Omregning af rigsdaler til nutidsværdi
Fra : Anders Buch-Jepsen

Dato : 29-01-02 14:00

Hej,

Er der nogen der ved hvor det er muligt at finde informationer om gamle
penges nutidsværdi ? Mere specifikt ønsker jeg at finde værdien af 1000
'1822-rigsdaler' i '2002-kroner'.

På forhånd tak,

Anders

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-01-02 14:27

On Tue, 29 Jan 2002 14:00:07 +0100, "Anders Buch-Jepsen"
<anders@buch-jepsen.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvor det er muligt at finde informationer om gamle
>penges nutidsværdi ? Mere specifikt ønsker jeg at finde værdien af 1000
>'1822-rigsdaler' i '2002-kroner'.

Du kan ikke regne direkte om. F.eks. var tøj dengang uforholdsmæssigt
meget dyrere end i dag; men man kan få en forestilling ved at kigge på
skifter. Jeg har to af slagsen fra den tid.

Det ene stammer fra 1819 og drejer sig om en almindelig bondegård. Her
blev hele indboet i både stuehus og udbygninger plus besætningen
opgjort til sammenlagt 217 rigsdaler.

Det andet skifte er fra 1825 og her drejer det sig om en selvejergård.
Her blev gården plus alt indbo og besætning opgjort til sammenlagt 798
rigsdaler.

Herunder er nogle eksempler på enkelte ting fra det første skifte
(1819) i Rd, mark, skilling. Men det afhænger altså meget af, hvordan
man vælger at omregne, idet værdierne har forskubbet sig en hel del. I
dag er der næppe mange, der vil sælge en ko for 4 gamle dyner, eller
en årsgammel kalv for 5 par brugte strømper

1 Bielægger Kakkelowen 6,-,-
1 Hængeskab af Eeg 2,3,-
1 rød og graaestriebet Olmerdugs Owerdyne 6, 3, -
1 gl Wadmelsdyne 3, -, -
1 gl. Bolsterdyne -, 3, -
2 Lange. Bolsters og to korte Howedpuder 5, -, -

1 Rødmalet Standskab 3, -, -
1 Fuhr Standkiste 4, -, -

Deri den Afd. Klæder
1 Blaae Wadmelskjole 5, -, -
1 Ditto Trøje 2, 3, -
1 Ditto Kjole 3, 3, -
1 graaestr. Weste 1, 2, -
1 par graaestr. Buxser 2, -, -
1 blakket Wadmels Trøye 2, -, -
1 gl. Ditto -, 3, -
1 gammel Linskj -, 3, -

3 par Uldstrømper 1, - ,-
6 lange Skiorter 6, -, -
1 rød Hue -, 4, -
1 par gl. Støwler -, 3, -

1 Messing Kiedel 2,3,-
1 Jerngryde -,3,-
1 Ditto -,3,-
2 Vandspande -,3,-

I Huggehuuset
2 Øxser 1,2,-
1 Baandkurv -,1,8
2 Jerngrebe 1,2,-
1 Tørvespade -,1,8
1 Hørfork -,1,8

Kreaturerne
1 Rød Koe 8 Aar 12,-,-
1 Blakhielmet 6 Aar 10,-,-
1 Blakbroget Koe 6 Aar 10,-,-
1 sort Quie 2 Aar 5,-,-
1 sortgrawet Stud 2 Aar 5,-,-
3 Aarsgl Kalwe 8,-,-
12 Faar og 6 Lam 28,-,-
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bente Aaris

Dato : 29-01-02 14:47

"Anders Buch-Jepsen" <anders@buch-jepsen.dk> skrev i melding
> [...]
gamle
> penges nutidsværdi ? Mere specifikt ønsker jeg at finde værdien af

Du kan læse lidt om værdierne her:

http://www.google.com/search?q=cache:OlswcVXsKv0C:www.gladsaxegymnasium.
dk/2/soemod/navne.htm+Rigsdaler+v%E6rdi&hl=da&lr=lang_da

Her har du en daler, gå på markedet køb en ko
ta' kalven med, så har du 2.

Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 29-01-02 14:55

> Du kan læse lidt om værdierne her:

Beklager linken blev fejl prøv denne:

http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/soemod/navne.htm

Bente Aaris

Fra : Ove Kühn

Dato : 29-01-02 17:33

Se Arkivernes Informationsserie: Poul Thestrup: Mark og skilling, kroner og
øre.
Venlig hilsen
Ove Kühn

Fra : Per Pilekjær

Dato : 04-02-02 21:10

Jeg har desværre ikke Poul Thestrups lille skrift ved hånden. Måske går jeg
ham i bedene med dette indlæg.
Omregning til nutidsværdi er kringlet. Bedst er det efter min opfattelse at
se på købekraften, men som Lars Helbo er inde på: en ko for fire dyner, så
heller ikke det er helt nemt. Hvordan vurderes købekraft?
Jeg tror, man bør se på hvor meget arbejdskraft / arbejdstid der er
nødvendig for at man kan tilegne sig en vare, og da varer og ikke mindst
interessen for diverse varer varierer over tid, kunne man måske interessere
sig for jord og fast ejendom. Det er absolut ikke lige til at gå til.
Noget andet er: hvad fortæller det os, at formuen var 217 rigsdaler? Der
burde laves noget statistik på samtlige skifter. De 217 er kun interessante
i relation til samtiden. Hvad kunne rentier'en anskaffe sig for formuen?
Eller......?

/per

Fra : Bodil Madsen

Dato : 11-02-02 11:26

Jeg arbejder i øjeblikket med et skifte fra 1823.

Her er bl. a. en hest 9 år gl. vurderet til 20 rdl., 1 ko 13 år vurderet
til 13 rdl., 1 ko 12 år gl. vurderet til 14 rdl.. Disse heste blev nok mest
anvendt til køreheste og kun i beskedent omfang til arbejdsheste. I samme bo
var der 1 maghoni chatol med opsats til 40 rdl., 6 sølv spiseskeer til 3
rdl. stk.1 engelsk 8 dages stueur med maghoni futteral vurderet til 36 rdl.
Håber dette kan sammenlignes med nutidspriser.
Hilsen
Bodil

Fra : Steen Thomsen

Dato : 10-02-02 22:56

> Se Arkivernes Informationsserie: Poul Thestrup: Mark og skilling, kroner og
> øre.

Hvis man ser i dette udmærkede hæfte, og laver en beregning af de
angivne pristal op til idag, så skal dine 1822-rigsbankdaler ganges med
ca 150 for at få 2002-kr.

Men det kan bare ikke bruges til en snus, da priser på arbejde er steget
vildt, priser på klæde faldet vildt, priser på jern, på brød, .... Eller
med andre ord: de 150 er det tal du skal gange Rundetårns højde med, for
at få højden på et tordenskrald!

Priserne i 1820'erne var (stadig ifølge hæftet)

   1 pd groft rugbrød:   2½ til 4 skilling
   1 pd oksekød      4-8 sk
   1 pd flæsk      6-20 sk
   1 pd ost       5-10 sk