[Spm) Kria i Norge?
Fra : Kirsten Hess

Dato : 02-02-02 11:09

Hej norske NG'ere,

i en stamtavle over den norske gren af slægten Teilman er jeg stødt på
stednavnet Kria. Nu er jeg i tvivl om det er et sted eller en
forkortelse for Kristiania. Desværre kan jeg ikke huske, hvornår det
hedder Oslo og i hvilken periode det hedder Kristania.

Med venlig hilsen
Kirsten Hess

Fra : Jan Tuxen

Dato : 02-02-02 16:40

On Sat, 02 Feb 2002 11:08:38 +0100, Kirsten Hess
<kirsten.hess@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>forkortelse for Kristiania. Desværre kan jeg ikke huske, hvornår det
>hedder Oslo og i hvilken periode det hedder Kristania.

Kria er ganske rigtigt forkortelse for Kristiania. En anden form, som
ses, er Xania.
Den oprindelige bykerne hed Oslo, som i hvert fald kan føres tilbage
til det 11. århundrede. Efter en brand i Oslo 1624 anlagde Christian
IV den nye by Kristiania, som siden omsluttede det gamle Oslo. Navnet
ændredes tilbage til Oslo i 1925.

--
Jan Tuxen
mailto:jan.tuxen@get2net.dk

Fra : C.F. Scheel

Dato : 03-02-02 12:46

Jan Tuxen wrote:

> [...]
> til det 11. århundrede. Efter en brand i Oslo 1624 anlagde Christian
> IV den nye by Kristiania, som siden omsluttede det gamle Oslo. Navnet

Navnet var Christiania 1624-, Kristiania 1877-, Oslo 1925-
[Asch.Konv.Leks]

Christian F. Scheel (cfscheel@online.no)
PB 108 N-0701 Oslo, Norway
- Homepage: http://home.online.no/~cfscheel/index.htm

Fra : Kirsten Hess

Dato : 05-02-02 13:05

Kirsten Hess skriver:

> [...]
> forkortelse for Kristiania. Desværre kan jeg ikke huske, hvornår det
> hedder Oslo og i hvilken periode det hedder Kristania.

Mange tak for jeres svar.