FT-1803 mangler
Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-01-02 12:14

I FT 1803 er vi efterhånden ret tæt på, at hele den danske del er
under indtastning. Tilbage er kun:

I Tønder amt:
Tønder købstad (landsogn og slotsgrund er indtastet)
Brede og Løgumkloster sogne
Den slesvigske del af Skærbæk og Spandet sogne (den kongerigske del af
de to sogne er indtastet)

I Haderslev amt:
Tyrstrup sogn
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 23-01-02 22:17

Er der nogen steder, hvor man kan se en liste over, hvad der er tastet
ind i Holsten?

Mvh

Hedvig

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-01-02 22:40

On Wed, 23 Jan 2002 22:16:39 +0100, "Hedvig Pitzner-Jørgensen"
<hedvig.pitzner@city.dk> wrote:

>Er der nogen steder, hvor man kan se en liste over, hvad der er tastet
>ind i Holsten?

Ja, her :

Altona, Elmshorn, Glückstadt, Heide, Itzehoe, Kiel, Neumünster,
Rendsburg og Wansbek

Ialt 53055 personer eller 16,29% af hertugdømmets befolkning.

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 25-01-02 10:31

Har du også en liste over, hvad der er under indtastning?

Mvh
Hedvig

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 25-01-02 12:47

On Fri, 25 Jan 2002 10:30:49 +0100, "Hedvig Pitzner-Jørgensen"
<hedvig.pitzner@city.dk> wrote:

>Har du også en liste over, hvad der er under indtastning?

Jo, men den er desværre lidt (meget) kort

Jeg har en meget gammel indtastning af byen Meldorf 1803 (i
Ditmarsken); men jeg er endnu ikke helt sikker på, at det lykkes at
gøre den brugbar.

Så er der en amerikaner, som har sendt mig en afskrift af
Kronprinzenkog 1845 (lavet på skrivemaskine). Den er jeg ved at
analysere.

En mand i Tyskland har fortalt mig, at han har lavet en indtastning af
Albersdorf 1803 (også Ditmarsken).

Det var vist desværre det hele lige i øjeblikket.

Problemet er manglen på forlæg. Så vidt vi har kunnet finde ud af,
findes de Holstenske FT på Gottorp, og derfra kan man vistnok bestille
fotokopier til en pris af 0,4€/side. For et mindre landsogn er det jo
rimeligt overkommeligt. En mulighed er altså, at indtasterne bestiller
fotokopier hjem herfra.

En anden mulighed er mormonfilm. Af FT-1803 fra Holsten findes kun en
enkelt mormonfilm, og den indeholder kun godserne Perdöl og Bockhorn i
Bordesholm sogn samt Schäferei Kuhlen i Segeberg. Men af de øvrige
årgange findes en hel masse (jeg har kataloget, så man er velkommen
til at spørge). Disse film er lavet på Rigsarkivet i 1949. Det burde
jo betyde, at Rigsarkivet har en kopi og så burde man jo kunne købe en
kopi af filmen gennem filmcenteret. Men det har vi heller ikke helt
styr på endnu.

I begge tilfælde kunne man naturligvis forestille sig, at DIS'
støttepulje kunne yde hjælp til køb af forlægget.

Så hvis nogen har lyst til at indtaste et sogn i Holsten, så lad mig
endelig høre om det.

Fra : dannebrog

Dato : 25-01-02 14:16

De Holstenske folketællinger 1803-1860 findes enten i original eller
fotokopi på Rigsarkivet i Kbh. - Måske kunne DDA arrangere en overkommelig
pris på kopiering af materialet.

Ved du forøvrigt, hvordan jeg får Win-Kip til at funke under windows 2000 ?
Jeg har downloadet programmet, men det kunne ikke åbne og installere sig.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug

--
Ulrich Alster Klug
Underviser i Slægtsforskning, Forfatter

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 25-01-02 15:24

On Fri, 25 Jan 2002 14:15:57 +0100, "dannebrog"
<dannebrog@post.tele.dk> wrote:

>De Holstenske folketællinger 1803-1860 findes enten i original eller
>fotokopi på Rigsarkivet i Kbh.

Det var også min opfattelse; men Rigsarkivet påstår det modsatte. Man
hævder, at man ikke har noget af 1803 og kun enkelte spredte sogne af
de andre årgange. Vi er flere, som har spurgt efter det uafhængigt af
hinanden, og svaret er hver gang det samme.

På den anden side er det altså en kendsgerning, at mormonerne i 1949
har filmet årgangene 1835-60 på Rigsarkivet (men ikke 1803). Efter min
forståelse burde Rigsarkivet så have kopier af disse film. Jeg har
også lidt svært ved at tro på, at man skulle have afleveret
originalerne til Gottorp, uden først at have taget kopier.

Har du mulighed for at få det bekræftet? Evt. med et arkivnummer eller
sådan noget, som vi kunne henvise til, når vi spørger?

>Måske kunne DDA arrangere en overkommelig
>pris på kopiering af materialet.

Ja, jeg er helt sikker på, at der kan findes en løsning; men først
skal vi altså have Rigsarkivet til at "indrømme", hvad de har.

>Ved du forøvrigt, hvordan jeg får Win-Kip til at funke under windows 2000 ?
>Jeg har downloadet programmet, men det kunne ikke åbne og installere sig.

Mystisk, hos mig kører det uden problemer. Men måske Hans Martin
Laustsen har en løsning?

Fra : Knud Aagaard

Dato : 25-01-02 16:42

wrote:

>Ved du forøvrigt, hvordan jeg får Win-Kip til at funke under windows 2000 ?
>Jeg har downloadet programmet, men det kunne ikke åbne og installere sig.
Der må være sket en fejl under download, jeg har den kørende på 2 maskiner
med w2k (us version) uden problemer hverken under installation eller brug.

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : dannebrog

Dato : 27-01-02 23:04

Jeg har ellers downloaded programmet to gange - men måske skal jeg prøve
igen.

Fra : Knud Aagaard

Dato : 28-01-02 20:20

Hej
On Sun, 27 Jan 2002 23:04:13 +0100, "dannebrog" <dannebrog@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg har ellers downloaded programmet to gange - men måske skal jeg prøve
>igen.
Bruger du proxy, isåfald er der mulighed for det er den samme fil med fejl
du får hjem hvergang.

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 25-01-02 16:01

On Fri, 25 Jan 2002 12:46:50 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Jo, men den er desværre lidt (meget) kort

I mellemtiden har jeg så fået den nye KIP-folder, og dermed er Trittau
1845 (i Stormarn) også kommet under indtastning. Så det går trods alt
fremad

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 25-01-02 21:29

> I mellemtiden har jeg så fået den nye KIP-folder, og dermed er Trittau
> 1845 (i Stormarn) også kommet under indtastning. Så det går trods alt
> fremad
> --

Har man ikke de samme aktiviteter kørende med indtastning af
folketællinger i Tyskland?

Hedvig

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 25-01-02 22:23

On Fri, 25 Jan 2002 21:29:28 +0100, "Hedvig Pitzner-Jørgensen"
<hedvig.pitzner@city.dk> wrote:

>Har man ikke de samme aktiviteter kørende med indtastning af
>folketællinger i Tyskland?

Jeg har efterhånden fået kontakt til en 6-7 indtastere i Tyskland; men
indtil videre er det næsten udelukkende Slesvigske sogne. Men man har
ikke noget samlet projekt i Tyskland, som kan sammenlignes med KIP.
Der er tilsyneladende en del rundt omkring, som har indtastet enkelte
kilder uafhængigt af hinanden; men der er ingen, der har et samlet
overblik over, hvad der findes.

Foreningerne i Slesvig-Holsten har arbejdet på at stable noget på
benene; men det er kun i den allerførste begyndelse.