Hjælp - vores fisk forsvinder...
Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 03-02-02 11:11

Kære NG.

Vi har et lille problem med vores nyindrettede 250 l. akvarium.

Vores små neonfisk & guppyer (ikke unger) forsvinder lidt efter lidt,
hvilket ikke er sket før.

Vi har godt nok tilsat 4 ferskvandsrejer samt 2 papegøjefisk, men
dyrehandleren "garanterede" for, at ingen af disse sjove dyr ville spise de
andre indbyggere i akvariet.

Dog har rejerne jo klør/sakse, så måske???

Er her nogen, som har erfaringer eller forklaringen på den kedelige
historeie?

Mvh.

Kresten

Fra : Esben Zeuthen

Dato : 03-02-02 13:22

Hej Kresten
Nu skriver du ikke præcist hvad det er for nogle rejer, men jeg har
tidligere haft en reje, som havde nogle meget lange tynde arme med klosakse
(vist nok en Macrobrachium af en eller anden slags). Jeg troede ikke den var
i stand til at fange fisk, men det fik den modbevist ved at æde flere af
mine neonfisk. Men de fleste af de rejer man kan købe i akvarieforretninger
er ganske ufarlige og lever af alger og detritus, så det er jo langt fra
sikkert, at det er rejerne, som er synderne.
Mvh. Esben

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-02-02 13:57

Kresten Hjelm Pedersen <khp@post.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5d0cc7$0$99659$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> Dog har rejerne jo klør/sakse, så måske???
>
> Er her nogen, som har erfaringer eller forklaringen på den kedelige

Nu ved jeg ikke lige hvad de der "papegøjefisk" er for nogen, men som
regel
er det en mutation at en ciklide, og forhandleres garanti for at de ikke
æder dem
er intet værd! Ciklider er almindeligvis rovfisk, og har en sund appetit
på andre fisk.

Mit råd vil være at fjerne "papegøjefiskene" fra akvariet, og så finde
nogle små fisk der passer
bedre i størrelesen til de andre fisk du har.

Jeg kan ikke rigtigt tro at det skulle være rejerne der er årsagen til at
du mister fisk,
godt nok har de klør, men en reje spiser ormalt kun hvad den finder på
bunden, men
klørene er dog til andet en pynt, den kan også fange bytte med dem, men
ikke så store fisk
som en gyppi.

Carsten

Fra : Miv

Dato : 03-02-02 21:40

Jeg gi'r Carstenb 100% ret, det er Papegøje(cikliderne) der er årsagen,
fjern dem og problemet er 99% sikkert løst !!

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 04-02-02 11:35

Hvis Papegøje fisken er et misforster af en Citrinellum, kan du være 110% på
af de har fået frisk fisk til aftensmad. De bliver ca. 35cm store (de alm.),
men jeg kan ikke sige hvor stor mutanterne bliver. Det er forfærdeligt at
nogen vil avle på syge dyr - og så tilmed sælge dem til en person som har et
selskabsakvarie. *SUK*

Tag dem ud og afliv dem.

/Thomas Schreiber