke (kun)
handler om de enkelte komponenter i installationen, men om
installationen i sin helhed?

Mvh. Jørn

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 15:22

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er vel så heller ikke kat 6 længere?

Jo det er jo stadig en Kat 6 installation, hvis man benytter kat 6 hele
vejen igennem...

Udstyret hører jo ikke sammen med installationen...

> Er det ikke en af de afgørende ting ved kat 6, at den ikke (kun)
> handler om de enkelte komponenter i installationen, men om
> installationen i sin helhed?

Jo men ikke udstyret...

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 17:54

On Sun, 03 Feb 2002 14:47:48 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Og det er vel så heller ikke kat 6 længere?
>Er det ikke en af de afgørende ting ved kat 6, at den ikke (kun)
>handler om de enkelte komponenter i installationen, men om
>installationen i sin helhed?

Du har fuldstændigt ret.

Hvis alle komponenter i en channel fra PC til switch er cat 6, har du
en cat 6 channel.
Hvis 1 komponent udskiftes med et Cat5E komponent har du en cat5E
channel.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 17:50

On Sun, 3 Feb 2002 14:17:07 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

>der mere kan flettes forskellige kat 6 stik og paneler ind i systemet.. Og

Der findes stadig ingen leverandører som lover at man kan mixe deres
komponenter med komponenter fra andre leverandører

>Svjv er der endnu ikke kommet udstyr der udnyttet båndbredden i
>kablingssystemet.

Jo, 1000Base-TX

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 18:58

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Jo, 1000Base-TX

Hvad er forskellen mellem 1000Base-T og TX?

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 19:52

On Sun, 3 Feb 2002 18:57:59 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

>Hvad er forskellen mellem 1000Base-T og TX?

1000Base-T
er forholdsvis komplex og kører 4x250Mbps fuld duplex.
er bygget til at køre på de bedste Cat5 og alle Cat5E installationer

1000Base-TX
er forholdsvis simpel og kører 2x500Mbps Transmit og 2x500Mbps Recieve
er bygget til at køre på Cat 6
Forventes at koste ca som 10/100 kort.
Endeligt publiceret som standard i august 2001.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 20:15

> [...]
> er bygget til at køre på Cat 6
> Forventes at koste ca som 10/100 kort.
> Endeligt publiceret som standard i august 2001.

Så der er faktisk ikke den størere hastigheds forskel?

Hvad vil det give, når den har en seperart kanal til up og down?

Det er ikke mere latency på 1000-T end TX´eren?

De kort der laves til 1000 base-t idag, er testet til at køre ca. 580 Mbit
når der overføres en test fil... Der står desuden at det kan køre på kat-5
så burde det vel virke, bare at kat 5 er overholdt?

Men der kommer altså netkort til cat 6 til august?

Hvordan kan det være de er billigere, end de nuværende 1000-baseT ?

Du kan ikke anbefale et godt netkort. Det skal ikke være gigabit. men bare
have en gud CPU, som kan klare arbejdet. Istedet for computeren...

Jeg havde mpske også tænkt mig at købe mig et Netgear gigabit
http://www.netgear.com/product_view.asp?xrp=1&yrp=1&zrp=118

Så burde det vel have nok CPU til at gøre optimalt 100 megabit..

Jeg er nemlig vandt til rimeligt dårlig 100 mbit hastighed med mit skodkort.

Det koster dog en halv bondegård. Men prisen kan godt liiige gå an. Det
koster 870 Kroner hos
http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-nic/netnic22/netngga302t.html

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 20:52

On Sun, 3 Feb 2002 20:14:48 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

>Så der er faktisk ikke den størere hastigheds forskel?

Nej det er samme hastighed

>Hvad vil det give, når den har en seperart kanal til up og down?

Da cat 6 har større båndbredde end Cat 5E behøver man ikke køre
duplex.

>Det er ikke mere latency på 1000-T end TX´eren?

Nej det kan jeg ikke forestillemig.

>De kort der laves til 1000 base-t idag, er testet til at køre ca. 580 Mbit
>når der overføres en test fil... Der står desuden at det kan køre på kat-5
>så burde det vel virke, bare at kat 5 er overholdt?

Nej, Cat 5 er kun konstrueret til at transmitere på 1 par, Cat5E er
konstrueret til samtidig anvendelse af 4 par, derfor er der en række
nye parametre som skal overholdes.
Blandt andet Powersum next.

>Men der kommer altså netkort til cat 6 til august?

Standarden blev udgivet i August sidste år, hvornår der kommer
produkter til salg ved jeg ikke, men prototype kredse blev vist for
flere år siden.

>Hvordan kan det være de er billigere, end de nuværende 1000-baseT ?

Fordi elektronikken er meget simplere, og derfor koster mindre.

> [...]
>
>Det koster dog en halv bondegård. Men prisen kan godt liiige gå an. Det

Folk som ved meget mere end jeg om netkort, siger at Intels er det
bedste og mest stabile på markedet.
Det råd ville jeg selv følge hvis jeg skulle ud og købe nye kort.

Der kan dog være mange grunde til at du ikke kan opnå tilstrækkelig
høj overføringshastighed, netkortet er bare en mulighed, harddisk,
operativsystem, kabling m.m. kan være andre muligheder.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 20:58

> Nej, Cat 5 er kun konstrueret til at transmitere på 1 par, Cat5E er
> konstrueret til samtidig anvendelse af 4 par, derfor er der en række
> nye parametre som skal overholdes.

Ahh 2 pår ik....?

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 21:37

On Sun, 3 Feb 2002 20:58:06 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

>Ahh 2 pår ik....?

Nej 1 par.

Krav der sikre transmission på flere par samtidigt er først med i
Cat5E standarden.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 21:40

> Nej 1 par.
>
> Krav der sikre transmission på flere par samtidigt er først med i
> Cat5E standarden.

Helt ærligt,, den tror jeg altså ikke helt på....

For overhovedet at få netkortet til at kommunikere,, skal den bruge 2 par...

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 21:44

On Sun, 3 Feb 2002 21:39:56 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

>Helt ærligt,, den tror jeg altså ikke helt på....
>
>For overhovedet at få netkortet til at kommunikere,, skal den bruge 2 par...

Jamen det er da helt rigtigt.
Jeg skrev: samtidigt, hvis man kører half duplex anvender man ikke de
2 par samtidigt, det er altså understøttet af Cat 5.
Fuld duplex hvor man anvender 2 par samtidigt er ikke indeholdt i cat5
standarden.
At 100Base-TX så som oftest fungerer er fordi der er en del headroom.
Dette gælder ikke 1000Base-T som udnytter hele båndbredden på alle 4
par.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 22:00

> Jamen det er da helt rigtigt.
> Jeg skrev: samtidigt, hvis man kører half duplex anvender man ikke de
> 2 par samtidigt, det er altså understøttet af Cat 5.

Okay, det sætter jo sagen i et andet lys

Men jeg kunne dog ikke se noget sted du havde skrevet det

> [...]
> At 100Base-TX så som oftest fungerer er fordi der er en del headroom.
> Dette gælder ikke 1000Base-T som udnytter hele båndbredden på alle 4

Jeg var godt rystet over den installation der blev lavet hos en
boligforening... Et indlæg herinde fra, for et lille stykke tid siden..

Jeg var overbevist om, at det er gamle gamle kat 3 paneler de brugte.. Samt
at køre telefon over det samtidigt... Men de hævdede at de kørte 100 Mbit
full deplex på linierne.

Men for lige at snakke om noget andet...

Har du erfaringer med 802.11b Wireless til deling i en større givne
afstand....

Fx til deling af Internet til en boligforening i et villakvater...

hvor dyrt vil det blive pr. tilslutning
hvor lang række vidde

Hvor mange MAX tilslutninger er der endeligt på det trådløse net?

Er hastigheden Switchet, eller er den delt?

Det kunne da være sjovt at sætte lidt visioner igang om deling i vores bolig
forening...

Men man skal jo nok have en høj antenne op, samt et par stykker eller 3
baseenheder, med tilhørende retningsbestemte antenner.. Eller noget med 120
grader eller ligende. Og så i en afstand af ca. 1 KM.. Men så er problemet
jo, at brugeren også skal have en antenne op... Det ser ud til at sådanne
antenner er lidt dyre.. Især hvis det er hos hver bruger.-....

Intercitynet har en sådan løsning... Ved dog ikke hvad de bruger på
basestationen... gad vide hvad den antenne de bruger hos brugeren koster?

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 22:28

On Sun, 3 Feb 2002 22:00:10 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Har du erfaringer med 802.11b Wireless til deling i en større givne
>afstand....

Ja lidt.

>Fx til deling af Internet til en boligforening i et villakvater...
>
>hvor dyrt vil det blive pr. tilslutning

Et netkort koster jo 1000-2000 afhængig af tilslutning til PCen, USB
bliver jo bedre og bedre så det kan faktisk fungere og være nemt at
installere.
http://www1.avaya.com/enterprise/who/docs/usbclient/fullprodinfo.html

>hvor lang række vidde

Det er umuligt at sige uden at lave en dækningsprøve.

>Hvor mange MAX tilslutninger er der endeligt på det trådløse net?

Lige så mange som du vil tilslutte på en 10Mbps hub.

>Er hastigheden Switchet, eller er den delt?

Det er 11Mbps delt, den effektive båndbredde er omkring 5-7Mbps.

> [...]
>jo, at brugeren også skal have en antenne op... Det ser ud til at sådanne
>antenner er lidt dyre.. Især hvis det er hos hver bruger.-....

Dette kan f.eks laves med disse produkter:
http://www1.avaya.com/enterprise/who/docs/outdoorrouting/fullprodinfo.html

>Intercitynet har en sådan løsning... Ved dog ikke hvad de bruger på
>basestationen... gad vide hvad den antenne de bruger hos brugeren koster?

Det er lang tid siden jeg har arbejdet med det, derfor har jeg ingen
ide om hvad produkterne koster.
Det er der sikkert andre der har.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-02 22:12

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Krav der sikre transmission på flere par samtidigt er først med i
> Cat5E standarden.

Wow her står det squ...
www.noblelink.dk/pdf/eg1032ds.pdf

Cabling Type:
10BaseT: UTP/STP Category 3 or better
100BaseTX: UTP/STP Category 5 or better
1000BaseT: UTP/STP Category 5E or better

De andre steder, er der blevet reklameret med at genbruge gamle kat 5
installationer

Fra : Arne Keller

Dato : 03-02-02 17:48

On Sun, 3 Feb 2002 14:04:40 +0100, "Christian Precht-Jensen"
<christian@precht-jensen.dk> wrote:

>Hejsa Jeg har undret mig lidt over hvad det nu lige kategori 6 kabler er for
>noget og hvad forskellen er mellem dem og kat. 5?

Kabelsystemer ses som hele systemer bestående af en række
delkomponenter: dropkabler, connectorer, kabler, paneler og
patchkabler.

Cat 5 er en standard baseret på mere end 10 år gammel teknik, som idag
er fuldstændig forældet. Båndbredden er 100Mhz.

Cat 5E er en nødtørftig opdatering af af Cat 5 for at få dagens
applikationer til at virke.

Cat 6 er en ny standard som til fulde lever op til dagens krav og som
forventes at have en levetid på ca. 10 år.
Cat 6 er et 250Mhz kabelsystem.

Standarden for Cat5E og Cat6 findes endnu ikke her i Europa, den
forventes dog at være på plads først i marts.
Standarden er dog så langt færdig, at man roligt kan købe det fra
seriøse leverandører.