Hund og baby!
Fra : Lonnie

Dato : 02-02-02 22:57

Kære NG!

Jeg har en dejlig hanhund på næsten 2 år af racen cavalier king charles
spaniel - Zimba. Derudover er jeg gravid, og forventer at føde meget snart
.

Da vi er den første i vores vennekreds, der skal have børn, har Zimba ikke
mødt nogen babyer. Han har mødt børn, men er ret ligeglad med dem. Så jeg
vil gerne have nogle gode råd, til hvordan vi skal forholde os, mht. ham og
familieforøgelsen. Hvordan gør vi i praksis? De skulle jo gerne ende med at
blive hinandens bedste venner, hunden og barnet *S*. Vi har lydcd'en fra DKK
(indkøbt pga fyrværkerilydene) og han har derfor hørt barnegråd. Den første
gang ledte han - hvad var det for en lyd. Anden gang rykkede han blot lidt
på ørerne, og tredje gang lå han som om det var en helt naturlig lyd...

Mange hilsener fra Lonnie.

http://www.zimba.kaeregaard.dk

Fra : Louise Kragh

Dato : 03-02-02 02:10

tja, jeg har hørt, at det er en god ide, at farmand tager en af babyens
tissebleer med hjem fra hospitalet, så hunden bliver forberedt på den nye
"hvalps" ankomst i familien - altså vænner sig til duften. Derudover skal
man vist bare lade hunden nærme sig barnet i sit helt eget tempo - altså
ikke tvinge den til kontakt - og selvfølgelig aldrig lade hund og barn være
alene sammen
Tillykke med det forresten!
mvh
Louise

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-02-02 08:15

louise@trolle.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>man vist bare lade hunden nærme sig barnet i sit helt eget tempo - altså
>ikke tvinge den til kontakt - og selvfølgelig aldrig lade hund og barn

Læg babyen - på maven - på et tæppe på gulvet. Hunden vil snuse og
undersøge. Hvis babyen begynder at klynke, eller græde vil hunden trække
sig væk.

Hilsen Sverre.

Fra : x Vuf x

Dato : 03-02-02 11:16

Sun, 03 Feb 2002 08:15:06 +0100, Sverre Stokke wrote:

>Læg babyen - på maven - på et tæppe på gulvet. Hunden vil snuse og
>undersøge. Hvis babyen begynder at klynke, eller græde vil hunden trække
>sig væk.

Nemlig Sverre og det er ganske unødvendigt at ta' en brugt ble
med fra hospitalet, da babyen lugter af mor og mælk!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 12.01.2002
-

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-02-02 09:21

"Lonnie" <thomas.KAEREGAARD@wanadoo.fr> skrev i en meddelelse
De skulle jo gerne ende med at
> blive hinandens bedste venner, hunden og barnet *S*.

Sverres råd er udmærket .. jeg gjorde selv det at jeg da jeg kom hjem
med vores nyfødte søn, stillede liften på gulvet og lod hunden snuse
til ham og liften og et enkelt slik fik han da også .. og da han
begyndte at græde tja da gjorde hunden mig faktisk opmærksom på at der
var noget galt .. Det er utroligt vigtigt at hunden lissom får lov at
være med i det der sker omkring den lille og mindst lige så vigtigt at
I ikke på noget område tilsidesætter hunden eller laver om på dens
rytme .. og når barnet kommer i kravlealderen ja så er det vigtigt at
i er den usynlige mur mellem barnet og hunden så ikke barnet på en
eller anden måde kommer til at "krænke" hunden og at I holder øje med
og sørger for at barnet respekterer hundens kropssprog og signaler ..

Held og lykke .. og det skal nok gå bare I hele tiden behandler hunden
som i hidtil har gjort og ikke glemmer den ..eller skubber den til
side men lader den være med i det og lissom får opgaver i forbindelse
med den lille .. f.eks tilkalde jer hvis junior græder osv ..

MVH Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 03-02-02 11:20

Sun, 3 Feb 2002 09:21:22 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]

>side men lader den være med i det og lissom får opgaver i forbindelse
>med den lille .. f.eks tilkalde jer hvis junior græder osv ..

Ihhh hvor jeg nyder at læse dette! Det er så sjældent, at høre folk ha'
forståelse for, at det er hunden, der skal "beskyttes" mod barnet og
ikke omvendt! Plus pege på, hvor vigtigt det er, at hunden tages med i
den daglige gøren omkring babyen.
Selvfølgelig vil hundens rutiner blive ændret...Det gør vores jo også!
Men lad være med at glemme hunden og de større søskende, så går alt af
sig selv.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-02-02 20:03

sonpet@***tdcadsl.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>Selvfølgelig vil hundens rutiner blive ændret...Det gør vores jo også!
>Men lad være med at glemme hunden og de større søskende, så går alt af

Min første erfaring med barn / hund var en Rottweilerhan, som stort set
havde fået den totalt forkerte behandling i forhold til barnet. En dag
forlod moderen stuen i nogle øjeblikke, mens barnet lå på en sofa. Barnet
må have vendt sig, for da moderen kom tilbage stod hunden og fungerede som
sofa-forlænger. Barnet var mig og min gamle far fastholder alle detaljer i
historien.

Min seneste erfaring er fra nogle bekendte, der hylder princippet om at
hund og barn må klare det indbyrdes. Drengebarn i den alder, hvor legetøj
kan bruges til at slå hunde i hovedet med, men hvor beskeder som ’hold nu
op’ og ’det må du ikke’ er uden effekt. Hunden - en schæferhan - må aldrig
udsættes for kontakt i dens kurven, men det er drengen også ophøjet
ligeglad med.
Drengen slår hunden gentagende gange i hovedet, og så sætter hunden hele
tandsættet i drengens arm. Hyl, skrig og panik. Men en grundig
undersøgelse viser ingen spor efter hundetænder i drengens arm. Altså en
dosering så præcis at drengen blivr forskrækket, og får en sund respekt
for de store tænder.

Hilsen Sverre.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-02-02 09:02

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Altså en
> dosering så præcis at drengen blivr forskrækket, og får en sund

Det var forhåbentlig drengen og ikke hunden der i forbindelse med
denne hændelse fik et par borgerlige ord med på vejen mvh Ami

Fra : Michael

Dato : 04-02-02 12:00

> [...]
> på ørerne, og tredje gang lå han som om det var en helt naturlig lyd...

Jeg vil bare sige at det er en kanon race at ha med børn ( jeg har selv en
cava og en dreng på 4 år ) den med tisse bleen hmmm ja måske ikke lige en
ble men det svøb som barnet har brugt på sygehuset er en go ting at tage med
hjem dagen før du og barnet selv kommer hjem, det er rigtigt at barnet
dufter af dig men hvis hunden har fået lov til at gennem snøfte et svøb med
babyens duft så er duften ikke så interessant når i stiller liften på gulvet
:), vi kunne se forskellen på interessen for duften på vores egen hund og
svigerforældrenes, deres kendte ikke lugten og var mere ivrig end vores egen
som jo havde duftet til kluden først.

Hilsen Amani

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-02-02 16:34

woopie@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Det var forhåbentlig drengen og ikke hunden der i forbindelse med
>denne hændelse fik et par borgerlige ord med på vejen mvh Ami

De borgerlige ord var med rund hånd uddelt i lang tid, før hunden selv tog
affære - så forældrene var kloge nok til at se at situationen var
afsluttet.

Hilsen Sverre.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 07-02-02 10:14

Hej Lonnie

Vi havde også vores bekymringer for snart 15 år siden, da vi skulle have
vores første barn. Vores bekymringer blev gjort fuldstændig til skamme. Vi
havde dengang en langhåret gravhundetæve, som vi iøvrigt troede var
stum!!!!!!!!, nå men da vi kom hjem med vores nyfødte, tog hunden ganske
enkelt drengen til sig, og nu var kræet pludselig blevet vagtsom og begyndte
at gø, når der kom nogen. Faktisk skulle vi holde lidt øje med, at hunden
ikke lagde sig op i moseskurven til den lille. Da vi tre år senere fik vores
anden søn, fik gravhunden tillige mælk i patterne og blev om muligt endnu
mere moderlig, end den havde været overfor den store af drengene. Hunden er
desværre ikke mere, men vi har idag 2 black and tan korthårede gravhunde,
som også er børneglade. De har til gengæld aldrig haft problemer med at
finde ud af at gø

Held og tillykke med famillieforøgelsen
Lars

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 12:10

Jeg kan godt genkende dine oplevelser Lars.
Da vi fik det første barn havde vi en Cocker Spaniel, og den reagerede på
netop denne måde.
Den var så beskyttende over for barnet at den stod og puffede til os med
snuden for at vække os, hvis vi ikke vågnede lige med det samme når han
klynkede om natten.

vh
Alex