Er alle ligeglade med at region 1 bliver f~
Fra : EH

Dato : 03-02-02 04:44

Jeg har egentlig altid opfattet regions kodningen på DVD'er som en
slags teknisk handelshindring, noget som EU vel burde gå imod. Men nææ
nææ, sådan blev det ikke. Det kan vel egentlig ikke undre nogen.

Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være ligeglade. Køber i
allesammen kun region 2 dvd'er?

(Hvis nogen ikke ved hvad jeg referer til kan de kigge her:
http://www.altomdata.dk/nyhed_show.asp?id_nyhed=20020125114504 )

Fra : Henrik Larsen

Dato : 03-02-02 06:54

"EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> skrev i en meddelelse
>Jeg har egentlig altid opfattet regions kodningen på
>DVD'er som en slags teknisk handelshindring, noget
>som EU vel burde gå imod.

Sådan burde det være, ja.

>Men nææ nææ, sådan blev det ikke. Det kan vel
>egentlig ikke undre nogen.

Desværre ikke...

>Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være
>ligeglade. Køber i allesammen kun region 2 dvd'er?

Danmark er jo lidt af et provinshul... men vi er da nogle som holder
fanen højt.

Vh Henrik
som skal til filmmesse i Nørrebrohallen i dag

Fra : Rhythm

Dato : 03-02-02 11:07

> [...]
> nææ, sådan blev det ikke. Det kan vel egentlig ikke undre nogen.
>
> Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være ligeglade. Køber i

Nej da. Hovedparten af mine er reg1´ere , købt hos Region1 DVD.
Feks har jeg lige sparet 60kr ved at købe Ghostbusters 1 hos dem.
Sammenlignet med hvad at der tages for reg2´eren i butikkerne.

Rhythm

Fra : Rar Morfar

Dato : 03-02-02 12:01

90% af mine ca 150 DVD film er reg. 1

Som regel er der flere extras og bedre billede/lyd på reg.1 end der er på
reg. 2

De danske selskaber gør ikke en skid ud af deres udgivelser! Der er grelle
eksempler hos Scanbox og alle on-air-video udgivelserne er mildest talt
katastrofale!

Bare min mening

Rune

Fra : Emil Rune

Dato : 03-02-02 13:42

"Rar Morfar" <runwest@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eksempler hos Scanbox og alle on-air-video udgivelserne er mildest talt

So true...Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Emil

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 03-02-02 23:36

> [...]
> eksempler hos Scanbox og alle on-air-video udgivelserne er mildest talt

Der har da været et par enkelte on-air som er ok, men ellers har du desværre
ret.

Jeg fatter heller ikke hvorfor der skal laves specielle "danske" udgivelser,
hvorfor smækker de ikke danske undertekster på reg1'en og udgiver den som en
reg2'er?

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-02-02 00:56

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
udgivelser,
> hvorfor smækker de ikke danske undertekster på reg1'en og udgiver den som

Jeg går udfra, at du hermed mener "hvorfor udgiver de ikke bare den samme
version herhjemme som i Amerika"?

Det gør de ofte også. Die Hard og Lethal Weapon er de seneste eksempler. Når
der er forskelle, så skyldes det, at den danske (eller rettere
skandinaviske) distributør/rettighedshaver ikke vil betale de nødvendige
penge for ekstramaterialet. Det er derfor, at briterne nu har fået en udgave
af Memento, der er på højde med den amerikanske (og oven i købet har enkelte
ekstra ting i forhold til den fra bl.a. den canadiske udgave), mens vi
spises af med en fuldstændigt tom DVD - altså bortset fra filmen.

MVH
Jens

Fra : Claus Nielsen

Dato : 03-02-02 12:01

>Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være ligeglade. Køber i
>allesammen kun region 2 dvd'er?

Næh, men hvad skal vi gøre? Jeg kender ikke nok til jura til, at vide
hvordan man skulle kunne anfægte denne (måske) kommende lov...

At jeg så rent personligt ikke kan gennemskue, hvordan national
lovgivning skal kunne komme ind i billedet, med hensyn til at kunne
gøre filmselskaberne glade... det er en helt anden side af sagen.

>(Hvis nogen ikke ved hvad jeg referer til kan de kigge her:
><http://www.altomdata.dk/nyhed_show.asp?id_nyhed=20020125114504>

Men bemærk også at Alt om Datas artikel - som er en anelse vag hvad
angår hårde fakta - nævner at det er en "copyright-lov". Og de skriver
endvidere, at modificeringen af afspillere vil blive ulovlig til trods
for, at det intet har med copyright at gøre. Hvordan det nogensinde
kan komme til at give mening ved jeg ikke - altså ikke det Alt om Data
skriver, men sammenhængen mellem afspiller-modificering og copyright.

Men ikke desto mindre er jeg bange for, at filmselskaberne med lethed
kan får det arrangeret således, at det kommer til at hænge sammen...
og de marionetter der har godtaget loven har sikkert absolut ingen
anelse om hvad det hele går ud på. Som sædvanlig.

Bemærk at Alt om Data har fået den engelse side af historien galt i
halsen - det er en lov der har med modificering af Playstation 2
konsoller at gøre, som også kan komme til at omfatte import af DVD.

The Register, Buy DVDs and games abroad - and break the law
<http://www.theregister.co.uk/content/54/23814.html>

Denne diskussion er vel egentlig offtopic, og burde vel sådan set
fortsætte i dk.videnskab.jura.

Mvh, Claus
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : B.Ikkala

Dato : 03-02-02 12:22

Claus Nielsen <cnn@post6.tele.dk> wrote:

>Denne diskussion er vel egentlig offtopic, og burde vel sådan set
>fortsætte i dk.videnskab.jura.

Dér er den allerede erklæret OT - dk.politik er sidste mulighed.

Fra : B.Ikkala

Dato : 03-02-02 12:14

tilfaeldig@fcuk-me.co.uk (EH) wrote:

>Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være ligeglade.

Nej, langfra ... jeg er også ret bekymret over fremtidsudsigterne.

Men spørgsmålet er om AOD's artikel er overdrevet. Jeg tror og håber
det - det kan simpelthen ikke være sandt at en dansk regering vil
vedtage en lov med sådanne konsekvenser.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-02 13:09

> [...]
> nææ, sådan blev det ikke. Det kan vel egentlig ikke undre nogen.
>
> Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være ligeglade. Køber i

*SUK*

Lad nu være med at fare panisk rundt i cirkler bare pga. en artikel i AOD.
Artiklen mangler fakta og blander tingene sammen.

MVH
Jens

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 03-02-02 20:26

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> *SUK*
>
> Lad nu være med at fare panisk rundt i cirkler bare pga. en artikel i AOD.
> Artiklen mangler fakta og blander tingene sammen.

Hvad han sagde ...

Joakim

Fra : EH

Dato : 04-02-02 04:58

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message news:<3c5d2674$0$62880$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> skrev i en meddelelse

> *SUK*
>
> Lad nu være med at fare panisk rundt i cirkler bare pga. en artikel i AOD.
> Artiklen mangler fakta og blander tingene sammen.

Måske, men de citerer en fra kulturministeriet som siger loven træder
i kræft ved årsskiftet - eller har han osse misforstået noget?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-02-02 12:44

> Måske, men de citerer en fra kulturministeriet som siger loven træder
> i kræft ved årsskiftet - eller har han osse misforstået noget?

Artiklen roder tingene sammen og mangler fakta. Det påstås, at en dom i
England gør det ulovligt at købe amerikanske DVD-film. Det er direkte
forkert. Dommen (SONY vs. Channel Technologies) går alene på bootchips og
import af spil til PS2 og har ikke direkte indflydelse på DVD-området.

Indirekte kan dommen derimod godt få betydning. Den kan måske skabe
præcedens, hvis en DVD-producent anlægger retssag mod et firma, der gør
maskiner kodefrie, eller mod en importør af amerikanske DVD-film. Det kræver
dog, at nogen overhovedet lægger sag an (hvilket endnu ikke er sket), og at
dommeren anser regionssystemet som en kopibeskyttelse (hvilket ikke er
sikkert). Endeligt skal man huske på, at alt dette er i UK, og at det
absolut ikke sådan lige kan overføres til Danmark. UK har i forvejen en
rimeligt skrap lovgivning på området, men foreløbigt er det altså IKKE
forbudt derovre, hverken at få sin DVD-afspiller gjort kodefri eller købe
amerikanske film hjem over nettet

Andet punkt i artiklen er en påstået ny EU-lov, der skulle indeholde
"strammere copyrightlovgivning overfor digitale medier", og som kædes sammen
med ovenstående dom. Morten Bjergstrøm har i en anden gruppe gjort opmærksom
på, at dels dækker den nuværende danske lovgivning allerede dette område, og
dels har han slet ikke kunnet finde noget som helst om denne angivelige
nyhed.

Det er især værd at bemærke, at artiklen i AOD er den eneste, der kæder EU
sammen med den britiske dom. Alle engelske mediers omtale af dommen og dens
mulige resultat på andre områder nævner slet ikke EU.

I The Register anføres det desuden, at dommen ikke helt harmonerer med
britisk forbrugerlovgivning:

"However, there is tension between [judge] Jacob's ruling and explicit
rights granted to UK consumers through the Sale of Good Act (SGA) and the
Unfair Contract Terms Act (UCTA). But until a consumer, or a group of
consumers, challenges Jacob's ruling, the rights of copyright holders will
take precedence."

http://www.theregister.co.uk/content/54/23814.html

AODs artikel virker i mine øjne som sløset research med direkte fejl og uden
særligt mange hårde facts. Jeg sætter personligt ikke den mindste lid til
den, før jeg får et par andre kilder.

MVH
Jens

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-02-02 23:19

> [...]

> særligt mange hårde facts. Jeg sætter personligt ikke den mindste lid til
[snip]

Tak for lidt gennemarbejdet information om emnet. Jeg kan tilføje,
at heller ikke jeg har kunnet finde noget om EU-initiativet ved
søgninger på EU's lovgivningsdatabase.

(Og: hvilken anden gruppe er der tale om, hvor Bjergstrøm har
skrevet?)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-02-02 10:10

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev:

> Tak for lidt gennemarbejdet information om emnet. Jeg kan tilføje,
> at heller ikke jeg har kunnet finde noget om EU-initiativet ved
> søgninger på EU's lovgivningsdatabase.

Der er dog en ting, hvad anmår dette og det er, at forarbejder til love
fra EU generelt ikke er offentlige i modsætning til i DK. Så dette er
desværre ikke en 100% sikker indikation på, hvad der er ved at ske
eller ikke ske.

> (Og: hvilken anden gruppe er der tale om, hvor Bjergstrøm har
> skrevet?)

Denne debat kørte også i dk.marked.privat.tv+video.dvd.

Det jeg skrev kan du finde i
Så det er ikke noget særligt men stadig er det da interessant, at
oplysningen tilsyneladende kun har fundet vej til Alt om Data.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 10-02-02 14:32

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
> Så det er ikke noget særligt men stadig er det da interessant, at
> oplysningen tilsyneladende kun har fundet vej til Alt om Data.

Ja det tyder vel lidt på at det er mindre end en storm i et glas vand. En
"nyhed" man prøver at lave udfra et par artikler man finder på Internettet
og halve sandheder og rygter. En gang journalistisk makværk.

Joakim

Fra : EH

Dato : 27-02-02 00:02

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message news:<3c5e71e5$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> skrev i en meddelelse

> Artiklen roder tingene sammen og mangler fakta.

De siger at Martin Kyst fra Kultuministeriet siger at "en lignende
lovgivning" vil træde i kræft fra årsskiftet. Det 'lignende' der
sammenlignes med er postulatet om at man i England ikke må købe
film/spil af en 'forkert' region . Dvs uanset om det er sandt i
england så bliver det sådan i Danmark. Det siger en navngiven person
fra Kulturministeriet, med mindre du mener de lyver når han siger han
har sagt det.

> Det påstås, at en dom i
> England gør det ulovligt at købe amerikanske DVD-film. Det er direkte
> forkert.

Det kommer an på om det er denne dom de snakker om, det kan jo være
der er andre?

> [...]
> dog, at nogen overhovedet lægger sag an (hvilket endnu ikke er sket),

Det kommer udentvivl. De kan tjene mere på at have et regions system
end ikke at have det, og hvis der er en lovlig præcedens så kan jeg
ikke forestille mig de ikke gør det.

> .... og at
> dommeren anser regionssystemet som en kopibeskyttelse (hvilket ikke er
> sikkert).

Det er heller ikke nødvendigt. Dommeren fastslog at et firma har lov
til at bestemme i hvilke områder et produkt må sælges, og andre ikke
bare har lov til at ignorer dette.

> Andet punkt i artiklen er en påstået ny EU-lov, der skulle indeholde
> "strammere copyrightlovgivning overfor digitale medier", og som kædes sammen
> med ovenstående dom.
Muligvis ovenstående dom.

>Morten Bjergstrøm

Kender ham ikke.

> ...har i en anden gruppe gjort opmærksom
> på, at dels dækker den nuværende danske lovgivning allerede dette område,

Men som vi ved så kan danmark jo blive nødt til at lave lovene om til
EU's glæde.

> ... og dels har han slet ikke kunnet finde noget som helst om denne
> angivelige nyhed.

Vel, holdningen her har jo været "det nægter vi at tro på, så det sker
ikke" så måske er det en af de ting som bare glider fordi i
ubemærkethed?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-02-02 09:23

> [...]
> england så bliver det sådan i Danmark. Det siger en navngiven person
> fra Kulturministeriet, med mindre du mener de lyver når han siger han

Hvem og hvad er "Martin Kyst"? Hvad gør ham kvalificeret til at udtale sig
udover stillingen? Hvilken lov? Artiklen mangler stadigvæk hårde facts.

> Det kommer an på om det er denne dom de snakker om, det kan jo være
> der er andre?

Det er den. 1) Der har ikke været andre domme i den retning i den seneste
tid (den er meget omtalt i britiske medier). 2) Jeg kender forfatteren.

> ...har i en anden gruppe gjort opmærksom
>
> Men som vi ved så kan danmark jo blive nødt til at lave lovene om til
> EU's glæde.

Det laver ikke om på, at den britiske dom umiddelbart IKKE er afsagt udfra
EU-lovgivning. Faktisk ser det nærmere ud, som om EU går i den modsatte
retning: Man prøver pt. at stable en lignende sag på benene i Australien,
men her er forbrugerorganisationer gået i kampstilling. Det anføres bl.a. i
artikler, at EU er stærkt kritisk overfor regionssystemet og er ved at
undersøge det (SVJH blev der postet et link i konsolgruppen for noget tid
siden).

Det nævnes også i britiske artikler, at dommen ikke harmonerer med den
britiske forbrugerlovgivning, og at det muligvis kan ændre resultatet, hvis
en forbrugerorganisation tager sagen op.

> Vel, holdningen her har jo været "det nægter vi at tro på, så det sker
> ikke" så måske er det en af de ting som bare glider fordi i
> ubemærkethed?

Næ. Jeg har bare lært at være kritisk overfor det, jeg læser. Det er synd,
hvis du ikke kan sige det samme. Sig mig, undrer det dig slet ikke, at ikke
ET ENESTE andet medie har taget sagen op? (Geekculture tæller ikke. De
refererer bare AOD).

MVH
Jens

Fra : EH

Dato : 28-02-02 14:02

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message news:<3c7c9501$0$39817$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> skrev i en meddelelse

> Hvem og hvad er "Martin Kyst"?
Kontorchef i kultuministeriet.
> Hvad gør ham kvalificeret til at udtale sig udover stillingen?

Sit job?

> Hvilken lov? Artiklen mangler stadigvæk hårde facts.

Ja ok, det kunne være interessant at kende nogle numre på (ikke at
nogen sikkert gad chekke det)

> Det er den. 1) Der har ikke været andre domme i den retning i den seneste
> tid (den er meget omtalt i britiske medier). 2) Jeg kender forfatteren.

Du kender forfatteren af AODs artikel? Hvorfor spørger du så ikke ham?
Eller "kender" du ham i den forstand at du aldrig tror på hvad han
skriver.

> område,

> Det laver ikke om på, at den britiske dom umiddelbart IKKE er afsagt udfra
> EU-lovgivning.

Det ved jeg ikke om den er.

> [...]
> artikler, at EU er stærkt kritisk overfor regionssystemet og er ved at
> undersøge det (SVJH blev der postet et link i konsolgruppen for noget tid

Jeg ved godt hvad forbrugerorganisationen i Australien mener, og hvis
de er på forbrugerens side så skal de jo mene det, det betyder jo ikke
det bliver til en lov eller noget 'down under'. Og for at parafrasere
dig, hvem er en forbruger organisation i Australien? En tilfældig
gruppe folk som siger "det kan de heller ikke lide i EU !" - hvor er
deres bevis, det er måske bare noget de siger for at forsøge at vinde
deres sag.

> Det nævnes også i britiske artikler, at dommen ikke harmonerer med den
> britiske forbrugerlovgivning, og at det muligvis kan ændre resultatet, hvis
> en forbrugerorganisation tager sagen op.

Har du ikke sagt det før? Det er ihvertefald set før, og som bekendt
lokale love er dybtset ligegyldige hvis Eu vil have dem ændret.

> Næ. Jeg har bare lært at være kritisk overfor det, jeg læser. Det er synd,
> hvis du ikke kan sige det samme.

Det er jeg, det er derfor jeg ikke bare tror på det du disker op med.

> Sig mig, undrer det dig slet ikke, at ikke
> ET ENESTE andet medie har taget sagen op?

Det undre mig du spørger om det når du lige har citeret mit svar på
det.
Nej, fordi folks apati er stor, de eneste majoriteten kan rumme i
øjeblikket er OL-scandaler, Farum og Amid. Desuden er der
tilsynelandende en stor apati overfor det her, de fleste køber bare
region 2 dvd'er og de andre regner bare med at kunne købe ulovlige
importer hvis det sgu gå galt.

Wee, hvor det går.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-02-02 14:11

tilfaeldig@fcuk-me.co.uk (EH) skrev:

> Ja ok, det kunne være interessant at kende nogle numre på (ikke at
> nogen sikkert gad chekke det)

Det er jeg ret sikker på, at der ville være ellers er hele denne debat
lidt underlig.

> Du kender forfatteren af AODs artikel? Hvorfor spørger du så ikke
> ham? Eller "kender" du ham i den forstand at du aldrig tror på
> hvad han skriver.

Oplysninger om denne angiveligt nye EU lovgivning stammer udelukkende
fra Alt om Data. Alle andre medier, der har nævnt dette har brugt Alt
om Data som kilde, hvilket alt i alt ikke får mig til at opfatte Alt om
Datas oplysninger som værende troværdige.

> Har du ikke sagt det før? Det er ihvertefald set før, og som
> bekendt lokale love er dybtset ligegyldige hvis Eu vil have dem
> ændret.

Overhovedet ikke. Men nu er dette næppe det rette forum at give længere
udredninger omkring EU og EU lovgivningsprocesser i.

> Det er jeg, det er derfor jeg ikke bare tror på det du disker op
> med.

Men du tror på det Alt om Data skriver fordi de henviser til en
tilfældig kontorchef i KUM?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-02-02 14:44

> Du kender forfatteren af AODs artikel? Hvorfor spørger du så ikke ham?
> Eller "kender" du ham i den forstand at du aldrig tror på hvad han
> skriver.

Jeg kender ham. Jeg ved, hvilken dom han henviser til. Vi har diskuteret
artiklen. Længere er den ikke.

Det er en storm i et glas vand.

Du er velkommen til at kalde mig apatisk. Jeg kan på den anden side ikke se,
hvorfor jeg skal hidse mig op over noget, som jeg ikke har andre end AODs
mangelfulde ord for. Det er åbenbart fint og troværdigt nok for dig. Det er
det ikke for mig.

MVH
Jens

Fra : EH

Dato : 28-02-02 21:56

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message news:<3c7e31d5$0$10814$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ham.

Personligt?

>Jeg ved, hvilken dom han henviser til. Vi har diskuteret
> artiklen. Længere er den ikke.

Nej ikke i dit privat liv. Men hvis du ønsker at overbevise nogen, jo
så er den længere.

> Det er en storm i et glas vand.

Det ville da være fint.

> Du er velkommen til at kalde mig apatisk.

Det var ikke det jeg gjorde.

> [...]
> mangelfulde ord for. Det er åbenbart fint og troværdigt nok for dig. Det er

Det er sjovt du bliver ved med det der. Som om jeg er en der forguder
dem. De skriver noget i stil med 'sådan bliver det, det siger
ministeriet' fint hvorfor skulle jeg ikke tror på det. Så er der en
som siger det modsattet, fint hvad er hans kilde? Ikke noget
tilsynelandende. Dem som underbygget det best er da dem, så indtil
videre vil jeg da gå ud fra de har ret - men der ikke det store for
mig, jeg er bare nysgerrig efter fakta.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-02-02 23:50

tilfaeldig@fcuk-me.co.uk (EH) skrev:

> De skriver noget i stil med 'sådan bliver det, det siger
> ministeriet' fint hvorfor skulle jeg ikke tror på det.

Det kan du da også godt tro på men lidt sund kildekritik er en god
ting.

Argumenterne for, hvorfor Alt om Datas artikel efter alt at dømme er en
and er blevet givet adskillige gange både her og i andre grupper.

> Dem som underbygget det best er da dem,

Øhhhh, nej.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-03-02 11:24

> Personligt?

Ja. Han er en god ven. Hvad har det med sagen at gøre?

> Det var ikke det jeg gjorde.

Nej, du generaliserede nok mere, men meningen fremgik tydeligt.

MVH
Jens

Fra : Wolfgang

Dato : 03-02-02 13:14

"EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> wrote in message

> Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være ligeglade. Køber i
> allesammen kun region 2 dvd'er?

Jeg køber næsten udelukkende region1 dvd'er, og det agter jeg at blive ved
med.

/w

Fra : sBl \(tv basher\)

Dato : 03-02-02 13:29

Hvis det bliver kriminelt at købe/have region 1 film.... then i'm a
criminal..
40 ud af mine 45 film er region 1.
Hvis det bliver umuligt at få reg1. i fremtiden sælger jeg min maskine. Reg2
udgivelser er simpelthen ikke pengene værd.

Tag f.eks. Bleeder, hvor de lige "glemte" at lægge extras på.... wtf?.. det
er da ikke værd at betale for... det er utallige reg2. film jeg har set som
simpelthen ikke lever op til dvd standarden...

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-02-02 14:57

Regionsbeskyttelsen er til for at beskytte de frie markedskræfter i at flyde
frit: med andre ord.....at vi får en lavere pris på dvd normal editions, og
dvd special editions.

Alle film burde være region 0. Da det ikke er ulovligt at have en regionsfri
afspiller.

Fra : Morten DH

Dato : 03-02-02 17:38

> [...]
> nææ, sådan blev det ikke. Det kan vel egentlig ikke undre nogen.
>
> Men det undre mig lidt at folk ser ud til at være ligeglade. Køber i

Den bedste udgivelse sejrer hos mig - hvilken region den så tilfældigvis
kommer fra rager mig en høstblomst!

Fra : Anders HJ

Dato : 09-02-02 02:33

> Jeg har egentlig altid opfattet regions kodningen på DVD'er som en
> slags teknisk handelshindring, noget som EU vel burde gå imod. Men nææ
> nææ, sådan blev det ikke. Det kan vel egentlig ikke undre nogen.

Jeg kan egentlig ikke se hvad EU skulle have imod det, for det er jo ikke
protektionisme, da der ikke er tale om forskellige regioner INDEN for EU.
Det er jo den samme region for hele Unionen.
Og EU handler meget om fri konkurrence (på nær med landbrug), så det ville
jo give filmselskaberne lidt mere incitament til at dumpe priserne. Men på
den anden side, de lavede vel oprindeligt regionssystemet så de kunne holde
priserne oppe i EU og undgå at filmene ligger på DVD i forretningen en måned
før biografpremieren.

Anders

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-02-02 01:50

On 2 Feb 2002 19:44:04 -0800, tilfaeldig@fcuk-me.co.uk (EH) wrote:

> [...]
>allesammen kun region 2 dvd'er?
>

>(Hvis nogen ikke ved hvad jeg referer til kan de kigge her:

For mig er problemet omvendt. Hvis der altså er/bliver et problem. Jeg
bor i USA, så 90% af mine DVD'ere er region 1. Men da jeg naturligvis
gerne vil se danske og andre europæiske film, så køber jeg en del
region 2 DVD'ere på nettet. Prisen er stort set den samme, da jeg ikke
betaler moms. Der er stort set altid tale om film som ikke kan skaffes
i USA, og specielt min amerikanske kone nyder, at en del af dem er med
engelske undertekster.

Gad vide, hvad der ville ske, hvis jeg (efter en evt. ny engelsk
lovgivning træder i kraft) bestiller region 2 DVD'ere hos Amazon i
UK...? Det bliver interessant at se! Eller hvis der kommer en dansk
lovgivning....

Alternativet er naturligvis at gå tilbage til VHS, men det ville være
lidt surt

Lars
San Francisco