Labradorer Formel 1
Fra : Susanne Munkebo Chri~

Dato : 03-02-02 12:15

Hej Gruppe!

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om Labrardorer Formel 1. Bare sådan af
ren nysgerrighed.
Men jeg har ikke kunnet finde så meget på nettet om denne race. Kender I
nogle gode links, eller næsten endnu bedre, har I selv nogle personlige
erfaringer??

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om dens temperament,
samarbejdsvillighed, jagtinstinkter, etc.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Susanne

Fra : Doggy

Dato : 03-02-02 16:57

Hej Susanne

En formel 1 labrador er ikke en selvstændig race,men er en labrador, som i
type adskiller sig fra den "gammeldags" labrador. En formel 1 labrador er
højere, mere strømlinet og oftest lidt spinklere bygget i det hele taget, og
så arbejder hunden i et højere tempo,når den bliver brugt til jagt (deraf
navnet formel 1)Det synes nogle jægere er en stor fordel.

En formel 1 type er ikke bedre til apportering eller mere dresserbar en de
øvrige labradorer,men da formel 1 typerne er avlet på særligt jagtglade
individer tiltaler den jo selvfølgelig folk,der vil bruge den til jagt.

Hilsen
Merete

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 04-02-02 10:19

Hej
Nej, det er ikke helt korrekt. Der er ikke en særlig race der hedder Formel
1 Labrador. Man bruger udtrykket om Labradors af engelsk eller irsk
jagtafstamning. Hundene kan udemærket være store og kraftige, det har ikke
noget med udseendet at gøre.
Navnet opstod engang i begyndelsen af 1980´erne da man afholdt træning og
prøver efter engelsk mønster med disse importerede hunde, her kom en
journalist med spørgsmålet: om dette var jagthundenes formel 1.
Heraf navnet.
Se evt. www.labrador-retriever.dk
Hilsen Vibeke