Scanning af mikrofilmkort - Testresultat
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-01-02 13:38

Der har flere gange været indlæg om hvad der skal til for at scanne
direkte fra mikrofilmkort.

På adressen http://www.towle.dk/scantest.html har jeg lagt mit
allerførste forsøg med min nye scanner, Epson Perfection 2450.

Resultatet kan uden tvivl optimeres, men det ser lovende ud.

Til orientering koster scanneren 3500 kr. Interesserede kan se en
engelsksproget anmeldelse/test på adressen
http://www.virtualtraveller.org/epson2450.htm.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 23-01-02 14:50

On Wed, 23 Jan 2002 13:38:01 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Resultatet kan uden tvivl optimeres, men det ser lovende ud.

Det kan man vist godt kalde for en underdrivelse!

mvh
Arne

Fra : Familien Kristensen

Dato : 23-01-02 16:40

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse

> Det kan man vist godt kalde for en underdrivelse!
>
> mvh
> Arne

Ja det er i allerhøjeste grad brugbart
Jeanie Kristensen

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 23-01-02 19:07

> Til orientering koster scanneren 3500 kr.

Jeg har set skanneren på www.computerstore.dk til 3099,- incl moms.

Jeg har egentlig også et spørgsmål vdr. skanneren: Hvor stort et areal kan
den skanne? Kan den f.eks. tage et A4 papir.

Med venlig hilsen

Finn Frederiksen

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 23-01-02 19:50

Og jeg spekulerer på om den kan klare en hel side fra mikrokortet i et
billede?

--
M.v.h.
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-01-02 21:04

On Wed, 23 Jan 2002 19:50:15 +0100, Henriette Idestrup wrote:

>Og jeg spekulerer på om den kan klare en hel side fra mikrokortet i et
>billede?

Ork ja, den kan såmænd scanne et helt mikrokort på et billede, men så
skal du have god plads på harddisken. For at kvaliteten bliver
tilstrækkelig god, skal der scannes i 2400 eller 4800 dpi (den kan
interpolere helt op til 12600 dpi, men jeg kan ikke se, at det giver
synligt bedre resultater.

Jeg smækker lige en hel side fra en afgnavet kirkebog ud på siden
http://www.towle.dk/scantest.html. Ligesom med det første eksempel,
kan dette helt sikkert forbedres m.h.t. skarphed og den gråmelerede
baggrund, men jeg skal lige lære det først

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-01-02 00:38

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Wed, 23 Jan 2002 21:03:56 +0100

> [...]
>tilstrækkelig god, skal der scannes i 2400 eller 4800 dpi (den kan
>interpolere helt op til 12600 dpi, men jeg kan ikke se, at det giver

Det burde det heller ikke gøre.

> [...]
>kan dette helt sikkert forbedres m.h.t. skarphed og den gråmelerede
>baggrund, men jeg skal lige lære det først

Billedet er 595x773 pixel. Og hvis vi forudsætter at det er ca. en folio
side, så giver det ca. 64 dpi, hvilket lige akkurat er tilstrækkelig til
skærmvisning i så godt som fuld kvalitet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-01-02 09:16

On Thu, 24 Jan 2002 00:38:06 +0100, Arne Feldborg wrote:

> [...]

>side, så giver det ca. 64 dpi, hvilket lige akkurat er tilstrækkelig til
>skærmvisning i så godt som fuld kvalitet.

Det fremgår vel egenlig tydeligt at det ikke er en folioside - snarere
det halve. Okay, jeg skal lege lidt idag og jeg smækker gerne en
folioside op.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-01-02 19:02

> [...]

>side, så giver det ca. 64 dpi, hvilket lige akkurat er tilstrækkelig til
>skærmvisning i så godt som fuld kvalitet.

Så er der lagt en hel folioside ud i to forskellige JPG-kvaliteter.
Den der er komprimeret til 30% kvalitet er absolut læselig.
Se selv på http://www.towle.dk/scantest.html

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-01-02 21:14

On Wed, 23 Jan 2002 19:06:46 +0100, Finn Frederiksen wrote:

>Jeg har set skanneren på www.computerstore.dk til 3099,- incl moms.

Så har du ikke læst det der står med småt nederst på siden:
"Copyright Computerstore A/S 2002. Alle priser er eksklusiv moms."

Jeg har købt min hos www.itbutikken.dk. Alt ialt incl. diverse gebyrer
og efterkrav skulle posten have 3.602 kr.

>Jeg har egentlig også et spørgsmål vdr. skanneren: Hvor stort et areal kan
>den skanne? Kan den f.eks. tage et A4 papir.

Ja og film op til 10x22,5 cm. Jeg eksperimenterer stadig med at få et
mikrofilmkort til at ligge helt plant i holderen (kortene måler 10,5 i
højden). Det går nu meget godt alligevel, men det ender nok med at jeg
skærer mig en ny holder i noget plast eller karton.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Geir Thorud

Dato : 25-01-02 18:05

Dere får unnkylde at en nordmann blander seg inn i dette.....

Jeg mener å ha sett at bildet av kirkebøker på (enkelte?) filmer
er noe større enn på kort. Dette burde kanskje gi bedre kvalitet?

Eller tar jeg feil når det gjelder størrelsen på film?

mvh
Geir Thorud

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-02 18:18

On Fri, 25 Jan 2002 17:04:46 GMT, Geir Thorud wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i melding

>Dere får unnkylde at en nordmann blander seg inn i dette.....

Hei på dei

>Jeg mener å ha sett at bildet av kirkebøker på (enkelte?) filmer
> er noe større enn på kort. Dette burde kanskje gi bedre kvalitet?

De kirkebøger der normalt er tilgængelig/til at købe er mikrofilmkort.
Her er originalerne nedfotograferet i forholdet 1:25. jeg ved ikke
hvilke andre film du tænker på, men det er måske de såkaldte
mormon-film? jeg har aldrig set dem, så det kan jeg desværre ikke
udtale mig om.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 25-01-02 19:08

On Fri, 25 Jan 2002 18:18:05 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>hvilke andre film du tænker på, men det er måske de såkaldte
>mormon-film? jeg har aldrig set dem, så det kan jeg desværre ikke

Filmene er 35 mm, men forholdstallet kan jeg ikke udtale mig om.

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-01-02 00:41

Arne Eckmann <arne@eckmann.net> skrev Fri, 25 Jan 2002 19:08:29 +0100

>Filmene er 35 mm, men forholdstallet kan jeg ikke udtale mig om.

I og med at de enkelte billeder på filmen er ca. dobbelt så store som på
kortene, så må det, alt andet lige, giver et tilsvarende bedre resultat.

Det er jo faktisk også 35 mm film diasscannere er beregnet til.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Eckmann

Dato : 26-01-02 03:53

On Sat, 26 Jan 2002 00:41:06 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>I og med at de enkelte billeder på filmen er ca. dobbelt så store som på
>kortene, så må det, alt andet lige, giver et tilsvarende bedre resultat.
>
>Det er jo faktisk også 35 mm film diasscannere er beregnet til.

Ja, det kan vi ikke blive uenige om!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Geir Thorud

Dato : 27-01-02 16:28

Her i Norge selges kirkebøker nåtildags på kort, men
jeg har i mange tilfelle lånt rullefilm på bibliotek.

Alt er vel kopier av mormonernes filming.

Men jeg husker ikke størrelsen på bildene på rullefilm eller
forholdstallet........

mvh
Geir

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-01-02 02:19

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Resultatet kan uden tvivl optimeres, men det ser lovende ud.

Regner du med du kan rette op på de dårligt fotograferede mikrokort )

- Det er et absolut positivt resultat. Tillykke med isenkrammet.

--

Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk http://www.image.dk/~jep

Fra : Guffer

Dato : 26-01-02 14:15

Det er ihvertefald godt nok til mig, så jeg vil straks bestille sådan en
svend (Epson 2450). Tak for det gode tip!

MVH
Jan Frøslev

Fra : Kirsten Andersen

Dato : 26-01-02 22:37

> [...]

>Til orientering koster scanneren 3500 kr. Interesserede kan se en
>engelsksproget anmeldelse/test på adressen

Jeg synes, det er nogen rigtig flotte resultater, du er
nået frem til, så jeg tror, jeg skal ud at kigge på den
scanner.

Det vil jo være herligt at kunne lægge billeder af
kirkebogsindføringer ind i sit slægtsforskningsprogram.

Med venlig hilsen
Kirsten Andersen.