Fosforsyre
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 03-02-02 10:11

Jeg havde tænkt mig at forsøge at sænke min pH ved hjælp af fosforsyre. Er
der nogen i gruppen der har erfaring med denne metode, herunder blandt andet
dosering. Jeg er godt klar over at fosforsyren kan give kraftig algevækst,
hvilket jeg ikke ser som noget problem da jeg ikke har nogen planter. Mit
vand er desuden kraftigt gennemluftet så CO2 mængden er minimal. Mit vand er
primært osmosevand blandet med ledningsvand til det har en uS på ca 200. På
grund af den kraftige gennemluftning får jeg en relavit høj pH på mellem 7,5
til 7,8. Jeg vil gerne ned og have en pH på 6,5 til 7,0.
Et andet problem er hvor man kan købe fosforsyren. Jeg har ikke endnu fundet
et sted hvor det forhandles.

Hilsen

Carsten Nielsen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 03-02-02 13:37

"Carsten Nielsen" <none@none.com> wrote in message
> [...]

> til 7,8. Jeg vil gerne ned og have en pH på 6,5 til 7,0.
> Et andet problem er hvor man kan købe fosforsyren. Jeg har ikke endnu

Hej Carsten.
Nu ved jeg ikke lige om fosforsyren egner sig til sådan en sænkning af
pH'en, men jeg gik et tip i går aftes om at bruge saltsyre, og ellers gå
igang med at lege den lille kemiker, til jeg nåede den pH jeg ønsker.
Og så lige en ting. Så vidt jeg ved har algevækst intet at gøre med om der
er planter eller ej i akvariet, så hvis du fra før ved at fosforsyre giver
øgt algevækst, så ville jeg (hvis jeg var dig ) ikke begynde med det. Men
så hellere bruge pH sænker eller saltsyre.
God arbejdslyst med eksperimenteringen
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 03-02-02 15:49

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> [...]
Men
> så hellere bruge pH sænker eller saltsyre.

Ved brug af fosforsyre skulle restproduktet være nogle fosfater der skulle
virke som kraftig plantegødning som især alger skulle kunne udnytte. Når jeg
ikke har nogle planter, er det kun glas og sten der kan blive overgroet med
alger og det er til at leve med, hvis ikke ligefrem en fordel. Jeg holder
udelukkende forskellige former for sugemaller. Jeg skal dog straks sige at
jeg ikke er nogen kemiekspert så overstående er kun hvad jeg har kunnet
finde frem til.
Jeg har ført hørt at saltsyre også skulle være anvendelig og det er meget
lettere at få fat i. Men hvad er restproduktet når der anvendes saltsyre
HCL, man kunne måske antage at det er en eller anden form for
klor-forbindelse, hvilket jo ikke umiddelbar lyder som noget positivt?

Hilsen

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-02-02 08:35

> [...]

Mig bekendt består såkaldt pH-sænker til akvariebrug netop af fosforsyre.

> [...]
> HCL, man kunne måske antage at det er en eller anden form for
> klor-forbindelse, hvilket jo ikke umiddelbar lyder som noget positivt?

Restproduktet, hvis man vil kalde det det, er klorider - hvilke er ganske
uproblematiske (alm. køkkensalt er natrium-klorid). Mon ikke du i den
aktuelle situation vil ende med at have calciumclorid (uskadeligt).

mvh
Jan

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 04-02-02 11:21

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> [...]

> uproblematiske (alm. køkkensalt er natrium-klorid). Mon ikke du i den
> aktuelle situation vil ende med at have calciumclorid (uskadeligt).

Tak for svaret. Jeg tror jeg vil prøve at starte med at bruge saltsyre og se
hvordan det går. På sigt tror jeg stadig jeg vil forsøge at finde et sted
der forhandler fosforsyre.

mvh

Carsten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-02-02 22:16

> [...]
> hvordan det går. På sigt tror jeg stadig jeg vil forsøge at finde et sted

Det er også mere sandsynligt du kan få en stabil ph med fosforsyre.

Forsforsyre er, i modsætning til hvad der tidligere blev påstået, ikke
nogen stærk syre. Derfor kan du opnå en del buffervirkning, dvs modtand
mod ændring af pH, i visse ph-områder, bl.a. dem der typisk er
interessante i akvarier.

Det kan du ikke med saltsyre, der får du først en stabil ph under 1 - og
på det tidspunkt tror jeg dine fisk er ligeglade

Prøv at findenoget om syre-baseligeværgte og buffere - det er værd at
studere så du forstår hvad der sker når du tilsætter fosforsyre.

mvh

Martin

--
Fjern ".ingenspam" fra email

Fra : ole larsen

Dato : 03-02-02 15:33

Carsten Nielsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>til 7,8. Jeg vil gerne ned og have en pH på 6,5 til 7,0.
>Et andet problem er hvor man kan købe fosforsyren. Jeg har ikke endnu

Fosforsyre er nok den mest velegnede af de stærke syrer til lige det, du
nævner. Men hvorfor
ikke prøve at skippen gennemluftningen og se hvad der sker. Eller evt.
blande mindre postevand
i ?

Ole