Hjælp til tekstlæsning (konfirmation)
Fra : Jesper Holgersen

Dato : 02-02-02 17:28

Hej alle,

Jeg har et stykke tekst fra en konfirmation i Aalborg Budolfi kirke som jeg
har nogle problemer med at læse dele af. Helt specifikt er det titlen på
moderen som driller. Under forældrenes titler læser jeg "Slegfredsøn af __
__ Marthe Christensdatter og Skibstømmermand Johannes Hansen Folvig". Hvad
er det for to ord jeg ikke kan læse (eller er det kun ét ord)?

Billedet ligger under news://dk.binaer.historie under emnet "Konfirmation,
Aalborg, Budolfi 1832".

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 02-02-02 18:06

Hej Jesper

Jer tror, der skal stå Slegfredsøn af forældrene ugivte (ugifte) Marthe
Christens Datter og ... osv.

hilsen
Ulla
riisom-bering@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/riisom-bering

Fra : Kai & Annelise Chris~

Dato : 02-02-02 19:37

Mojn Jesper.

Mon der ikke står Forældrene?

Hilsen
annelise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-02-02 19:55

On Sat, 2 Feb 2002 17:28:00 +0100, Jesper Holgersen wrote:

> [...]
>__ Marthe Christensdatter og Skibstømmermand Johannes Hansen Folvig". Hvad
>er det for to ord jeg ikke kan læse (eller er det kun ét ord)?

Der står "Ugivte", hvilket jo er i god overensstemmelse med at knægten
betegnes som slegfredsbarn

Venlig hilsen
Kurt Hansen