Astrupforsker søges
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-02-02 10:34

Anders Jensen Astrup fra Skarresø Randers 1702 - 1756 - far til blandt
andre Jens Andersen Astrup, 1744 - 1795 birkedommer på Samsø.

Birkedommer Jens Andersen Astrup blev far til mindst 7 børn:
Ingeborg Katrine, Anders 1, Christiane Andrea, Frederik, Anders2, Kirstine
Margrete og Christian Carl Konrad Sophus.

Fam.Search opgiver fødested som Samsø, men dette er ikke rigtigt. De skal
snarere findes i København hvor Christiane Andrea oplyser i FT 1850 Samsø at
være født, men hvor, og eventuelt hvornår??
Med taknemmelighed modtages ethvert lille vink.
Venlig hilsen
Flemming Svendsen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-02-02 11:24

"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> wrote in message
> [...]
at
> være født, men hvor, og eventuelt hvornår??
> Med taknemmelighed modtages ethvert lille vink.

Udtræk fra DDD

Amt : holbaek

I "Dansk Demografisk Database" læses flg.:

"1 post(er) opfylder søgekriterium
Kilde: FT-1850
Navn: Christiane Andrea Astrup
Alder: 75 Civilstand: Enke(mand)
Erhverv: Huusfaders Moder, Aftægtskone
Fødested: Kjøbenh.
Sogn: Onsbjerg Herred: Samsø
Amt: Holbæk Stednavn: Onsbjerg
Husstands-/familienr: 33 Matr.nr/adresse: en Gaard
Indtastningsnr: B4877 Løbenr.: 189 "

Er det ikke i sig selv modstridende oplysninger, vi finder her?
Jeg mener, hvornår har København sidst ligget på Samsø?

Det KUNNE jo også tænkes, at det faktisk var forkert, at fødestedet
skulle være København, og at du i stedet skulle kigge nærmere på
Samsø?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-02-02 11:56

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev Fri, 1 Feb 2002
11:24:13 +0100

>Er det ikke i sig selv modstridende oplysninger, vi finder her?
>Jeg mener, hvornår har København sidst ligget på Samsø?

At hun er født i København forhindrer vel ikke, at hun bor på Samsø som
75 årig.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 01-02-02 12:04

On Fri, 1 Feb 2002 11:24:13 +0100, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det ikke i sig selv modstridende oplysninger, vi finder her?
>Jeg mener, hvornår har København sidst ligget på Samsø?

Jamen det står der heller ikke. Der står at hun bor på Samsø, men er
født i København, og det kan godt lade sig gøre
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-02-02 18:39

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message

> Jamen det står der heller ikke. Der står at hun bor på Samsø, men er
> født i København, og det kan godt lade sig gøre

Tak, tak, det er bare mig, der ikke kan hitte ud af det.
Så lærte jeg noget i dag også - jeg stod altså ikke op forgæves.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-02-02 14:03

Kære Bodil.
Tak for interessen.
Vi er adskillige Astrup-forskere der har gennemtæsket bunker af materiale
fra Samsø, og vi har ikke fundet så meget som et hår
Øen er efterhånden godt beskrevet, men endnu venter vi på FT 1845, der
muligvis kan kaste lidt lys over fødestederne.

Selv har jeg ikke tid og penge til at tilbringe mange dage på RAK eller LAK
uden bare et lille vink forinden. København er omfattende.
Birkedommer Jens Andersen Astrup kom langt omkring:
Født ved Hadsten, videre til Bregentved gods hvor han åbenbart møder sin
udkårne hvis far var Kgl. udnævnt færgeforwalter, og i skiftet ved
svigerfaderens død nævnes det at Astrup og hans kone opholder sig i
København, så vi har god grund til at tro det er der vi skal lede.
Venlig hilsen
Flemming Svendsen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-02 22:45

Hej
Jeg har Astrup i mine aner.
Hans Astrup er skipper
(Handelsmand Hans Astrup og Birgitta Johansdatter
Ingen opl om ham men ved hendes død står uden at hendes navn nævnes
Begraver 19-2-1756 Haderslev Vor Frue, Johan Brink betalt for sin
svigermoder 3 Klokker i en time )
Anne Christine Astrup født 1702 Haderslev. Vor frue sogn. gift med Johan
Erich Brinck 02 Dec 1728 Haderslev. Vor frue sogn.

Da disse jo er lang geografisk fra dem der nævnes ? men jeg har mere om
disse, hvis der er interese for dem ?
Venligst Kirsten Lehd

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-02-02 09:18

"Lehd" <lehd> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har Astrup i mine aner.
> Venligst Kirsten Lehd
-------------
Kære Kirsten.
Tak for interessen.
Umiddelbart genkender jeg dem ikke, men jeg har skrevet dig bag øret.
Skulle jeg komme længere tilbage med Astrupperne kan det være der viser sig
en forbindelse.
Venlig hilsen
Flemming.

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-02 08:35

<Kære Kirsten.
[...]

Hej Flemming
Jeg gør lige det samme bag mit øre med dig )
Venligst Kirsten

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 01-02-02 23:07

On Fri, 1 Feb 2002 14:03:03 +0100, "Flemming Svendsen"
<flemclar@mail.dk> wrote:

> [...]
>svigerfaderens død nævnes det at Astrup og hans kone opholder sig i
>København, så vi har god grund til at tro det er der vi skal lede.

Her er måske et lille spor.

I Københavns Skipperlaugs protokoller er noteret at Friedrich
Christian Astrup Uhr får patent den 18. jan. 1794. Han er da 18 år
gammel og han er født på Samsø.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-02-02 08:42

Hej Lars Helbo.
Det kan være et stort spor.
Tak for det, han må være identisk med søn af Jens Andersen Astrup - ham jeg
har som Frederik Astrup født 1777.
Fødested var hidtil ukendt, også for mormonerne.
Jeg har adgang til kirkebøgernepå øen, ikke så langt herfra hvor jeg sidder,
så jeg konfererer med dem i løbet af dagen.
Men jeg ved også at nogle af kirkebøgerne på Samsø er brændt med
præstegården, så måske derfor er der et hul vi har svært ved at udfylde.
Hvad der undrer er dette "Uhr".
Han havde måske et sådan?

Hilsen Flemming Svendsen Korsør.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 02-02-02 17:41

On Sat, 2 Feb 2002 08:42:28 +0100, "Flemming Svendsen"
<flemclar@mail.dk> wrote:

> [...]
>Men jeg ved også at nogle af kirkebøgerne på Samsø er brændt med
>præstegården, så måske derfor er der et hul vi har svært ved at udfylde.

Her er i hvert fald en begyndelse:

Holbæk, Samsø, Kolby, Permelle, , , 4, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Andersen Astrup, 44, Gift, Mand, Birkedommer og Skriver paa
Grevskabet Samsø,
Anne Kristine Lemming, 39, Gift, Kone, ,
Frederik Kristian Astrup, 11, Ugift, Deres Børn, ,
Kristian Karl Sophus Astrup, 8, Ugift, Deres Børn, ,
Anders Astrup, 7, Ugift, Deres Børn, ,
Ingeborg Katrine Astrup, 14, Ugift, Deres Børn, ,
Kristiane Andrea Astrup, 12, Ugift, Deres Børn, ,
Kirstine Margrethe Astrup, 1, Ugift, Deres Børn, ,
Bertel Rasmussen, 26, Ugift, Tienestefolk, ,
Johanne Kirstine Hansdatter, 34, Ugift, Tienestefolk, ,

>Hvad der undrer er dette "Uhr".
>Han havde måske et sådan?

Ja, det skal jeg ikke kunne sige

Fra : Per Nermo

Dato : 06-02-02 22:30

Et norsk Astrup-sidespor:

En Peter Mathiesen Astrup f. ca. 1680 var
2. ektemann til Margrethe Jacobsdatter Falch (1687-1772)
på handelsstedet Søvik, Alstahaug, Nordland.

Margrethe var født på Tjøtta Gård, og hadde før vært
g.m. Jens Jørgens Hass (død 1727) fra Kulstadsjøen,
som hadde vært kontorist hos Petter Dass og senere
ble handelsborger jekteskipper på Søvik.

Peter Astrup fikk 3 barn med Margrethe. Peter var
sønn av Mathias Knudsen Astrup og Karen Pettersdatter.

De hadde også sønnen Knud Mathiesen som bosatte seg
på Sørøy og fikk datteren Karen ca. 1730.

Kjennes anene til Mathias Knutsen Astrup (f.ca. 1640 ?) ?

Vennlig hilsen

Per Nermo
nermo@online.no