gedcom og ikke gedcomp
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 27-01-02 00:37

Halvdelen af mine 4 bedsteforældre (altså 2!) var skolelærere. Denne
løftede pegefinger ligger altså måske i generne. Det hedder gedcom og
ikke gedcomp. Søg f.eks. med Google på "gedcomp". Op kommer en masse
links - men kun i Danmark. Google spørger høfligt: " Did you mean
Gedcom". Svar da "ja". Op kommer en masse _internationale_ links.

Gedcom er et acronym for GEnealogical Data COMmunication. Hvor p'et
skulle komme fra ved jeg ikke ("com_p_uter"?). Måske er det den ældgamle
lydforskydning (før vikingetiden), der efter m, n og ng (som i sy_ng_e)
indskyder en lukkelyd artikuleret samme sted (hhv. b, d og g). Vi kan
derfor både sige kumler og kumbler. Men nej, vi kan ikke både sige
gedcom og gedcomp. Vikingerne kendte ikke til dette filformat (glemte
jeg at sige at 1/4 af mine bedsteforældre var arkæologer?)

God weekend.

/tom

Fra : Ole Munk

Dato : 27-01-02 00:42

"Tom Brøndsted" <tb@cpk.auc.dk> wrote in message
> [...]
> gedcom og gedcomp. Vikingerne kendte ikke til dette filformat (glemte
> jeg at sige at 1/4 af mine bedsteforældre var arkæologer?)

Det kan vi da godt, men det er da helt klart to forskellige ting:

GEDCOM er et filformat, som du skriver ovenfor

GEDCOMP er Lars Lundins vidunderlige GEDCOMpare, hvor du kan få sammenlignet
dine gedcom filer med mange andre, prøv at kigge på:

http://www.lklundin.dk/~gedcomp/

mvh Ole

Fra : Keld Andersen

Dato : 27-01-02 00:53

Jo, vi kan både sige GEDCOM og GEDCOMP, men det betyder bare ikke det samme.
Betydningen af GEDCOM har du forklaret. GEDCOMP står for GEDcom COMParison -
altså sammenligning af GEDCOM-filer. Det er det arbejde Lars Kr. Lundin og
hans computer udfører - se http://www.lklundin.dk/~gedcomp/ for yderligere
oplysninger.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@worldonline.dk
Web: http://home.worldonline.dk/~keld23/

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 27-01-02 01:05

Jeg har noteret både Ole Munk og Keld Andersen i min sorte bog og indstillet dem
til en pæn årskarakter Jeg kendte Lars Lundins service, men var ikke
opmærksom på at han kaldte den gedcomp. En smart betegnelse. Ærligt indrømmet.
Jeg vidste ikke at der overhovedet var noget der hed gedcomp.

Jeg må altså irettesætte mig selv, men jeg giver mig ikke helt: Mange taler om
"gedcomp" hvor de mener "gedcom". Livet er for kort til, at jeg graver eksempler
frem (på nettet eller i nyhedsgruppen) og meddeler dem her. Så meget skolelærer
er der alligvel heller ikke i mig.

mvh tb

Fra : Keld Andersen

Dato : 27-01-02 02:03

Du har naturligvis ret i, at der er nogle (mange?), der blander de to
forkortelser sammen

Fra : Kirsten Hess

Dato : 27-01-02 14:27

Keld Andersen skriver:

> GEDCOMP står for GEDcom COMParison -
> altså sammenligning af GEDCOM-filer. Det er det arbejde Lars Kr. Lundin og
> [...]

Hej Tom, hej NG

Om ikke så længe sender jeg min base til GEDCOMP!

Det var lige præcis dette arbejde jeg mente i vores private breve. En
ting er, at vi er en del Hjort-efterkommere, der lidt efter lidt har
fundet hinanden, men hvem ellers, der arbejder med de samme slægter, som
en selv er jo ikke nemt at vide.

Lars siger om GEDCOMP: jo større base man selv har, desto større chance
for hits, dvs. personer i egen base = personer i en andens base. Og så
bliver man sat i forbindelse med den/de andre indsendere til GEDCOMP.

Smart og nyttigt.

mange hilsener fra

Kirsten Hess

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 27-01-02 13:48

On Sun, 27 Jan 2002 14:26:39 +0100, Kirsten Hess wrote:

> Lars siger om GEDCOMP: jo større base man selv har, desto større chance
> for hits, dvs. personer i egen base = personer i en andens base. Og så
> bliver man sat i forbindelse med den/de andre indsendere til GEDCOMP.

Hej,

GEDCOMP's websted er udvidet med en side, der går i detaljer med
chancen for at blive sat i kontakt med en slægtsforsker, hvis
forskning overlapper med ens egen.

Man kan følge et link fra hovedsiden, eller gå direkte til

http://www.lklundin.dk/gedcomp/obs.html

Mere end hver anden, der har indsendt oplysninger om så lidt som
godt en snes personer, har overlappende forskning med en
anden indsender.

5 ud af 6, der har indsendt oplysninger om et par hundrede personer,
har overlappende forskning med en anden indsender.

Alle, der har indsendt oplysninger om mindst 640 personer,
har overlappende forskning med en anden indsender.

GEDCOMP har sat over 1000 slægtsforskere i kontakt med hinanden.

Mvh,
Lars Kr. Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/